Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SpaceX IPO

Er jo en vitterlig humoristisk måte å presse opp prisen på selskapet da… Sentralbanksystemet må nok jobbe overtid for å låne ut nok penger nå :smiley:

1 Like

Og dette skjer med et selskap som hevder de skal plassere datasentere i verdensrommet :roll_eyes:

1 Like

image

Får litt GameStop-følelse av hypen.:man_shrugging:t2: Ikke at de er i nærheten av like case, investeringsmessig.

2 Likes

Haha, uten tvil.

Dog funny at gamestop nevnes.

Tror på en rekyl for mange space-aksjer når tildeling er gjort. Betydelige midler som er frigjort i andre papirer nå og låst inn mot SpaceX. Har en mistankede om dette er noe årsaken til fallet i space og AI

4 X overtegnet per i dag kan bety at mange returnerer til andre papirer etter tildeling.

1 Like

Finnes vel alltids papirer som tilbyr eksponering uten å eie selve aksjen? :stuck_out_tongue: Folk selger options med en gang de har aksjene i hende f.eks., låner ut aksjene osv. og derivater kommer nok også relativt raskt. Tror de som vil eksponere seg mot Space X klarer det veldig fint uten å ha tilgang til alle aksjene de ønsker.

Har tenkt lenge på å investere i SpaceX IPO, men til slutt bestemt meg for å holde igjen. Hadde vært gøy å sette noe inn, bare for å være med, men jeg klarer ikke komme meg bort fra denne enorme verdsettelsen.

Kommer vel sikkert til å stige allikevel, mye som ikke gir mening om dagen på amerikanske børser…

Ser at mange andre pensjonsfond velger å styre unda, men Oljefondet i Norge skal inn. interessant…

1 Like

Two Wall Street shops just dropped completely opposite takes on the SpaceX IPO and it’s wild how far apart they are.

IPO is pricing at $135 a share, raising roughly $75B, implying a $1.75T valuation.

Oppenheimer is bullish. They bumped their 2035 global space revenue forecast to $800B from $500B, and now see Starlink hitting 15M US broadband subs by 2030 (was 10M). Their pitch: SpaceX is infrastructure, Starlink eats into the $1.6T US comms industry, and orbital AI is the next leg.

Morningstar is the cold shower. Their fair value sits at $780B, which is about 55% below the IPO target. They like Starlink but refuse to pay up for AI-in-space and orbital compute stories with no proven model.

Fra Reddit:
Saw the breakdown on the moomoo community and pulled the chart there too. Basically the whole debate boils down to three things: Starlink growth, launch cost moat, and whether orbital AI is real or vapor.

So which side are you on? Is $1.75T a steal for the next trillion dollar infra play, or are retail bagholders about to fund Morningstar’s “told you so” moment?

2 Likes

Fra AI:
Oppenheimer initiated coverage on SpaceX with an “outperform” rating and a price target of $190 ahead of the company’s highly anticipated IPO. The firm predicts SpaceX will disrupt the $1.6 trillion U.S. communications industry through aggressive capacity increases and potential standalone handheld devices. [1, 2, 3, 4, 5]

The brokerage outlined the following key expectations for SpaceX:

  • Valuation: Set the 12-month price target at $190, anticipating that the upcoming IPO will act as a major catalyst for the space and satellite economy. [1, 2]
  • Revenue Projections: Oppenheimer raised its 2035 revenue estimate for the space sector to $800 billion (up from $500 billion) and 2030 U.S. broadband subscriber estimates to 15 million . [1]
  • Telecom Disruption: Legacy telecom giants like AT&T, Verizon, and T-Mobile face mounting operational headwinds and subscriber churn as SpaceX’s Starlink expands its direct-to-device communications. [1, 2]

Bli uansett spennende for oss som tok et bet å se hvor mye man får :crossed_fingers:

3 Likes

Ja jeg tok det forsiktig-blir maks 50 for meg men tipper jo det tidleles mye mindre

Man regner alltså med at Space X omsættning skal øke med en faktor 40 på 4 år? Høres heftig ut. Vidare at 15 miljoner telekunder skall kjøpe tjenster før 53000$ stykk i genomsnitt? Høres ju ikke helt sannsynlig ut…

Selv tror jeg aktien kommer at stige kraftig. Ikke før at det finns noen mulighet at selskapet noensinne kommer at få en omsættning og vinst som motsvarer kursen uten før aksjen ikke er att betrakta som en vanlig aksje uten mer jamførbar med krypto eller dyr kunst.

3 Likes

Fikk 6/50- ville hatt mer men grenser for hva jeg kan ha som tilgjengelig cash på tegningen også dessverre :slight_smile:

2 Likes

Det endte nok opp som de ønsket, med mange retail med få aksjer :slight_smile: Får nok en svært god start :rocket:

3 Likes

42/355

1 Like

Nå skal verdiene blåses opp på 1-2 dager også opprettholdes exit likviditeten til nedsalg hos innsiders, med flere tusen prosent avkastning

6 Likes

Jeg sitter ihvertfall ikke på en håndfull aksjer, satser på å lempe de ut idag med nok fortjeneste til kurtasjen og et par flasker vin

1 Like

Fikk 1 av bestilt 5 ,men det kan være at vi får kjøpt billigere senere.

2 Likes