Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SpaceX IPO

Veldig spennende utvikling i selskapet. Det kommer til å bli mye mer enn et “space” selskap. Selv om børsverdien kan anses å være “hinsides” så tror jeg ikke det har spesielt mye å si. Selskapet kommer aldri til å være verdsatt på “fair value” og p/e. Det er samme diskusjonen som har vært med Tesla. Sissener som shortet aksjen med at den var latterlig priset, for å se at den gikk omkring 10x fra kursen den var på. 23 år etter at Tesla ble stiftet har de fortsatt en P/E på overkant av 300 og en prosent oppgang i følge Nordnet på cirka 32k prosent.

Jeg tror det blir tilsvarende med SpaceX at selskapet ikke kommer til å prises på P/E de neste 30 årene, men basert på milestones, vekst og hype. Så får vi se hvordan det utvikler sge.

Oppkjøp av selskapet som utvikler Cursor anser jeg som ekstremt spennende.

2 Likes

Liten avsporing:
Kan være greit å også ha ett øye på ASTS her. Kursen fikk seg en knekk når New Glenn gikk i luften ettersom det var planlagt oppskytninger av litt over 20 satellitter iløpet av året. De skal dog sende opp nye satellitter med Falcon 9 nå det neste døgnet:

https://www.youtube.com/live/zjQieDzQTGo

1 Like

Som er hele poenget. At absolutt alt hviler på Starship. Om ikke vil kursen kollapse i en slik grad at caset så definitivt befinner seg i binært territorium. Hjelper ikke at gårsdagens teknologi fungerer og brukes kommersielt hver dag.

2 Likes

Flere kunder allerede, som amerikanske forsvaret, AST SpaceMobile, osv

Nå synes jeg du hopper ganske lett mellom begrepene. Først er SpaceX et binært bet. Så er det egentlig et verdsettelsesproblem. Så er det plutselig Starship alene som bestemmer alt.
Hvis Starship er forskjellen mellom dagens verdsettelse og en langt lavere verdsettelse så er det et argument om hvor mye vekst som er priset inn. Det er ikke nødvendigvis det samme som at hele selskapet står og faller på ett prosjekt.
Jeg har ingen problemer med at noen mener aksjen er overpriset. Det er en helt legitim vurdering, men binært bet og alt hviler på Starship er to ganske forskjellige påstander og jeg synes ikke de blir mer riktige av å brukes om hverandre.
Nå bruker SpaceX 60 milliarder dollar på Cursor for å styrke AI satsingen. Man kan mene det er smart eller dumt, men det illustrerer vel ganske godt at selskapet bygger på flere ben enn bare neste rakettoppskytning. Det er etter min mening et sterkere svar enn å begynne å krangle om Mars eller orbitale datasentre. Nå har du et konkret eksempel på at SpaceX bruker sin børsverdi til å kjøpe vekst i et helt annet marked.

1 Like

Beste oversikten over free float sålangt.

Datoene kan være ca.

1 Like

På tok før lite. De må ha mye fler og større kunder.

Det er ikke sånn at selskapet er “litt” overpiset med en faktor 3-4. Uten 100x.

2 Likes

SpaceX er et binært bet på at Starship vil kunne muliggjøre Musk sine visjoner. Selskapet har et verdsettelsesproblem om Starship feiler. Er ikke verre enn det. Alt henger sammen med alt.

2 Likes

image

BREAKING: SpaceX has agreed to acquire Cursor, the world’s fastest growing software startup, for $60 billion in an all stock deal.

Cursor has over 1 million paying customers, more than $2 billion in annualized revenue, and is projected to hit $6 billion by end of 2026.

At $60 billion, this is the largest software acquisition in history, paying 20 to 30 times Cursor’s current revenue.

The deal is subject to regulatory approval and expected to close in Q3 2026.

SpaceX now owns the rockets, the satellites, the AI models, the chips, and is about to own the tool every developer on earth uses to write code.

Elon oppdaget the ultimate money glitch. Spent på om han kjøper mer.

3 Likes

Vi får følge utviklingen. Foreløpig har jeg lært at SpaceX både er Enron, et binært bet, uten kunder, uten vekst og med begrenset oppside. Det er imponerende at markedet ikke har oppdaget det ennå.

1 Like

Dere glemmer hva denne prisingen gjør for elons finansielle kapasitet.

Tenk strategiske fusjoner. Det er plutselig en del CEOs som kan bli intenst intensiverte til å bli en del av dette kommende “økosystemet”.

Dette selskapet er bare fullstendig latterlig priset, men det de driver med er også det… her er det lov å tenke stort.

Finansiell kapasitet overgår det meste, både for selskapet og Elon privat.

3 Likes

Joda, men ikke nødvendigvis de ti neste årene. :see_no_evil:

2 Likes

Hva er sjansen for at Elon ikke lever om 10 år?
Sies at han lever ganske «hardt».
Hva skjer med aksjekursen da?

3 Likes

Det er faktisk en helt legitim tanke.

2 Likes

Da har han forlengst puttet bevisstheten sin i en AI mainframe og gjort seg selv til en sentient robot. Det samme gjør han med Trump slik at han kan stille som president de neste 1000 årene.
Så både han og Trump kommer dere aldri til å bli kvitt, suckers :robot::robot::robot:

1 Like

Tenker du Tesla + Spacex?

Cursor er første offer. Blir kjøpt med aksjer som er verdt… :shrimp:

1 Like

Ikke bare det, finnes flust av sjalu mennesker som mener han ikke har gjort seg fortjent til pengebingen sin.
Han har liksom en gjeng av fiender fra venstresiden også, som er en relativt trigger happy fløy om dagen.

5 Likes

Ble en god trade dette. Inn igjen når den bunner

1 Like

Gidder du å si ifra når den bunner?

3 Likes