Høyt aktivitetsnivå, god kundekontakt og sterk kundevekst har preget SpareBank 1 Østlandets drift i 2020. Konsernresultatet ble 1 608 (1 928) millioner kroner etter skatt. – Vi er meget godt fornøyd med organisasjonens leveranser dette krevende året, sier konsernsjef Richard Heiberg.
Årsresultatet ble noe lavere enn for 2019, noe som i hovedsak skyldes lavere bidrag fra eierinteresser og økte tapsavsetninger for å møte mulige forsinkede effekter av koronasituasjonen. God kostnadskontroll og solid utlånsvekst har bidratt i positiv retning.
…
Vis børsmeldingen
God evne til omstilling blant kunder og medarbeidere
-Både medarbeidere og kunder har vist imponerende evne til omstilling gjennom pandemiåret, sier konsernsjef Richard Heiberg. - Færre fysiske kundemøter til tross, vi har opplevd å være tett på kundene gjennom denne usikre tiden. 175 års historie som lokalbank, høy tillit i markedet og nærhet til bedrifter og personkunder er vårt grunnfjell og fortrinn. Med ledende digitale tjenester og lokal forretningsforståelse har banken dekket kunders behov for trygghet og gitt rask respons i en vanskelig tid, sier Heiberg.
Fortsatt høy utlåns- og innskuddsvekst i konsernet
Banken iverksatte en rekke ekstraordinære tiltak i begynnelsen av pandemien. Utlånsrentene ble redusert og kunder fikk innvilget avdragsutsettelser. Banken ga i tillegg statsgaranterte likviditetslån og andre likviditetsfasiliteter til bedriftskunder. Rentenedsettelsene på vårparten medførte et sterkt press på rentemarginene, men etter at rentene stabiliserte seg har marginene utviklet seg positivt.
Utlånsveksten i 2020 var på solide 7,0 (7,5) prosent, spesielt drevet av personmarkedet, mens bedriftsmarkedet var preget av noe mer forsiktighet gjennom året. Ved utgangen av året opplevdes etterspørselen etter kreditt blant bedrifter å være i betydelig økning.
Innskuddsveksten har vært svært god på hele 9,1 (9,8 ) prosent.
Lav konkursfrykt blant bedriftene og fortsatt optimisme i befolkningen
Framtidstroen er styrket blant bedriftene og konkursfrykten er fortsatt lav. Det viser bankens forventningsundersøkelse blant 1 000 bedrifter og 1 500 privatpersoner på det sentrale Østlandet.
Behovet for omstilling ser ut til å være mindre nå enn i 2. kvartal 2020. En større andel av bedriftene i de mest eksponerte bransjene har endret forretningsmodell eller funnet nye inntektskilder, men bedriftene holder fortsatt litt igjen på investeringsplanene.
Forbrukerne er positive til egen økonomi de kommende 12 månedene. Hele 6 av 10 personer planlegger større investeringer i 2021 og investering i sekundærbolig, oppussing og rehabilitering av bolig samt bilkjøp står høyt på listen.
Styrket kapitaldekning, god kostnadskontroll og økt kundevekst
Boligmarkedet har lagt nok et godt år bak seg, noe som har bidratt til fortsatt resultatforbedring i konsernets eiendomsmeglerforetak. SpareBank 1 Østlandet har god kostnadskontroll og hadde negativ kostnadsvekst i 2020. Gjennom året har banken styrket tapsavsetningene, bygget soliditet og videreutviklet kompetansen i organisasjonen.
Kapitaldekningen er styrket, likviditeten er god og er betydelig over kravene i en normalsituasjon. Netto kundevekst siste 12 måneder er på over tre prosent, noe som sammen med utlånsveksten tilsier at banken fortsetter å ta markedsandeler. -Banken er godt posisjonert for å bistå både nye og eksisterende kunder også i tiden framover, sier Heiberg.
Utbytte til eiere og kundeutbytte til kunder i tråd med myndighetenes føringer
Bankens sterke soliditet ved utgangen av 2020 gir et godt grunnlag for styret til å foreslå for representantskapet å utbetale 555 millioner kroner i utbytte og 231 millioner kroner i kundeutbytte for regnskapsåret 2020. I tråd med føringene fra myndighetene blir en begrenset del av utbyttet betalt i april med 1,75 koner per egenkapitalbevis, totalt 203 millioner kroner. Styret ber videre om fullmakt til å utbetale det resterende utbyttet og hele kundeutbyttebeløpet i fjerde kvartal dersom forholdene tillater det.
Resultatet i korte trekk
- kvartal 2020 (Konserntall. Tall i parentes gjelder for tilsvarende periode i 2019)
• Resultat etter skatt: 466 (291) mill. kroner
• Egenkapitalavkastning: 11,3 (7,3) prosent
• Netto renteinntekter: 549 (584) mill. kroner
• Netto provisjons- og andre inntekter: 406 (333) mill. kroner
• Netto resultat fra finansielle eiendeler og forpliktelser: 146 (11) mill. kroner
• Sum driftskostnader: 504 (490) mill. kroner
• Tap på utlån og garantier: 1 (33) mill. kroner
Foreløpig årsregnskap 2020 (Konserntall. Tall i parentes gjelder for 2019)
• Resultat etter skatt: 1 608 (1 928) mill. kroner
• Egenkapitalavkastning: 10,1 (12,8) prosent
• Resultat per egenkapitalbevis: 9,57 (11,55) kroner
• Netto renteinntekter: 2 177 (2 166) mill. kroner
• Netto provisjons- og andre inntekter: 1 441 (1 388) mill. kroner
• Netto resultat fra finansielle eiendeler og forpliktelser: 545 (735) mill. kroner
• Sum driftskostnader: 1 902 (1 930) mill. kroner
• Tap på utlån og garantier: 330 (32) mill. kroner
• Ren kjernekapitaldekning: 17,8 (17,2) prosent
• Utlånsvekst siste 12 måneder inklusiv lån overført til kredittforetakene: 7,0 (7,5) prosent
• Innskuddsvekst siste 12 måneder: 9,1 (9,8) prosent
• Forslag om kontantutbytte på 4,79 (4,58) kroner per egenkapitalbevis, totalt 555 (531) mill. kroner*.
• Forslag om kundeutbytte på 231 (208) mill. kroner*.
• Forslag om avsetning til gavemidler på 6 (26) mill*.
*Utbetalinger skjer i tråd med føringer fra Finansdepartementet
Se vedlagte kvartalsrapport og presentasjon.
Kontaktinformasjon:
Richard Heiberg, konsernsjef | CEO, tel.: +47 902 06 018
Geir-Egil Bolstad, konserndirektør økonomi og finans | CFO, tel.: +47 918 82 071
Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12
Kilde