Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Spotify (SPOT)

Ikke lenge til Spotify kommer på børs. Artikkel fra e24.

Har ikke fått lest meg godt nok opp til at jeg kjøper i dag (tillegg til at jeg er på reisefot), men kommer til å følge med da jeg har troen på selskapet. Noen som har litt mer innsikt i firmaet som vil dele litt info? :slightly_smiling_face:

1 Like

De blør penger som en full sjømann. Det er grundere og eksisterende eiere som selger aksjer når den går på børs.

Egentlig greit å styre unna.

4 Likes

Er en av grunnene til at jeg venter med å kjøpe da jeg tror på kortsikt så vil aksjen falle hardt, men på langsikt (om de kjører med kun betalende brukere etterhvert), så er growth potensialet stort. Ingenting som tilsier at de skal fjerne gratis brukerene sine enda dog.

Men all info jeg har er kun fra e24.

Denne er verd å lese dersom man vurderer å investere i Spotify: https://stratechery.com/2018/lessons-from-spotify/

6 Likes

Omtrent like attraktiv børsnotering som UMS.

nope_girl

2 Likes

TomNordnet er allerede all-in :smiley:

5 Likes

Veldig interessant artikkel. Spørsmålet er jo om Spotify kan gjøre noe tilsvarende som Netflix (som lager sine egne serier/filmer). Spotify kunne signert artister direkte.

2 Likes

sånne nyheter får iallefall meg til å styre LANGT LANGT LANGT unna.

5 Likes

Beror på hur USA index går ,men tro annars på Snapchat liknade utvl, hypehype och sen ner så här i början.

I det långa loppet så tror jag samma skifte som inom datorspelsbranchen måste till där “distributörerna” och skivbolagen tappar makt. Att musiker skippar skivbolagen och ger ut själva via spotify, som Steam. (Dvs spotify bli själv “skivbolag”) Idag tar skivbolagen stor del av vinsten både för musikerna och för spotify.

Fast om spotify idag när de ej är tillräckligt stora börjar konkurrera mot skivbolagen så kan de istället tappa avtal och därmed mista kritiska artister.

2 Likes

Vil si at denne er mindre attraktiv enn UMS. De som var med på noteringen av UMS kunne også komme seg ut med 9øre/aksje i pluss.

Hjelper ikke om spotify signerer nye artister/artister fra plateselskapene nå. Tilgangen til backlogen er jo det som virkelig gjør at Spoti skinner . Bruker kanskje 10% av tiden min på ny musikk, mens resten går med på gamle schlægere og musikk fra ungdomstiden. De vil nok ikke kunne løsrive seg fra platebransjen de nærmeste tiårene, men samtidig tror jeg ikke platebransjen klarer seg uten spotify/AM/etc.
Kunne Spotify forsvart en real prisøkning? 99kr mnd for tilgang til all verdens musikk er billig. Jeg tror nok jeg ville vært billig til å betale det dobbelte, men det er nå meg.

1 Like

Spotify revolusjonerte musikk bransjen med å fjerne store deler av ulovlig nedlasting av musikk. Tviler at bransjen vil tilbake til tiden før spotify. Derfor jeg tror på sikt at spotify kommer til å bli større og etterhvert, ha profitt.

1 Like

SPOT

Er det kl 15.00 norsk tid børsene i USA åpner?

15:30, altså i dette sekund

Tror den åpner 15.30. Skal være 9.30 lokal tid.

Mine tanker om spotify er at hele betalingsmodellen mot artiser er så skjevfordelt at de kan bare drømme om å signere noen. Ikke går de i pluss heller utifra det jeg vet:)

Det var sønnen min som gjorde at jeg fikk øynene opp for Spotify.
Nå er jeg avhengig/hekta.
Jeg hører også mye på gammel musikk, det er gull å kunne søke opp omtrent samme hvilken musikk det skulle være.
Det jeg synes er kjipt er hvor lite mindre artister får igjen, bortsett fra markedsføringen.
Jeg tror jeg kommer til å bruke Spotify fremover, selv om andre dukker opp.

1 Like

Har tegnet meg for ett prøve abo på apple musik, har spotyfy i fra før.
Førsteintrykket fra apple er meget bra. Masse gode forslag på annen musikk ut i fra mine preferanseene jeg la inn i starten.
Off topic men poster her allikevel.

1 Like

Da Jay Z (og co?) kjøpte Wimp (Tidal) i 2015 betalte han 460 MSEK. På den tiden hadde Wimp ca en halv million betalende brukere.

Spotify har til sammenligning 157 millioner aktive brukere hvorav 71 millioner er betalende.

2 Likes

Ikke glemt at flertallet av Wimp sine kunder hadde gratis abbo via GET/Telenor med flere.

1 Like