Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Hvis jeg går inn på et europeisk land får jeg 2572 reviews

Så kanskje et par hundre tusen solgte hvis ratioen er den samme?

1 Like

Så du tror at en sterkere IP og mer kjent utvikler vil selge sin spirituelle oppfølger vil selge halvparten av hva forrige spill solgte? Det er det jeg kaller svært pessimistisk. Til og med Funcom klarte å følge opp AoC sine 700k solgte med 300k solgte for TSW. Her er vi rett og slett uenig.

Du kan jo se på utviklingen i salg for Battlefield-serien:
http://www.vgchartz.com/article/250173/battlefield-a-sales-history/

Starbreeze har gitt ut to 4-player coop FPS spill og har to til på lager:
Payday (1) = 1-2 million solgte totalt
Payday 2 = ca 7-8 millioner solgte totalt (1,6 millioner første måned)
TWD ???
Storm ???

Det som skjer når man får en suksess som Payday 2 med 7-8 millioner solgte med 122k og 93% positive brukeranmeldelser på Steam og en Steam-gruppe på 2,9 millioner, er at det blir svært mye lettere å selge neste spill.

Spillutviklere som Blizzard og Dice sine spill selger nesten automatisk godt. Jeg tror det samme er i ferd med å skje med Starbreeze/Overkill. Det er en grunn til at DLC-ene stadig går inn på topp 10 bestselgerlisten på Steam. Plenty av goodwill gjør mye for en spillutvikler.

Spørsmålet for meg er bare prisingen av Starbreeze. Jeg tror som @holmes at kursen skal ned på kort sikt og opp på lang sikt, og var ikke interessert i å bli med ned - just in case jeg tar feil og de ikke kommer opp igjen. Samtidig, så synes jeg @onns som bare sitter i aksjen har et par gode poenger også. F.eks hvis mobil-versjonen av Payday 2 er bra, så kan det dra inn noe helt sykt med penger alene.

Du som er perma-bear når det gjelder Starbreeze har i mine øyne veldig lav kredibilitet når det gjelder Starbreeze i mine øyne. Spådommene dine når det gjelder EBIT og omsetning har konsekvent vært for lave. (Jeg har faktisk vært for konservativ selv på 6-12 mnd sikt). Du har hatt rett i at kursen har gått ned fra ATH to ganger, men en klokke som står stille er jo riktig to ganger i døgnet, og det er omtrent like bra spådommene dine har truffet når det gjelder kurs.

Anyway, jeg er svakt negativ til Starbreeze på kort sikt (6-9 mnd) og positiv på lang sikt 12mnd+. Jeg synes risikoen er relativt høy, men oppsiden er tilsvarende høy. Hvor mye er et spillselskap med to blockbustere back-to-back verdt? Mest sannsynlig mer enn 2,8 mrd svenske kroner.

Jeg er litt 50-50 om det er lurt på lang sikt å være fullt inne i Starbreeze eller ikke, men enn så lenge, så føles det tryggere å sitte utenfor. Følger dem nøye for å se om jeg burde vært inne med mer enn en lotto-post. Jeg tror det som kan “ødelegge” for meg og @holmes er f.eks hvis mobilspillet kommer de nesten 6-9 månedene. Det er en joker jeg ikke visste om når jeg solgte meg ned.

2 Likes

Når jeg leser på Placera får jeg følelsen at de ikke forstår at Geminose folkene trolig har solgt alle aksjene, hvis vi tar med juli?

“ändå nu ha kvar aktier värda ca 32.5M SEK per senaste aktieägarlistan med dagens kurs.”

https://www.avanza.se/placera/forum/trad.927.1838757.html

Ja, jeg håper det er leeenge til :slight_smile:

1 Like

Tallet jeg kom med var for en-US, så det er sikkert bare for US, så 100k - 200k digitale salg virker relativt sannsynlig. La oss si 150k for enkelhet videre her. Det blir da 5500 reviews på 150k salg, eller 27 salg pr review. Siste 19 dager, så har det vært ca 700 reviews i USA, så la oss si 1350 totalt. Det gir 36k salg, på 19 dager, eller ca 1900 om dagen. Til fullpris, så drar de inn rundt 100SEK pr kopi. Det blir mao 190.000SEK om dagen eller 5,7MSEK i måneden, 17,1MSEK i kvartalet.

Dette er altså salget uten noe spesielt markedsføring eller rabatter. Hvis man ser på Payday 2 til Steam, så har de solgt like mye utenom tilbud, som i tilbudstida, så hvis dette fortsetter, så blir det kanskje 34MSEK i kvartalet fra Crimewave. Dette forutsetter at de klarer å levere DLC-er, og kan og vil kjøre tilbud lignende det de har gjort på Steam og at kjøpsmønsteret er likt.

Jeg også, men de har allerede en fungerende grafikkmotor, ferdige assets og gameplay. Jeg tror utviklingstiden kan være relativt kort. Det som er et åpent spørsmål fra meg er betalingsmodellen. Her tror jeg Payday-modellen kan fungere bra, men med lavere priser generellt, for å heller la volum drive omsetningen.

Jeg tror samarbeidsavtalen med CMUNE kan være en av de mest interessante Starbreeze har gjort. UberStrike har hatt opp til 1,3 millioner MAU og 130k DAU. Det er tydlig at de klarte å lage et bra FPS for iOS.

2 Likes

Ser at det er tilbud nå i US, men jeg har ikke fulgt med hvor lenge det har pågått.

Kanskje F2P og du betaler per DLC? Pengene på mobil ligger på F2P så forstå det den som kan at Funcom lanserte F2P på PC (selv om det var fordekt P2P) og B2P på mobil, men det får vi ta på en annen tråd.

@onns helt riktig det, grunnen til at jeg ikke nevnte de er at Starbreeze/Overkill ikke står som utvikler. Her står vel Starbreeze som publisher og er ganske anonyme, på samme måte som 505 games var med Payday 2. De vil mao ikke få full nytte av Starbreeze-navnet, og heller ikke kunne dra det ned så langt ned i søla hvis spillene flopper.

Du som er perma-bear når det gjelder Starbreeze har i mine øyne veldig lav kredibilitet når det gjelder Starbreeze i mine øyne. Spådommene dine når det gjelder EBIT og omsetning har konsekvent vært for lave

Nå må du sjekke om igjen tror jeg. Mitt estimat sist kvartal var spot on.

Spillutviklere som Blizzard og Dice sine spill selger nesten automatisk godt. Jeg tror det samme er i ferd med å skje med Starbreeze/Overkill.

Helt klart livsfarlig tanke og potensielt sett grunnen til at du kan gå på en storsmell i Starbreeze. Selv om man som utvikler får EN hit så er man ikke Blizzard plutselig

Når det gjelder mitt fundamentale syn på StarBreeze så er det fortsatt det at STAR neppe er verdt mer enn 5 kroner pr aksje om du skreller av all hypet og dillet dere auser ut. De har tjent fan så lite siden i høst… Neppe mer enn 25 mill SEK netto… og det er ikke verdig et selskap priset til 3 milliarder… At aksjen likevel har hatt et raid opp og ned på fluff og hype… Det kan jeg desverre ikke for… det illustrerer bare mitt poeng… Dere virker alle litt bitt av samme basillen i STAR… Gode gamle Funcomtakter, “se fargerik fin reklameplakat, ja nå skal prisen på selskapet opp 200 mill , kjøøøp!!!”… For meg er dette ikke investor aktivitet. Det er tull og helt kkart veldig usunt med tanke på risiko.

Forøvrig de som har fulgt mine råd i Starbreeze kan jeg garantere ikke gar tapt en krone… dette fordi jeg har rådet til å holde seg langt vekk fra aksjen… Den er full av hype og en litt for kjøpeglad CEO… De som har fulgt @Onns sine råd tror jeg ikke ligger like godt ann. Når en aksje går opp og ned til samme nivå og man akkumulerer aksjer på veien opp og ned så har man jo helt klart tapt penger… Gudene vet hvor mye… Nå er ikke aksjen nede helt ennå… men det kommer… Om du da skulle velge mellom mitt råd og et råd som til syvende og sist gav tap… Hvilken metode er best?

Den beste metoden for et selskap som STAR som er hypet opp uten reel verdiøkning (som forøvrig har vært mitt poeng hele veien) er å være vel klar over at man er en del av sirkuset og bare selge engang når sirkuset er på sitt mest hypede… Din egen og @holmes sin metode er jo da de klart beste med tanke på dette… Håper dette var godt nok svar… STAR er fortsatt for høyt priset etter en fundamental betraktning og derfor innebærer det en risiko å kjøpe nå til tross for store fall.

1 Like

Godt poeng. Tilbudet er “bare” på 20% og kun til PS+ medlemmer dog.

1 Like

Tjah… Du har jo flere estimater, dette var jo relativt feil? Du hadde ett på 10MSEK også (som traff veldig bra),

Du har jo også skrevet at for de to kvartalene før dette, så hadde de mellom 0-10MSEK i EBIT, mens de hadde 20+ begge kvartalene. Dette var etter at vi faktisk hadde fått tallene, så treffsikkerheten din for EBIT synes jeg ikke er såååå imponerende.

Det er en grunn til at Starbreeze ikke er priset i nærheten av det f.eks Blizzard er priset til. (Activision Blizzard er priset til friske 152 milliarder).

Anyway, det vi er enige om er at absolutt ingenting er sikkert angående spillutviklere og hvordan neste spill vil gjøre det, men å ha som utgangspunkt at neste spill fra en utvikler vil gjøre det vesentlig dårligere enn forrige gjør at man rett og slett kan avskrive alle spillutviklere som har hatt suksess nylig. Da kan man i stedet vrake og velge mellom utviklere som f.eks Funcom.

Det er risiko i spillutvikling, men den slår ikke bare ut nedover! Hovedpoenget må vel være å ikke være så eksponert mot bransjen og spesielt ikke mot en bestemt spillutvikler. Jeg hadde rimelig ståltro for kursen når den dippet til 7kr sist, men valgte å ikke satse stort allikevel.

Ja det blir vell i så fall akkurat slik som ONNS gjør med Fun det…

Treffsikkerheten var on for Q32014. Jeg spådde mye lån og høyere utgifter med Bo sine oppkjøpseventyr i LA… Stemte perfekt den betraktningen forøvrig. Så kom det bedre PD2 salg enn noen forutså de neste 2 kvartal som gav høyere EBIT men fortsatt latterlige nivå i forhold til en selskapsprising ad 3 milliarder. Disse 2 skjøt jeg for lavt på… og nå sist var jeg nærmere enn noen andre. Jeg påstår ikke å være noe orakel, men tror jeg gar truffet bedre enn noen av dere kronisk positive…

Anyway, det vi er enige om er at absolutt ingenting er sikkert angående spillutviklere og hvordan neste spill vil gjøre det, men å ha som utgangspunkt at neste spill fra en utvikler vil gjøre det vesentlig dårligere enn forrige gjør at man rett og slett kan avskrive alle spillutviklere som har hatt suksess nylig. Da kan man i stedet vrake og velge mellom utviklere som f.eks Funcom.

Jeg bare sier at du kan ikke ta et P10 scenario for det forige spill og plutselig konvertere det til P50(base case) for neste spill. Sjekk heller hva som er vanlig å selge første måned for medio size utviklere… legg det som base case.

Den som nok traff best for Q1 2015 var nok spararen. Du estimerte jo 0-5 og 10, og bommet med 5MSEK i snitt, mens spararen bommet med 2,5MSEK.

Bare bom på 20MSEK, fordi du hadde sett bort fra at Starbreeze faktisk har klart å øke omsetningen for Payday 2.

Jeg klarte ikke finne noe på hva du har sagt om EBIT for Q3 2014 for å sjekke påstanden din om at du traff på 20MSEK i EBIT for det kvartalet.

Det jeg er spent på er Q2 2015, dvs hva har skjedd med utgiftssiden der? Omsetningen tror jeg fort er på over 50-60MSEK pga Crimewave, men utgiftssiden er jeg mer usikker på. De har nok riktignok mindre inntekter fra salget av Payday 2 til PC såvidt jeg kan estimere, men får jo nå betalt direkte for å utvikle DLC-ene, så det blir ganske spennende.

Godt poeng, men man må i såfall ta medio size utviklere med en markedsledende stilling på Steam og en gigantisk IP i ryggen? Kan jo ikke bare se på størrelsen på utvikleren. IP og stilling på Steam har utrolig mye å si for hvor mye PR et nytt spill får gratis, noe som er ganske så avgjørende.

Jag tror EBIT hamnar någonstans mellan 30 och 35M för Q4. Crimewave har sålt bra, speciellt på PSN. Att kalla det för en flopp är bara löjligt.

Intäkter på någonstans runt 90M tror jag nog vi kan räkna med, ganska okej detta “mellanår”? :slight_smile:

Hade jag följt råden som gavs att sälja på 5-6 kronor hade jag gått miste om väldigt mycket. :wink:

1 Like

90 msek nettoomsetning i q4 tror du?

Hoho… Hvis dere representerer Markedet så blir det storsmell nå på rapporten.

Storskuff og krakktendenser.

Jag har länkat den här tidigare, jag tror att han har räknat väldigt rätt.
http://eminentinvestment.com/2015/06/02/10/

"Intäktsprognos Q4 2014/2015:

Nettoomsättning: 78,2 Mkr
Varav Payday: The Heist = 1,0 Mkr
Varav Payday 2 = 65,2 Mkr
Varav OTWD (konsoldistributionsavtalet med 505) = 12,0 Mkr
Aktiverat utvecklingsarbete: 7,5 Mkr
Övriga rörelseintäkter: 0,5 Mkr
SUMMA INTÄKTER: 86,2 Mkr
Intäkter på 86,2 Mkr och kostnader på 49,4 Mkr ger ett rörelseresultat på 36,8 Mkr för Q4 2014/2015. Detta innebär ett helårsresultat på ca 65 Mkr (118,5 Mkr) eller 0,44 kr/aktie vilket till dagens kurs på 22,0 kr/aktie motsvarar P/E 50."

Jag tycker inte alls att siffrorna han framställer är speciellt överdrivna utan de är ganska försiktiga siffror. Alla får givetvis ha sin tro, men det där är ungefär det jag också tror på.

Neimen hva fan P/E 50??? Du skal da ikke prise StarBreeze bedre enn Bluechip?

På dagens Bullrusede børser så kan du bruke P/E 15… Du ser selv at selv med dine veldig optimistiske anslag så bør kursen være betydelig lavere.

Skal se nærmere på dette men min gutt feel er at du er veldig optimistisk på PD2 omsetning. Jeg tror og at du undervurderer kostnadene i launch kvartalet. Tror dere er heldig om EBIT ligger mellom 0 og 5 mill SEK. Hva med nedskrivninger? Kan XBone fadesen gi seg utslag i nedskrivninger?