Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Läs hela analysen, det är en bra början. Du kanske äntligen får upp ögonen för den här guldklimpen :wink:

Utbytte er en god grunn

Nei jeg blir nok Ikke å kjøpe STAR aksjer… Men dere kan da for svarte ikke skrive P/E 50 og forvente å bli tatt seriøst.?

Morsom filosofi det der… så da kan bare markedsverdien stige og stige uavhengig av hva som genereres av verdier… Det som finnes i bunnlinja eller hvertfall i EBIT er kanskje ikke så viktig?

Igjen så snakker vi om det glade vannvid her. Råder fjernere tilstander i Starbreeze nå enn noen ganger tidligere i Funcom… Og det sier litt?

1 Like

Hvis en aksje er billig i dag er det et godt utgangspunkt, hvis ikke det er en stor risiko for at resultatet blir dårligere fremover.

Det driter jeg i… begynner man å regne med P/E 50 kan man like gjerne regne med P/E 200… like irrelevant er svaret liksom.

1 Like

Det är inte jag som skrivit analysen, jag tycker bara att han har gjort ett utmärkt jobb med att på ett objektivt vis gå igenom förutsättningar och risker. En bra och seriös analys helt enkelt.

Jag tänker inte tvinga någon, vill du inte tjäna pengar så är det ju ditt egna val. Jag bara tycker det är lite intressant att du tycker allting ser så nattsvart ut :slight_smile:

2 Likes

Har du begrep om risiko? Er du virkelig 100% sikker på kommersiel suksess i 2017? For alt du vet så er TWD og konseptet veldig gårdagens innen da.

Haha… kongeanalyse det der… P/E 50… morn du…

Les dere litt opp så er dere ikke så lettlurte

Da skjønner jeg ikke

Nei sier du det… Fortell meg noe jeg ikke vet. :stuck_out_tongue: Tar man ting ut av kontekst ja da blir jo det meste tøv i et diskusjonsforum… Hva med å droppe de tendensiøse utspillene?

Du burde jo ha lest den før du anbefalte Funcom på 4-5-6-7kr når de hadde negativ P/E da? Eller er P/E noe som man ikke burde følge slavisk for å bestemme når man skal kjøpe aksjer?

Du burde jo ha lest den før du anbefalte Funcom på 4-5-6-7kr når de hadde negativ P/E da? Eller er P/E noe som man ikke burde følge slavisk for å bestemme når man skal kjøpe aksjer?

Negativ EBIT kan du ha i en investeringsfase uten at selskapet skal ha negativ verdi så poenget du her prøver å gjøre er tapt på meg… Når et selskap er i marsjhøyde som StarBreeze da blir ting mer og mer som en klassisk P/E vurdering. Om du ikke er det da er du priset basert på mange andre faktorer som sagt også tidligere i kontekst med Funcom caset. Finansiering og risiko er blant elementene som er av betydning da… Men en ting kan jeg si for sikkert. Et selskap i investeringfase prises høyst sjeldent til flere milliarder… Da har man fan meg IPs på cure for AIDS and Cancer. Så uansett hvordan du vrir og vender på dette så er StarBreeze godt priset og vel så det. Om du sjekker omsetningsverdiene til Star så er jo ikke disse heller så voldsomt store… De har en del cash og er enn så lenge finansiert med det…

I en klassisk edruelig P/E vurdering hvor man tar med fremtid, det at SB ikke gar vært noe selskap som har cranket ut overskudd år etter år og det at de har en god del cash ja da er verdi omlag 5 kroner pr aksje. Verdien på SB har jo sånn set økt med A-B splitten.

Faktisk, så dekker de alle investeringene fra inntektene de har. Cashmengden til Starbreeze øker for hvert eneste kvartal.

Tjah, jeg synes risk/reward er nøytral (men med et enormt utfallsrom), så jeg er nesten helt ute av aksjen.

Starbreeze har vanligvis hatt ett spill av gangen i utvikling av gangen. Nå har de tre spill under utvikling i egne firmaer har publishing avtale med ett og samarbeidsavtaler med to firmaer som utvikler spill. De er jo helt klart i midt i en tung investeringsfase. At du ikke ser det er for meg veldig rart.

Ser at ditt nåværende case, GOGL har negativ EBIT. De er jo rimelig veletablerte? Kan det være at du synes de er en interessant case fordi du tror de kommer til å få høyere EBIT i kvartalene framover? Selv om P/E er negativ pr dags dato? :wink:

GOGL er interessant pga bla dette:

http://www.hellenicshippingnews.com/chinese-equity-market-iron-ore-and-capesize-market/

Hvis du ikke skjønner hvorfor et shippingselskap med mange milliarder omsetningsverdier i form av verdens tredje største dry bulk flåte skal prises til 6 milliarder ja da kan jeg bare ikke hjelpe deg :stuck_out_tongue: StarBreeze som er priset til halve prisen nesten som GOGL har nesten ingen omsetningsverdier i boka… Dette var ikke en heldig sammenligning.

EDIT: Shipping er noe jeg forøvrig kunn tør bevrge meg inn på da jeg mener caset er idiotsikkert. Anbefaler forøvrig at du tør holde noen longlodd neste uken nå. Bør gi kjempeavkastning.

Jeg har ikke noen problem med å se hvorfor du finner GOGL interessant hvis jeg ignorer det du sier om hvordan man kan bruke P/E for å se om Starbreeze er overpriset.

Starbreeze er i en fase hvor de neste utviklingene skal leve av det som ble skapt med forrige utvikling. Altså en klassisk driftssituasjon. De prøver å ekspandere samtidig og akkurat den aktiviteten får et investeringsfasepreg… Men av det SB gjør så synes jeg det er kunn de derre fysiske figurene de jobber med i LA som faller under det og STARVR.

Jeg vil minne om at du argumenterer nå for StarBreeze som vi har gjort for Funcom i alle år. Det er høyst usmart dersom du vil unngå konstant utvanning (som dere forøvrig får titt og ofte i SB… Hvorfor har ingen av dere innvendinger mot det egentlig?)… Funcom var alltid i investeringsfase, og klarte aldri å klemme ut de store bidragene i bunnen. Driften for et teknologiselskap må og være bærekraftig over tid… Tekbedrifter har ikke noe fritak for dette… Og nå når StarBreeze skal vuderes etter så mange år i gamet så må klare å klemme ut stødige tall i bunnlinja og ikke bli unnskyldt med at de investerer , “det kommer noe flott der fremme”… Hvis dere gjør det, da kan dere hvertfall ikke i samme åndedrag sammenligne SB med Blizzard og DICE… og bruke skyhøy P/E

Altså SB har lite omsetningsverdier, og nesten 0en i bunnlinja… og da er selskapet rimelig priset etter håp og kjærlighet der fremme. Prøv å komme med sjanser på suksess for SBs prosjekt, og sannsynlighet for bunnlinje hvis suksess husk å trekke fra kost av kapital (11%) for hvert år proshektet leveres inn i fremtiden… Det skal jævlig mye til for at du får over 1 til 1.5 milliard SEK risikovektet… seriøst prøv det og du vil skjønne af SB må levere rimelig heftig for å forsvare dagens pris.

GOGL på sin side leverer bare med sine Capesize på dagrater 20000 USD/dagen … En bunnljnje på omlag 6500* 28 = 182 000 USD dagen… Skulle man ta med alle skip så hadde det lett vært 230 000 USD dagen… netto… omregnet i SEK pr kvartal så er dette 200 mill SEK… Villt mye høyere enn for SB… og fortsatt så er GOGL bare priset litt mer enn det dobbelte av StarBreeze… :stuck_out_tongue: Det er flere grunner til dette… Men jeg mener en av grunnene er at StarBreeze er fantastisk høyt priset… De som kjøper StarBreeze nå mener jeg med stor sannsynlighet kommer til å se verdien av sine aksjer synke.

Nei, det stemmer ikke. Starbreeze har ikke blodrød EBIT og brenner ikke 50-100MNOK i cash i året. Starbreeze utvikler ikke ett spill av gangen og har ikke 2-3 år mellom hver spill release. Starbreeze har ikke to-tre spill bak seg med store avskrivninger rundt launch, de har en ledelse som er opptatt av å bygge opp firmaet, ikke mele sin egen kake og har plenty av aksjer.

Det Starbreeze har til felles med Funcom er at de utvikler spill, og hvis spillene dine ikke selger, så er ikke firmaet verdt en dritt. Det samme gjelder Activision Blizzard, men de er fortsatt verdt 150 milliarder.

Driften må være bærekraftig over tid, men når du er i overgangen fra ett prosjekt annethvert år, til 1-3 prosjekter pr år, så er det klart du vil ha en prising ut fra P/E som ikke ligner grisen. Det jeg er imponert over er at de har hatt positiv cashflow under hele denne prosessen.

At de har kjørt oppkjøpene som emisjoner er noe jeg synes har vært lurt, selv om jeg godt kunne tenkt meg at de hadde droppet Geminose og StarVR. :wink:

Vel… uansett… om du vil se på SB som et startgrop selskap så kan du med en gang begynne å bruke P/E 10… Slike selskap belønnes ikke med P/E 15, 20 eller høyere…

Jeg synes StarBreeze er lovende… Det eneste jeg misliker er

  1. Sjefen er litt vill med pengeboka
  2. De begynner å skru opp kostnader for tidlig. De er ikke blant de store gutta ennå
  3. Satsningsområdenen er nå litt villt spredt
  4. Aksjonærene blir nærmest vannet ut på impuls
  5. Selskapet skal minst 50% ned i pris før man er på et edruelig nivå
1 Like

Det er det nok ingen som tror deg på. Lykke til videre med Starbreeze. Det trenger du nok.

Hvis jeg ser på SMA50 - den korte/mellomlange trenden kan det virke som vi har nådd toppen.

1 Like