Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Så, du velger å ekstrapolere det neste års inntekter fra et tenkt kvartal nå med 10-15 MSEK i EBIT i stedet for å ta forrige kvartals EBIT på 20 MSEK? Du ser også bort fra nextgen releasen som kommer i dette kvartalet når du skal ekstrapolere inntektene? Med den måten å regne på, så blir alle selskaper dyre.

Tror mer på mellom 15-20MSEK, men er ikke helt enig med deg at det ikke betyr noe hvis vi ender på 10MSEK i EBIT, det må sies å være en skuffelse. Samtidig, nextgen burde gjøre mye for EBIT for dette og ihvertfall det neste kvartalet. I tillegg, så vil den nye avtalen med 505 Games slå til, hvor de får betalt 16MSEK pr kvartal direkte derfra.

Jeg mener Starbreeze må forsvare dagens prising ved å holde en grei EBIT, selv utenom launch-perioden for hvert spill. De har klart seg veldig bra hittil (fra nå og bakover): 20MSEK, 5MSEK, 22MSEK, 16MSEK, 24MSEK. De hadde mao ett dårlig kvartal, mens resten har vært bra. Det kvartalet vi er i nå har også steam summer sale, som pleier å gi en skikkelig boost til spillsalget.

[quote=“spararn, post:256, topic:15”]
Efter att [Sony/MS] fått sina 30% och 505 tagit 50% så kanske man kan räkna med att SB får 100-120 SEK per såld kopia? Det är bara att räkna själv så ser du… SB har mycket god möjlighet att tjäna ännu mer än föregående år, även detta året.
[/quote]Ser at spillet ligger på ca 390SEK, med 25% VAT, får vi 390SEK0,70,5*0,8 = 109SEK. Skal ikke mange salgene til her før det merkes godt på EBIT for å si det sånn.

390SEK er forresten billig for et PS4-spill. Som en kompis av meg sa, vanlig pris på spill til PS4 er nå rundt 550NOK. Dette er da et spill med kjempegod kritikk og flust av content og vesentlig billigere.

2 milliarder er satans my penger. Det Norske Oljeselskap som eier flere oljefelt og mellom 11 og 12% av Johan Sverdrup er priset til omlag 10 milliarder… BaRe for å sette ting i perspektiv.

DNO hadde en EBIT på -184MUSD Q4 2014, så etter dine beregninger, så hvis man benytter samme måte å regne på for Det Norske Oljeselskap som du bruker på Starbreeze, så er de ikke noe verdt.

2 Likes

Hehe Gordon. Du tar kaka. Et selskap som tapte2,5 milliarder ifjor, 4 milliarder året før det og 1,2 milliarder året før der igjen er bare verdt 6 ganger mer enn SB, forstå det den som kan.

@Gordon. Du mente SB var grovt overpriset på 6 kr også. Nothing new under the sky…

@Christian DNO og Det Norske Oljeseskap er ikke det samme (selv om poenget ville blitt det samme)

3 Likes

Redigerte innlegget mitt. Jeg hadde ihvertfall brukt riktig kilde for utsagnet mitt da. :smile:

DETNOR eier omsetningsverdier verdt flere 10 talls milliarder… ja hvordan kan de være verdt 10 milliarder? SB burde jo være verdt minst like mye? :slight_smile: “Behold folkens”,SB har jo 160 mill cash og ser ut til å få EBIT på 40 til 60 mill i år… Dere er hard på flaska om dagen

http://www.dn.no/bedriftsbasen/proff/?page=companyInfo&companyNo=Z0IFUWBS

I følge dn er sum eindeler ca 10 milliarder. Verdi på selskap ca 10 milliarder. Virker ok priset spør du meg.

Synes du begynner å bli litt vel slitsom.

Tror ikke folk er uenige med deg at et selskap som tjener 50 MSEK i året i uoverskuelig fremtid ikke er verdt 2000 MSEK. Saken er at markedet ikke tror at SB er det selskapet og en del her inne har pekt på hvorfor.

Om du vil være negativ til SB foreslår jeg at du feks bygger argumentasjonen på litt mer konkrete aspekter rundt kostnadssiden eller f.eks.prøver å synliggjøre risikoen for at Crimewave/TWD ikke blir en suksess istedet for å repetere et mantra som du allerede har gjentatt ørten ganger.

Hvis vi tror USD holder seg sterk mot SEK og med tanke på at Star får en mye større del av kaka av TWD ligger mye til rette for en svært lav EV / EBIT i lanseringsåret for dette spillet. Vi kan sammenligne med PD2, men forskjellen nå er ikke bare en mye sterkere dollar og høyere andel av inntektene, men TWD er allerede et sterkt varemerke og spillet vil ha en større investering bak seg enn PD2. Dessuten har Star bygget et stort community på Steam rundt PD2 og en utrolig smart og kostnadseffektiv markedsføringsstrategi.

Det er veldig få selskaper på børsen som kan sammenlignes med Starbreeze. Hvilke andre selskaper har vi privatsparere mulighet til å investere i som er så sterkt posisjonert på Steam? Den som kjøper Starbreeze aksjen bør ha en sterk tro på at denne platformen vokser og at Starbreeze fortsatt kommer til å ha en sentral rolle som en av de ledende utviklerne mot Steam. Jeg har veldig stor tro på Steam og hadde kjøpt Valve aksjer for lenge siden dersom det var mulig.

Nå som kursen har steget mye så er selvfølgelig fallhøyden større. Jeg kjøper ikke på disse nivåene, men jeg beholder gjerne de aksjene jeg kjøpte på 7.10. Jeg tenker alltid kjøp billig og selg dyrt. 7 kroner var billig, og kursen burde nå ligge rundt 11 kroner mener jeg (fair value). Dersom kursen går opp til 15 begynner det å se dyrt ut og man kan vurdere å ta gevinst og se etter en ny inngang på lavere nivåer igjen (med litt flaks). Men jeg forstår også den som ikke vil selge før TWD (eller senere), og heller er med på eventuelle korrigeringer ned på veien. Bare ikke selg på bunnen :slight_smile:

3 Likes

Det är klart att vinsten på sista raden spelar roll, men det är inte just nu de riktigt stora vinsterna är väntade utan det ligger längre fram i tiden.

VD har ju själv liknat SB med ett R&D bolag som faktiskt tjänar pengar och gör vinster redan under “R&D-fasen”.

Tycker du fortfarande att 2MDR är en hög värdering om det skulle säljas 1.5M crimewave och sedan året efter det så säljs det 3M The Walking Dead till fullpris?

Eftersom SB själva är förläggare till TWD så är vinstmarginalen enormt, räkna på att man säkert kan få 200-220 SEK ifrån varje såld kopia, då framstår SB som undervärderade fortfarande och det är det som många nu börjar inse tror jag.

Känner du att du tror på totalkrasch så tänker jag inte försöka övertyga dig. Alla måste tro på sin sak. Jag tror själv att uppvärderingen bara har börjat :slight_smile:

2 Likes

Om det promotas bra och har en lyckad launch så tror inte jag att siffror runt 2M är några större problem, men det blir ju egentligen bara gissningar till vi fått några officiella siffror.

Vore intressant att veta hur många pre-orders de fått hittills!

1 Like

Hvis man regner med 25% mva, og en utsalgspris på 390SEK, så får man 390SEK*0,8(mva)*0,7(steam tax)*0,85 (royalties) = 185SEK. Fortsatt veeeeldig bra betalt.

Mange gode poenger her, og jeg er stort sett helt enig. Et lite paradoks er at du synes det er for dyrt for å kjøpe nå, men samtidig for billig til å selge. For min del, så løste jeg det ved å selge meg litt ned. Angrer egentlig litt allerede. Din logikk er kanskje at du bare er inne med 75% av det du kunne tenke deg og at du er “sikret” på 11kr? Evt at du bruker teknisk analyse?

Det er virkelig ikke så mange bra spill ute til PS4/Xbox one enda og Crimewave ser ut til å bli svært bra, så må si jeg ser på det som litt av en joker. La oss si at crimewave flopper fullstendig og kun selger 250k fordelt på dette og neste kvartal. Selv det gir merinntekter på 27MSEK fordelt på de to kvartalene*.

Et fortsatt relativt “mildt” scenario er 250k solgte dette kvartalet* og 750k neste kvartal, som vil gi merinntekter på 27MSEK og 81MSEK. Ut fra hvor godt de har pleiet Payday 2 sin Steam-release, så ser jeg for meg at Crimewave også vil ha bra med DLC-er og fortsette trenden med gode “puls”-salg etter launch. Jeg hadde ikke blitt sjokkert hvis de solgt et par milioner i løpet av de fire første kvartalene (etterhvert til litt lavere priser). Da høres plutselig ikke 15kr så dyrt ut lenger, mens vi venter på TWD-launchen.

Jeg er spent på hva de har tenkt å gjøre med markedsføringen av Crimewave-edition. Det de har gjort fra Payday 2 har jo kostet så å si ingenting. De ekstra inntektene vil i såfall legge seg nesten rett på bunnlinja. Hvis de kjører på med f.eks tv-reklame/video-reklame, så ser jeg for meg at vi kan få salg godt over det jeg har estimert her, men da vil også utgiftene være astronomisk mye høyere. Det er nok kun et scenario hvor de ser at de er i ferd med å gjøre en storeslem.

Mao, jeg ser for meg bra salg, men ikke super-bra, og i hvertfall ikke uten et stort reklame-budsjett, noe jeg ikke tror er Starbreeze sin stil.

*Jeg går ut i fra at Crimewave kommer veldig sent dette kvartalet.

3 Likes

Det som er kommunisert er vel at det skal ut før E3 16-18. juni.

Tenk deg at du har en fair value på 11 - skal du da kjøpe på 10.9 og selge på 11.10? Jeg er tilhenger av å ha et ganske stort spenn mellom kjøp og salg der kursen må gå langt over eller under det man selv setter som fair value før du faktisk handler på det. Ellers får du veldig liten avkastning, såfremt ikke kursen tilfeldigvis beveger seg akkurat innenfor det lille området du har satt. Dette er spesielt viktig i volatile aksjer som gjerne overkorrigerer både opp og ned, ofte på veldig kort tid.

Det som også er viktig å påpeke er at dette er min fair value for kursen i dag, jeg regner med at denne øker etterhvert som vi nærmer oss lansering, men det kommer så klart også til å avgjøres av slike ting som hvor godt PD2 fortsetter å selge, hvordan det går med Crimewave, Geminose, previews og hype rundt TWD osv.

Dette med å kjøpe når aksjen er fundamentalt billig og selge når den er fundamentalt dyr kan så klart kombineres med andre prinsipper, som TA og holde aksjene fram til triggere / evt redusere risiko før rapporter osv.

5 Likes

@holmes svaret ditt fikk spørsmålet mitt til å virke veldig amatørmessig, noe det også var. Greit at noen her faktisk vet hva de driver på med. :smile:

Hvis jeg skulle brukt samme logikk som du bruker her, så synes jeg fair value for Starbreeze er mellom 8 og 15kr pr dags dato. Jeg forventer også at fair value for Starbreeze vil øke framover. En vellykket Crimewave-launch gir ikke bare penger i kassa, men viser at de har et godt samarbeid med Sony og Microsoft også, ikke bare med Valve. Noe som er viktig for en god TWD launch.

Jeg kjøpte opprinnelig Starbreeze på 6,70, da mente jeg at fair value burde ligge høyere. Jeg solgte halvparten på 10,70 fordi jeg mente at de lå i øvre halvdel av “fair value”. Jeg kjøpte meg opp igjen på 7,70 og endte da med dobbelt så mange aksjer som jeg startet med, ettersom jeg mente at fair value nå var 8-12kr. Jeg solgte en fjerdedel nå på 12,70, mye fordi kjøpet mitt på 7,70 hadde 12kr som “max” for vair value. Samtidig så mener jeg at den har økt til rundt 15kr pga de bra tallene fra sist kvartal og den crimewave launchen rett rundt hjørnet. Jeg sitter derfor fortsatt på halvannen gang så mange aksjer som jeg startet med.

3 Likes

Dere er en god gjeng alle sammen syns nå jeg. På tross av alt er det fortsatt gøy :slight_smile:

3 Likes

La meg spørre… Hva er sannsynligheten for slike salg?

Samtidig… Hva er sannsynligheten for at det ikke selger? Vet du hva resultatet på EBIT blir da? Nedskrivninger river en blodrødflenge i EBIT når det slår til kvartalet etter lansering. TWD skal selge mye for å unngå nedskrivninger. Dette fordi utviklingskosten er høy…

Tittar man på hur bra de tidigare varianterna av spel gjorda på TWD sålt så tror jag det är väldigt stor sannolikhet för det. Tack vare den ökade marginalen eftersom man är sin egen förläggare så blir det enorma intäkter även vid “små” volymer. TWD är ett enormt varumärke som kommer sälja massor bara med hjälp av styrkan hos varumärket.

Dessutom, det finns inte jättemånga spel ute till next gen consoles så Crimewave har all möjlighet att sälja bra även där. Tänk på att de har en enorm fanbase där ute och att spelet kommer säljas med 25% sale till en början.

Se följande länk som exempel, nu gäller detta Steam men jag tror att liknande siffror går att tillämpa även på PS Store eller Xbox game store.

2 Likes

Ok… så all good om det selger.

Men hva skjer dersom ikke selger. En 50% nedskrivning kvartalet etter launch… hva tror du det vil gjøre for EBIT?

Du skjønner ikke. En nedskriving av TWD vil gjøre EBIT for det året blodrødt selv om de utdaterte spillene i portefølgen fortsatt skulle dra bra inn.

Hva koster TWD å lage? 500 mill SEK? En 50% nedskrivning i etterkant av launch voldtar regnskapet med -250 mill SEK. Det er ikke bare oppside på TWD. Innfrir ikke spillet så skal det nedskrives på samme vis som for LMO og FUNCOM.