Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Pr dags dato, så er immaterielle anleggsmidler på 90MSEK FQ2 2014/15, (84MSEK FQ1 2014/15) ,(10MSEK FQ4 2013/14). Iflg siste kvartalstall, så er 87MSEK av dette fra Geminose, så hvis det skal skje noen avskrivninger, så er det hovedsakelig der.

@Gordon hvor du får 500MSEK fra aaaaner ikke jeg. Såvidt jeg kan se, så er det nok et tall du bare har plukket ut fra løse lufta.

En ting jeg lurer på er hvor de har ført opp kostnadene til utviklingen av TWD, for det ser unektelig som de immatrielle anleggsmidlene så å si kun inneholder Geminose. Payday 2 er forsåvidt greit, her har de skrevet av mesteparten over de siste 18 månedene (og DLC-ene blir ført som løpende utgifter).

2 Likes

Hvor TWD er ført har jeg fan ikke peil på, jeg bare vet hva det koster å utvikle spill. Det er visse milepæler som skal passeres før ting regnskapsføres og… men, en AAA tittel koster opp mot 50-100 mill USD… Og det tror jeg er tilfellet for TWD og.

Når jeg ser på regnskapet til SB ser jeg det samme som deg nå Christian… Besynderlig… Jeg tror dere kan vente dere en durabelig utsettelse av TWD medmindre store forskjeller begynner å synes fra dette kvartal av. Spill utvikling er riktignok billig i start/consept fasen… men det får være måte på.

1 Like

Snart er PD2 nedskrevet. En liten bonus, når dette ikke kommer på hver rapport, men det kommer vel litt andre kostnader istedet.

Noen som vet hvordan utviklingen av crimewave er kostnadsført?

Vel… Hvor er omsetningsmidlene på TWD da? Slik Christian påpeker så har de investert jack shit i TWD så langt…

Det jeg sa @Gordon var at jeg ikke fant det i regnskapstallene. Mener du nå at de har 0kr investert i TWD, ikke nærmere 500MSEK? Av og til tror jeg du prøver så godt du kan å prate aksjen ned. Tallene du kommer med er ihvertfall tatt ut av lufta.

@holmes ser for meg at Crimewave blir tatt over det vanlige budsjettet, ettersom de får betalt 505 games for utvikling og tidshorisonten/kostnadene er relativt kort. Har du noe forslag til hvordan de har kostnadsført TWD-utviklingskostnadene?

Jepp, og ut fra det jeg fant ovenfor her, så tror jeg det er nedskriving av Geminose som vil tynge EBIT framover.

@onns jeg er helt sikker på at TWD drar inn utviklingskostnadene første uka. Ikke et snev av tvil engang. Spørsmålet er jo bare hvor bra det selger utover det. Med dagens kurs, så er det nok allerede høyere forventninger. :smile:

Prata med en kompis av meg om Starbreeze. Han har kjøpt/spilt Payday 2 og likte det. Når jeg nevnte at de skal lage en coop shooter basert på TWD så var hans umiddelbare reaksjon at det kom til å selge som hakka møkk og at det er utrolig populært. Og at de kom til å gjøre det jævelig bra. Starbreeze altså.

"Utvecklingsarbetet med våra framtida produkter OVERKILLS The Walking Dead (OTWD) och Geminose fortlöper enligt plan. OTWD är i en fas med fokus på teknik och design. Vi ser goda framsteg i tillverkningen så här långt. Spelet skapas av OVERKILL i Stockholm och av inhyrd specialkompetens i Los Angeles. Geminose är i en fas där designen börjar trappas ned och tillverkning av innehåll nu är dominerande. Vi använder oss till stor del av outsourcing vad gäller innehållet i Geminose. Delar av spelet är nu redo för de första interna testerna av spelbarhet och grafik. "

Fra den siste rapporten.

Virker som Star ikke fører noe av dette som investeringer? Det kan jo forklare at EBIT ikke er enda høyere

PD2 ble oppgitt til å ha kostet 25 MSEK initielt. Grunnen til at det kostet så lite er at SB bygde videre på PD1 og sparte mye på det i tillegg til at SB de siste årene har vært en ganske effektiv og veldrevet utvikler med en god følelse for hvilket produkt de skulle lage med PD2. Dagens PD har selvsagt kostet mye mer etter 2 år med merutvikling, men akkurat hvor mye kan jeg ikke huske å ha sett tall på.

Tipper TWD kommer til å koste vesentlig mer en PD2 innledningsvis. Et sted mellom 50 og 70 MSEK vil ikke overraske meg (men dette blir bare spekulasjon fra min side). 500 MSEK virker iallefall helt virkelighetsfjernt (ville omtrent vært det samme som AOC og TSW tilsammen, som ble laget av en bedrift med mellom 200-300 ansatte over ca 4-5 år, altså et MYE større team over lengre tid enn det SB har til rådighet)

3 Likes

Er ikke uvanlig å gjøre det ta investeringer som de vil få inntekter på om over et år på driftsbudsjettet? De gjorde det jo ikke sånn med f.eks Payday 2. På den andre siden, verdiene i firmaet blir mindre oppblåste av å ta det over driftsbudsjettet. Og de har såpass høye inntekter fra Payday 2 at de kanskje vil få redusert skatten mest mulig?

Hvis det er mulig å komme inn igjen på under 10kr før Crimewave release, så kommer jeg til å le mens jeg trykker på “kjøp” knappen. :smiley:

2 Likes

Du vet at en revisor skal godkjenne regnskapet? For det du beskriver her er intet mindre enn komikveld. :slight_smile:

TWD investeringen må føres som omsetningsverdier mens i utvikling. Jeg tror at siden TWD utvikles av inleide konsulenter som dere sier… Da vil nok regnskapet først reflektere investeringen når regningen kommer og er betalt. Det skjer nok på en passende milepæl. Blir jo spennende dette… BANG plutselig -25 mill EBIT annen hver måned nå fremover.

Skjønner fan ikke at dere gidder å la være å ta gevinst nå. Denne skal så åpenbart ned.

Når det gjelder Onns… ikke kommenter på regnskaps messige ting. Du eier ikke peil.

1 Like

Hvis vi ser på estimatet til @delkop (70MSEK, 2,5x Payday 2) og at det er tre kvartaler i år og to til neste år hvor investeringene føres, så blir det 14MSEK i kvartalet. De er vel ferdig med Payday 2 nedskrivningen, så +4MSEK derfra.

Var har ni för förväntningar på Q3-rappporten?
Resultatet i Q3 borde absolut kunna bli bättre än Q2 tror jag.

Både PD2 och PD2 Game Of The Year Edition låg väldigt bra till på bestsellerlistan under lång tid, samtidigt som dollarn stärkte sig mot svenska kronan jämfört med Q2.

2 Likes