Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Nei, dette handler om at alle på markedet skal ha mest mulig like forutsetninger og tilgang på informasjon. Innsidere har i utgangspunktet et informasjonsovertak og det er viktig å følge regler rundt dette. Men det kan så klart være du har rett og at de ikke sitter på kursdrivende informasjon, eller at kursen er så høy at det uansett ikke vil drive kursen enda høyere selv om det i utgangspunktet foreligger positive nyheter.

Ja huff for noen forferdelige overdrivelser. Fysjom !!

Skjerpings… Fra 22 tallet til 11 tallet er da vitterlig ned 50%. Og som sagt av bade meg og Remium med andre så er aksjen lovlig høyt priset fortsatt med tanke på utsiktene det neste året. Kan godt komme et fall på 50% til… Og det er ingen overdrivelse.

20kr er ath, så det er umulig å ha tapt såpass på star. Rent praktisk, så er ath på rundt 16-17kr, kursen har kun vært over det i noen timer…

1 Like

https://www.netfonds.no/quotes/analysis.php?paper=STAR.ST

22.90 er ATH om man bare ser sånn enklet på det uten å regne split i A og B og andre av de utallige utvanningene. Vi er omlag 50% ned derfra (om du regner etter split så er det ned ~43%)… Og jeg tror vi skal 50% til ned. Ingen ting å ta på vei for.

Fokus nå. Både du og jeg vet at Bo utsteder aksjer over en lav sko. Du som er så glad i det du kaller fakta rundt StarBreeze kan jo kanskje telle opp og dele med oss hvor mange ganger StarBreeze har utstedt aksjer det siste året… Har ikke sjekket nøyaktig men det er hvertfall 3 eller 4 ganger som jeg husker… Hva sier SB spesialisten, tar jeg feil, eller er det mer kanskje? :stuck_out_tongue:

Du akter ikke svare, og tråden din blir nok en gang penset inn på en slags drittkasting seanse fordi noen våger å si at SB faktisk nærmer seg et -50% fall siden den passerte toppen… Vi snakkes igjen i denne tråden når vi er adskillig nærmere 5 til 6 tallet. I mellomtiden får vi håpe at du ikke klarer å hause for mange inn i denne overprisede aksjen.

Den er for dyr og er et dårlig kjøp.

Nettopp… StarBreeze aksjen er for dyr nå, den er et dårlig kjøp.

Tycker inte man ska vara odelat possitiv till en aktie, men skriva saker tagna helt ur luften skapar mindre bra diskussioner.
Nu skriver du att aktien ska ner till 5-6:- igen, varför? Visst Kina och allt annat som sker kan ju få saker att hända. Men varför ska den ner till 5-6:- nu? Å skriv inte bara att den är dyr, för det finns många anledningar till varför den är det.
Jag ser inte någon sitta här å skriva att aktien är undervärderad och ska upp till 30-40:- . Men vi tror/hoppas på att de ska fortsätta göra ett bra jobb och om de lyckas så kommer aktien att värderas högre.
Sedan handlar det väll inte alltid om att aktien har sitt rätta värde hela tiden, företaget har blivit ”känt” av olika anledningar, tidningar, Tv, Poddar, Twitter m.m och jag tror att företaget har många blickar på sig inför 2016. Kommer de sedan att byta lista så kanske det blir intressant för nya investerare? Så det är inte lätt att veta hur långt/om aktien kommer sjunka. Men jag tror icke att folk kommer att vänta på att aktien ska ner till 5-6:- , men kommer en dålig nyhet så blir det nog kraftigt neråt samtidigt lyckas de med vad de utvecklar så kommer nog aktien starta en resa uppåt igen.
Starbreeze har gått upp kraftigt då de än så länge gjort ett utmärkt arbete. Själv tecknade jag många aktier till 0,05:- då företaget inte var värt vad de omsäter per kvartal nu och de var nog närmre konkurs än succe. Så lyft blicken lite…tänk om de fortsätter på den banan.
Så om de misslyckas så kommer du få rätt helt klart…men om dagen kommer då min son önskar sig en Geminose för hans kompisar har sådana, så tror jag du åter har missat en mycket stor uppgång :wink:
Att de sedan har många andra produkter på gång förutom Geminose gör att det känns bra…
Spelutveckling:

• Payday 2: Launchat, uppdateras kontinuerligt och snart kommer den största uppdateringen någonsin.
  • Payday 2 Crimewave: Launchat, uppdateras kontinuerligt.
  • Geminose: Produktion. Release: H1 2016
  • oTWD: Produktion. Release: H2 2016.
  • STORM: Pre-Production. Release: 2017.
  • Payday 2 till mobil: Pre-Production. Release: Inget datum.
  • The Hunt Assault on Mythos: Design fas. Release: Inget datum.

Publishing:

• Dead by Daylight: Production. Release: 2016.
  • RAID: Produktion. Release: Vet ej men kommer att visas upp på E3 i Juni 2016.
  • VR spelet John Wick: Produktion. Release: Våren 2016. Men “A teaser game will be available” under launchen av HTC Vive.

VR:
StarVR: Dem jobbar på det. Release: Inget datum.

3 Likes

Javel… Saker ut av luften sier du… Hvem snakker du om? Det jeg baserer meg på i mine poster er i stor grad StarBreeze sine kvartals rapporter.

Det sagt gratulerer med ditt kjøp for mange år siden på veldig lave priser, men det blir litt som med din trosfelle her på forumet… Du skal/kan/bør ikke kaste penger i dag etter en dårlig investering fordi du gjorde en bra investering for mange år siden.

Mange av de som investerer i gamingaksjer søker risiko og kjøper aksjer som er helt utenfor det normale regimet hvor selskapet har nådd marsjhøyde, en bra omsetning og bunnlinje. Risikoen er høy, men avkastningen fantastisk om selskapet klarer seg. Saken er bare det at slike investorer har dårlig kontroll på hva et selskap bør prises til når det endelig har klart å ta steget til å være et normalt selskap hvor det produseres en positiv bunnlinje. Tiden hvor aksjen kunne dobble seg fordi den bare fikk noe pressedekning er over… Nå må faktisk selskapet levere bunnlinje… Eller EBIT. Og alt det du nevner over som spennende ting som kommer er intet annet en normal drift som må skje for å holde EBIT positiv… Du må forstå at alle de ting du nevner er intet annet enn normal drift allerede priset inn i selskapet… Og feiler noen av de initiativ så går det ut over EBIT, både gjennom tapt omsetning og nedskrivning.

Det sagt. SB er priset til nesten tre milliarder kroner. Med en normal P/E på 15 så betyr det at SB må/bør produsere omlag 200 mill kroner EBIT pr år for sine aksjonærer. Vi vet jo alle at de er ikke i nærheten av det. De er nærmere 60 mill EBIT pr år. 60 mill er bare omlag en trdjedel av 200 mill, så hvis du spør konservative analytikere så kunne du godt fått som svar at SB burde ikke vært priset til mer enn 1 milliard. MEN, SB har risket seg høyt nå. De har investert uforholdsmessig hardt… Enkelte ville kanskje si at noen har blitt stormannsgalen i ledelsen… Det til sides man kan da bruke P/E 25 hvilket er det høyeste man bør bruke for firmaer/bolag man forventer sterk vekst av. 60 mill*25 er fortsatt bare 1.5 milliarder i Market Cap… Vi vet alle at SB allerede er priset til nesten 3 milliarder… Derfor er aksjen overpriset og skal mest sannsynlig ned bortimot 50% medmindre SB klarer å bedre sin bunnlinje faderlig fort.

StarBreeze er overpriset, og jeg skjønner ikke hvordan du og andre kan holde fast ved at der er oppside i aksjen. Det er drømmerier å tro aksjen skal opp i pris herfra… Alle slike prishopp er dømt til å være kortsiktige løft fordi SB har ikke en bunnlinje som står i stil til Market Cap.

En ting å tenke på er at starbreeze har p/s 13 vs Tesla 8.2 - det sier litt om forventningene som nå er priset inn.

1 Like

Det som er litt skremmende er at argumentet om at StarBreeze ikke har en EBIT som forsvarer Market Cap har jeg lagt frem i et år nå, og fortsatt ser man folk poste, “hva baserer du det på?”… Virker som folk har 0 peiling på hva som egentlig/fundamental sett ligger i bunn for prisen på en aksje. Er jo ikke rart aksjen er overpriset når folk kjøper på overskrifter og søkte spekulasjoner om inside handler og/eller annet… Men jeg tror at gamblerne allerede er all inn i denne aksjen nå. Alle gir er makset ut, folk tar store tap… Jeg tror det på ett eller annet punkt her i høst vil smelle litt ned.

2 Likes

Tradere bryr seg ikke om EBIT i STAR hvis de først bestemmer seg for å kjøre aksjen…

Denne sannsynligvis Geminose-nyheten er interessant. Personlig tror jeg det blir knalltøft for STAR å hevde seg i konkurransen med skylanders, disney infinity, LEGO Dimensions og Nintendo Amiibo:

Her må nok STAR ha et meget godt spill, leketøy og en god del reklame for å hevde seg. Hadde håpet på en leketøys-partner og ikke bare 505 games, men ok. Flere partnere kan komme på et senere tidspunkt.
MEN fra et tradingsperspektiv har man nå en dato man kan selge på: 10-11 september. Spm er om denne nyheten er god nok til å lage rally i dagene fremover og om mange nok vil hive seg på.

EDIT:
Funcom hadde også slike tester med LMO og vi fikk først vite om testene og resultatet ved kvartalsrapport mener jeg å huske. Det er ikke sikkert STAR vil komme med noe egen melding her.

1 Like

Nu gällde det iofs inte bara dina riktkurser. Utan uttalanden som “ymse meglerhus”.

Jag tror alla tycker att priset är högt för ett företag som tjänar ca 10milj som de gjorde senast, eller?

Just nu så värderas inte bolaget så som du skriver. Ska man då inte agera efter hur marknaden agerar/värderar det? Jag tror marknaden kommer vara intresserad av vad som kommer under 2015/2016/2017. Så jag tror inte att aktien kommer att rasa till 5-6:-

När ska man köpa aktier i Starbreeze då??
För OM de lyckas som de gjort hittills så tror jag att de kommer slå dina siffror utan problem. Ska man då vänta och läsa rapporten så är man många månader efter marknaden.
Är det för tidigt nu? Kanske sjunker aktien något mer? Större dipp kommer nog bara om de lämnar en dålig nyhet. Eller ligger vi på botten och “risken” att aktien går upp när något nytt presenteras…inte lätt att veta.

Sedan håller jag ej med om detta “endelig har klart å ta steget til å være et normalt selskap”, just nu är de i en expansiv fas och de finns mycket kvar att bevisa vilket ger en aktie med högre risk/reward.

Varför köper du i Funcom? Är inte det av samma anledning som vi valt att äga Starbreeze just nu? Vi tror på vad som komma skall. För inte kan de vara de stora vinsterna som de har just nu?!

Jag är själv inte all in, utan väntar om det skulle bli billigare under hösten.

3 Likes