Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Du skal kjøpe aksjen når den ikke er overpriset. Og beveger StarBreeze seg under 5 og 6 så begynner den å bli et bra kjøp. Kjøp over disse nivå kan og gi gevinst, for trading og drømmespinneri kan fort boble aksjen opp noen kroner her og der. MEN i det fundamentale så er det sånn litt langsiktig en dårlig ide. Min anbefaling er derfor å selge StarBreeze og ikke vurdere den igjen før den er langt billigere. Altså per definisjon, man selger et overpriset objekt uansett hva det er medmindre det har affeksjonsverdi. Forelsk deg aldri i en aksje.

For samme grunn som du kjøpte SB på 0,05. Det er et rent gamble, på at konkurskandidaten skal klare å reise seg. Et selskap nede for telling er verdt veldig lite, mens et selskap utenfor konkursfare kan fort være verdt 100 mill mer. En enkel børsmelding fra ABGs sitt arbeide kan ta FUNCOM fra konkurs kandidat til et selskap med gode muligheter for å overleve, og gitt FUNCOMs raserte Market Cap i utgangspunktet så ville eksemplet over her medført en oppgang på >+150%. Men denne type investering er noe helt annet enn det dere gjør nå. Kjøp av selskap som har kommet i marsjhøyde med omsetning av betydning skal prises etter bunnlinje… En annen ting verdt å merke seg om man vil leke med tall… Hvis det også for StarBreeze skulle komme en melding på bordet som plutselig økte verdien av SB med 100 mill, ja da er ikke det mange prosentene opp siden selskapet alerede er priset til nesten 3 milliarder. Mitt råd er at dere ikke dummer dere ut med å stadig øke eksponering på disse nivåene og ødelegger et fantastisk lykketreff dere hadde fra tidligere.

Marginene i softwarebransjen er ikke akkurat sammenlignbare med hardwarebransjen? Starbreeze er jo også i en sinnsyk ramp-up når det kommer til investeringer og produkter. Fra å ha ett produkt i diverse varianter (Payday 2), så skal de neste tre årene kjøre ut åtte produkter i diverse varianter som vil gjøre at de har inntekter fra to-tre produkter ute samtidig.

Poenget mitt var at starbreeze er priset høyere på p/s enn mange hypete selskaper, kan ta andre selskaper som eksempel som netflix, Adobe osv

Det viser at det er priset inn store forventninger. Men de kan jo fortsatt vokse seg inn i den litt for store konfirmasjonsdressen.

Tror ikke det vi skriver her har noen innvirkning på kursen så jeg forstår ikke poenget ditt her.

Du glemte forresten å ta med PD over. PD, PD2 og brothers - og forventninger om det neste store spillet rett rundt hjørnet. Du husker kanskje at jeg var den eneste som advarte om at dette kanskje ikke kom så fort som alle andre trodde?

1 Like

Bitterhet i slike utsagn. Holmes forsøkte bare å vise en veldig hypa techaksje i vekst mot StarBreeze. StarBreeze er jo himmelhøyt over Tesla…Til og med, må man nesten si. Jeg oppfattet poenget hans med en gang. SB er veldig overpriset og jeg tviler på at kursen vil holde seg mens EBIT bare skrumper inn de neste kvartal.

2 Likes

Siden du bruker P/S, så må du vel sammenlignet med softwareselskap, så her er det vel bare Adobe som er sammenlignbart. Når det kommer til Adobe, så er vel ikke de i en investeringsfase nå? De er da rimelig veletablerte…

Dagens P/S og P/E er jo ikke spesielt interessant hvis et selskap er i en investeringsfase? Det råder en hvis uenighet her om hvor Starbreeze er. Jeg mener de er i en investeringfase ettersom de er på vei fra ett produkt ca annethvert år, til 8-9 produkter de neste 2-3 årene.

Om dagens prising ut fra forventningene er riktig, det er en annen ting, men å terpe på P/S og P/E for å “vise” at Starbreeze er priset feil synes jeg blir veldig merkelig. Man må heller se på hva man tror produktene de skal levere framover kommer til å gjøre det og om man tror de vil bli levert til annonsert tid og innenfor et ok budsjett.

Det dagens Starbreeze kan hjelpe til med når det kommer til verdsetting er: størrelsen på kundebasen, kundetilfredshet og hvor gode de er til å levere innenfor budsjett og til annonsert tid.

(Som nevnt tidligere, jeg har såvidt aksjer i Starbreeze, ettersom jeg synes risk/reward framover ikke er så positiv, men jeg synes argumentasjonen som går på P/E og P/S ikke henger på greip)

1 Like

Jeg synes ikke det er dumt å ha et forhold til p/e og p/s, du kan godt bruke tall fra lanseringsåret hvis du vil. Eller var det også investeringsfase?

Hvis du heller vil se på dine parametre: Ok du kan jo regne ut hvor mye hver medlem i pd2 Steam gruppen er verdt ved å dele market cap på antallet: 850 kroner per medlem.

Det eneste jeg har sagt er at Star verdsettes minst like høyt som andre hypete tech selskaper. Om det er rett eller galt har jeg vel ikke sagt? Bare at det hviler store forventninger i dagens aksjekurs.

Hadde Starbreeze fortsatt med å utvikle ett spill annethvert år, så ja, da hadde det vært logisk å bruke P/E tallene for lanseringsåret+året etterpå. Men, det er jo ikke det Starbreeze holder på med. De kommer til å ha to-tre spill ute samtidig hvert år fra og med 2016 (hvis alt går etter planen).

Det kommer jo an på hvordan du ser på det. Sånn som du skriver det her, så forventer du at det kun er medlemmene av Steam-gruppen som kommer til å kjøpe spillene deres. Ikke veldig sannsynlig når vi allerede vet at Payday 2 har solgt 8-9 millioner?

Du burde vel heller se disse tre millionene medlemmer som folk som er veldig interessert i Payday 2 og til en stor grad står for gratis markedsføring av Starbreeze/Overkill sine spill? Det interessante her er jo at Payday 2-gruppen er den definitivt største på Steam. Mye fordi Starbreeze har satset fullt på Steam, noe utviklere som Blizzard og Dice ikke har gjort (av gode grunner).

Dette synes jeg sier mye om Starbreeze/Overkill sin posisjon på markedet og må tas hensyn til når man vurderer hvor mange kopier av f.eks TWD som kommer til å bli solgt. Det er jo vanskelig å estimere, men det burde jo selge mye mer enn Payday 2 gjorde ved launch, rett og slett fordi det er mye flere som kjenner til Starbreeze/Overkill nå enn det gjorde ved Payday 2-launchen. Litt sånn som ethvert spill Dice gir ut får massivt med gratisreklame og selger bra nesten samme hva.

Kort oppsummert: jeg tror ikke simplistiske modeller som går ut fra de tallene du har nevnt hittil vil være i nærheten av å kunne forutsi hvordan det vil gå med Starbreeze framover. Jeg holder meg utenfor fordi jeg f.eks synes det er vanskelig å forutsi om TWD kommer til å bli Starbreeze sitt Witcher 3, eller om det kommer til å selge bedre enn Payday 2 fordi Starbreeze plutselig har fucket opp fullstendig.

Jeg tror vi snakker forbi hverandre. Jeg sier at Star har en veldig stor konfirmasjonsdress som de kan vokse seg inn i, jeg sier ikke at dette er umulig. Det kan godt være at Tesla, Facebook og Google er kjempeinvesteringer, men Star er i samme klasse. Hvorvidt dette er rett eller feil vil historien vise oss.

1 Like

Jeg mener at Starbreeze er i en annen fase eller bransje enn firmaene du nevner, så det blir nesten umulig å bruke dem som sammenligningsgrunnlag.

Tesla er vel de som er nærmest når det gjelder fase. De har ett produkt ute på markedet som har gjort det bra, og nå holder de på med oppfølgerene. De er desverre i feil bransje, så P/S tallene derfra er ikke brukandes til stort.

Facebook og Google er begge veletablerte selskaper som har penetrert markedet på en sånn måte at det knapt er igjen noe sted å vokse. Det de har å jobbe med er inntjening på eksisterende marked. Så, riktig bransje, men i en helt annen fase.

1 Like

Når jeg begynte å investere i SB mente SB at spillene hadde en levetid på ca 2år. I 2013/2014 hadde SB 196.3MSEK i inntekter fra PD2 og 11,2MSEK fra PD:The heist.I 2014/2015 hadde de 190MSEK fra PD2 og 5,2MSEK fra PD:The heist. Det ser dermed ut som om levetiden på PD2 er ca 4år istedenfor ca 2år.

Hvis SB klarer å få til 4år med solide inntekter fra spillene de lanserer så tror jeg en investering i SB kan bli bra selv på dagens kurs. De har mange produkter på vei men det er uansett TWD som vil avgjøre hvor kursen er om 2 år. Jeg tror TWD har potensiale til å selge mye mer enn PD2.

3 Likes

Der tror jeg aksjonærene er litt uenig med deg :slight_smile:

Når er ikke Star lenger i en investeringsfase i følge deg?

Hvilke selskaper mener dere man skal sammenligne med? Tobii kanskje?

Det er vel litt rart å antyde SB investorene putter SB i samme klasse som Tesla. Tesla koster jo ca 100 ganger mer enn SB… Tesla har også en mye høyere PE enn SB.

Du har uansett rett i at det er mye vekst forventet i dagens pris. Det viser jo PE tallet også. Den som lever får se.

1 Like

Det jeg snakker forventninger om vekst som allerede er priset inn. Om de kan leve opp til forventningene er så klart mulig, men det er greit å være klare over hvilke veksttakter som kreves bare for å forsvare kursen.

Forutsatt at de holder seg til de produktene de har annonsert hittil, så vil jeg si de er ute av investeringsfasen etter TWD-launchen. Da vil de ha inntekter fra et tilsvarende antall spill som de holder på å utvikle, i motsetning til nå, hvor ett spill finansierer utviklingen av 2-3 spill.

1 Like

Ser REM har solgt 200k i dag…

1 Like

kremt… Du lurte på hvordan jeg kunne komme til at StarBreeze investorer høres litt bitter ut…