Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Jeg tror eye tracking kan være en game changer for starvr, siden kravene på maskinvare blir lavere og man kan skreddersy opplevelsen etter hvor man ser. Er enig i at dette ligger langt bort i tid og det er nok derfor markedet sliter med å prise inn dette nå. Har blitt mer overbevist om denne investeringen på sikt, men kommer til å kaste kortene dersom vi bryter visse støtter som jeg ser på, og heller prøve å få ny inngang fra et lavere nivå dersom dette inntreffer.

Min smertegrense går rundt 11,6-11,7 (stengningskurs, intradag er ikke så viktig)

1 Like

Det synker ikke inn…? StarBreeze er allerede priset til avsindige 3 milliarder. De skal ikke bare lansere sukserikt. De skal lansere alt de tar i suksessrikt. Vel… Du kan drømme, men jeg velger å være realistisk.

Tror du undervurderer The Walking Dead IP-en. Den er gull.

At the July 2014 San Diego Comic-Con Telltale Games and Skybound have announced that a third season is being developed, and that the first two seasons to date have sold more than 28 million episodes.[7]

Er oTWD et bra spill, kommer de til å tjene feite penger. Tror ikke folkets interesse for zombieapokalypser forsvinner i løpet av 1 år.

Kan de selge 10 mill kopier? Det er vel ikke usannsynlig. 300 kr per spill? Bam… 3 mrd nok.

2 Likes

Forventningene til TWD er en virkelig stor kursdriver for Starbreeze. Jeg tror btw at det spillet vil være et AAA spill med 399kr som pris, 499 til konsoll*. Ti millioner rundt launch ser jeg på som usannsynlig. Ti millioner i løpet av to år som sannsynlig**. Da med gradvis fallende pris. Det er der Payday 2 er pr i dag. En mye mindre kjent IP og med utgangspunkt som en mye mindre kjent utvikler.

*Og starbreeze drar inn ca 0,7 (30% til steam) * 0,8 (25% moms) * 0,85 (15% royalty) = 47% av inntektene pr salg på Steam. Dette i motsetning til 0,7 (30% til steam) * 0,8 (25% moms) * 0,5 (50% cut til publisher, 505 games) = 28% for Payday 2. Mao, inntektene pr spill sammenlignet med Payday 2 er 67% høyere.

**Jeg ser på et sted mellom 2-10 millioner salg i løpet av to år som sannsynlig, forutsatt at de kjører samme konsept som for Payday 2, med masse DLC-er, gratis og betalbare.

5 Likes

Det er galskap å regne med noe slikt som base case. Greit behold det som et P90 case, men å regne med mer enn 1 eller 2 mill som basecase er tullete…

2 mill * 250 SEK0.70.85= 297 mill brutto. Det som blir i bunnen av dette… Kanskje 130 mill (og dette er ved et suksessfullt launch). 130 mill *15 = 1.95 milliarder.

Altså om TWD launcher suksessrikt som fan og alt går etter plan og den nedadgående trenden slettes ikke blir en realitet. Da skal selskapet prises til omlag 2 milliarder. Det er ~35% ned fra i dag. Og det er noe som ikke er risikovektet…

EDIT: Latterlig at StarBreeze klanen kommer inn med 399 som pris på spillet når alle som en vet at det meste av PD2 har blitt solgt på -75% rabatt.

Pd2 solgte 1,58 millioner ved launch til fullpris (som var 399 til PC).

1 Like

Hvis man tar med inntekter fra DLC’er så blir det jo butikk selv om de selger PD2 med 75% rabatt.

1 Like

Hvis TWD selger ca som Payday 2, ca 2 millioner ved launch og 8 millioner over de neste to årene til 75% rabatt, så vil det gi en inntekt på 2 millioner * 399 *47% + 8 millioner *399-75% *47% = 375MSEK + 375MSEK = 750MSEK.

Jeg tror ikke tallene over er et sannsynlig scenario, men greit å se hva TWD ville gitt hvis det solgte som Payday 2. Jeg tror TWD vil selge bedre ved launch, mens salget videre kommer an på hva de gjør med DLC-er osv. Samme hva, så er det vanskelig å si noe nå, såpass lenge før launch. Umulig å sjekke hypen på google trends f.eks. :wink:

2 Likes

Vi må jo nesten anta at de kjører videre med samme opplegg som de har i PD2 ( dvs, en haug med dlc’er ). Ingen grunn til å endre et konsept som de vet funker.

4 Likes

Jo men å regne med at snittet pris for et product er full pris når det for det meste ligger tungt rabatert i shop blir feil.

Her viser du veldig godt hvilken gigantisk brøler hele StarBreeze gjengen gjør. PD2 var en vanvittig suksess. Det har dere selv sagt hauset og spasmet over i året som var… Og nå altså tar dere for gitt at det neste SB gjør skal og bli en vannvittig suksess… Ikke bare det, TWD skal bli en enda større suksess… Dere er gærne, 0 kontakt med virkeligheten.

Legger vi godviljen til så kanskje vi har fått en ny trend. Blir spennende å følge med neste uke.

1 Like

@Gordon, jeg synes jeg husker at jeg ba deg ta en pause fra denne tråden?

2 Likes

Jeg tok en pause… Så gikk det et parr uker og så tenkte jeg det var på tide å snakke litt til hausetroppen igjen. Men point taken, jeg kan la det gå et parr uker til om det er ønskelig :stuck_out_tongue:

The following virtual currency trademark applications were filed in July 2015:
86705494 PLANET GEMINOSE STARBREEZE USA, Inc.
86701944 GEMINOSE STARBREEZE USA, Inc.

As we use it here, “virtual currencies” include digital currencies, cryptocurrencies and other innovative electronic currencies. Virtual currencies may include Bitcoin, Darkcoin, Dogecoin, Litecoin, Mastercoin, Namecoin, NXT, Peercoin, Ripple, etc.

http://www.atintellectualproperty.com/virtual-currency-trademarks-july-2015/

1 Like