Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Tror den største risikoen er et stort fall i USD før TWD og Geminose lansering

Jeg tror den største risikoen er at spillene ikke vil selge i nærheten av de ville antagelsene som svirrer omkring her.

Jag tyckte att jag var ganska försiktig i mina siffror när jag skrev att de endast skulle sälja 20% av vad PD2 gjorde.

Är det realistiskt med ännu lägre tycker du? :slight_smile:

1 Like

forhåndssalgslistene på f.eks. Gamestop eller amazon antyder dessverre ingen stor suksess og med digitalt salg estimert til 25% på next gen er jeg ingen stor optimist på crimewave sine vegne.

@onns jeg har sjekket prisene i USA/England og regnet om til SEK. 49,99$ blir f.eks 427 SEK. Får da 120SEK i stedet for 109 SEK.

1 Like

10 MUSD inn - royalties ut. Reduserer risikoen endel

"Starbreeze AB, one of Sweden’s leading independent game developers, today announced its console publishing agreement with Digital Bros owned subsidiary 505 Games. The agreement covers next-gen console adaptations of “OVERKILL’s The Walking Dead” for the lifetime of the product and gives Starbreeze a license fee of 10 MUSD.

Once on the market, Starbreeze is entitled to royalties of console sales from “OVERKILL’s The Walking Dead”. The collaboration will also support Starbreeze in its intended commercialization on other platforms and media."

2 Likes

Hvis det er samme type deal som med Payday 2, hvor Starbreeze får 50%, så må 505 Games få inn minst 20MUSD for å gå i null. I såfall, så har Starbreeze fått 10MUSD for salget av rettighetene og 10MUSD for royalties. Mao, 505 Games “vedder” på at bare konsoll-utgaven vil gi Starbreeze mer en 20MUSD i inntekter.

Såvidt jeg vet, så var inntektene fra konsoll-versjonen av Payday 2 rimelig lave, så dette er omtrent en ren bonus hvis man håper på en ren repeat av Payday 2. Så, kanskje 170MSEK ekstra i EBIT det første launch-året, i tillegg til de 140MSEK de hadde i EBIT for launch året til Payday 2.

Synes det ser ganske… friskt ut for å si det sånn.

2 Likes

Ja, jeg syntes det så bra ut. En kombinasjon av garanterte inntekter, sannsynlige inntekter fra royalties og direkte inntekter fra PC-releasen (hvor de kun betaler 15% royalties til IP-eierene).

2 Likes

Jeg hadde ikke regnet det som sannsynlig at de kom til å dra inn 170MSEK+ på PS4/Xbox one utgaven av TWD.

1 Like

Det gjelder vel bare på konsoll, og så kommer PC/Steam i tillegg?

Å se på dette som 85MSEK tror jeg er ganske pessimistisk. Hvis det blir resultatet, så går 505 games på en smell for å si det sånn. Som jeg skriver over, hvis man regner med at 505 games tar 50%, så vil det si at hvis 505 games skal gå i null, så har Starbreeze fått 85MSEK i engangsbetaling og 85MSEK i royalties. Totalt 170MSEK.

3 Likes

Wolfenstein…?? Bwahahaha… Sammenligner du klassikere med SBs bragder nå… :slight_smile: You made my point.

Som sagt listen ble lagt høyt. 200 mill EBIT i året for å forsvare 2 milliarder market cap. Med 40 mill i året i stedet så skal vi betydelig ned i verdi… Tidligere prognoser på 5 tallet står ved lag inntill jeg ser nye produkt som virkelig selger PD2 er allerede på vei ned.