Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Diskusjonen om enkeltkvartaler osv var det Gordon som dro fram, ikke jeg, så den diskusjonen må du gjerne ta på hegnar-forumet, hvor alt er svart/hvitt. :wink:

Den vanligste grunnen til at et spill er utsatt er at de må gjøre mer jobb til å få det ferdig. Med andre ord: høyere utgifter. En senere release gjør også at du kan komme etter andre større konkurrenter sine nylanseringer. F.eks TSW sin lansering druknet i Diablo 3-releasen og kom bare noen få måneder før Guild Wars 2. Hadde de kunnet lansert i januar-februar, så hadde det nok gjort mye.

Så, synes jeg en evt 6mnd utsettelse er noen krise? Nei. Kan endringen i ordlyden tyde på at Geminose-lanseringstidspunktet kan bli flyttet til H2? Ja. Kommer de til å ville lansere oTWD og Geminose samtidig? Neppe, ettersom Starbreeze neppe er store nok til å håndtere PR-arrangementer for begge samtidig.

1 Like

Tror den er godt opp hvis både Geminose og oTWD har blitt lansert og mottatt godt.

Du får opprette en Starbreeze 30.12.2016 gjett kurs tråd

Det blir jo nettopp det, gjetting, ettersom det er helt umulig å spå hvordan f.eks Geminose vil gjøre det uten å vite partneren. :wink:

1 Like

Btw, så må det siste kvartalsresultatet ha gått meg rett forbi. Jeg har nok lest det, men ikke brukt dataene til å gjøre en ny vurdering av Starbreeze. At de gikk solid i pluss og ikke litt i minus burde ha fått meg til å øke eksponeringen min fra 6% til 20-25% av beholdningen min. Får se om jeg får gevinst i f.eks TIL og kan øke litt mer i Starbreeze litt senere.

Hvorfor får jeg ikke kjøpt starbreeze via DnB? :frowning:

Satser på å få plukket opp 10k aksjer på nyåret jeg da :smile:

Så er spørsmålet da om A eller B aksjer.

A-aksjene har en tilleggsverdi som B-aksjene ikke har, de gir flere stemmer. B-aksjene har fordelen at de blir tradet mer og det vil være mindre forskjell mellom kjøp og salg. Jeg hadde kjøpt A-aksjer, ihvertfall hvis prisforskjellen er stor og du har tenkt å sitte på dem en stund.

Som @onns sa, fordi de er listet på en mindre børs, First North. Vær også obs på at du får litt papirarbeid ved å kjøpe Starbreeze (du må selv fylle ut selvangivelsen, det skjer ikke automatisk). En “zero”-konto eller lignende synes jeg er mer eller mindre nødvendig hvis du skal trade aksjen.

Var visst også noe i at B aksjer får utbytteretten siden A har stemmene. Prismessig ligger de nå ganske likt. B aksjen er nok mer volatil og vil bli tradet en del mer.

Tror det kan være fornuftig å ta en mindre pott med A og en stor pott med B

uten utbytterett ville A-aksjene vært bortimot verdiløse

2 Likes

De har samme utbytte. Hvis det kommer et stort fall så tror jeg A kan falle fortere og handles med større spread, men der kan du også få mer for pengene de gangene den henger etter.

1 Like

Helt generelt er det vanskeligere å komme ut av papirer med lav likviditet når folk reduserer risiko, og det er i hvert fall grunnen til at jeg holder meg til B her hvis de handles i paritet.

Eller så kan man ta litt A hvis den er mye billigere.

1 Like

Retail har økt litt før jul som ventet (spesielt XOne som har fått fikset matchmaking systemet, og ligger nå litt foran PS4)

http://www.vgchartz.com/tools/game_comparison.php?reg=Global&ending=Weekly&game[]=Payday+2%3A+Crimewave+Edition+(XOne)+[85347]&game[]=Payday+2%3A+Crimewave+Edition+(PS4)+[85348]&game[]=Payday+2+(PC)+[74800]&game[]=Payday+2+(X360)+[74802]

2 Likes

Da Starbreeze kjøpte InfinitEye til 16.4 MSEK fikk de også med nettogjeld (gjeld, skatt og likvider) på 26.5 MSEK, så det blir riktigere å tenke at de har betalt 44 MSEK for dette totalt.