Jeg liker veldig godt at de har begynt å rapportere fordelingen av omsetningen mellom de forskjellige plattformene. Det er lett å tenke at omsetningen på Steam er det viktigste, men de siste par kvartalene har denne blitt overgått av Retail (konsoll og PC) og Other (PS4 digitalt salg som har holdt seg stabilt høyt siden lansering), og dette tror jeg vi kan få se i Q2 også. Tror at 505 var veldig smarte da de sikret seg gode prosenter på konsollversjonen av TWD.
Har tatt en liten gjennomgang av det fundamentale her og jeg er enig med det du skrev over, jeg mistenker at Q2-rapporten blir ganske bra. Endringene med mikrotransaksjoner og markedet tror jeg vil få opp omsetningen per spiller på Steam og desember salget på retail blir også bra. Men sammenligner man med Q1 så var jo tross alt juli og august også veldig gode måneder i følge vgchartz.
Samtidig har de stadig økende investeringer og lønnsutgifter, og dette er med på å skru opp risikoen så klart - på godt og vondt!
Det frister å gå inn igjen her med litt, men vil gjerne komme inn på et greit snitt igjen. Solgte jo på 14.80 sist…
Ser vi på det tekniske så håper jeg at den vil komme ned mot støtten på 13 igjen og at jeg kan plukke opp noen aksjer der. Vi får se, det kan jo komme en ny melding, eller noen som kjører den opp skikkelig i et rally som vi har sett i denne aksjen før (men hovedscenarioet er at vi får en ny bunn som er lavere enn onsdagens sluttkurs).
Edit: Har modifisert min først veldig positive konklusjon litt ned da jeg så nærmere på retail grafen igjen.
Du har da virkelig regnet med Geminose? Du nevner dem jo ganske så ofte. Jeg har aldri sett deg være noe annet enn positiv.
Jeg som har regnet med at Geminose er et risikojustert nullsum-spill for Starbreeze. Mao, jeg ser det som mest sannsynlig at det går til h… og koster dem penger totalt sett (hvis du tar med utvanningen og kostnader etter det), med en (mye) mindre sjanse til å lykkes og forsåvidt alene være nok til dagens verdsettelse av Starbreeze.
(Begrunnelsen er at kombinasjonen av toys-to-game og at målgruppen er 5-12 åringer er svært vanskelig å slå igjennom i, men uttellingen når det først skjer er veldig god)
Har du noen tanker om dette?
[quote]John Wick i VR - Förläggarprodukt
Vår första VR-dedikerade publicering i samarbete med Lionsgate. Vi arbetar med de båda utmärkta VR-företagen Grab och WEVR för att utveckla en ”first person
shooter”-upplevelse baserad på John Wick-filmens franchise. Starbreeze kommer att lansera spelet på flera digitala plattformar och för VR- headset. Först ut är VIVE-headsetet från HTC och Valve.[/quote]
Betyr det at spillet også kan også spilles uten VR headset? Flere digital plattformer = steam + konsoll?
Jeg har ikke sett på dette som noe som vil generere omsetning for Starbreeze. Det er vel ikke akkurat snakk om noe stort spill med tanke på den korte utviklingstiden.
Edit:
Et annet sted står det: “Grab står för utvecklingen av spelet medan Starbreeze står som förläggare när spelet skall släpps på ett flertal olika VR-plattformar”
Da gjelder det kanskje bare VR
Det virker som Starbreeze selv bedømmer risikoen som høy når det gjelder Geminose, i årsrapporten skriver de:
Det er vel som @Christian skriver høy risiko og høy reward. 76% diskonteringsrente
Har nå laget et estimat for omsetningen i Q2 basert på de dataene vi har.
Jeg tror retail og other kommer inn som Q1, og at Steam blir litt bedre (28 vs 20 MSEK). Det blir i så fall en nettoomsetning på rundt 57 MSEK.
Edit: Må trolig ta ned estimatet på PSN salget en del. Skulle gjerne hatt flere datapunkter her, men hvis vi ser på antall reviews på PSN så har dette flatet ut i Q2.
Da tror jeg istedet at Q2 kommer inn ganske likt som Q1 med rundt 50 MSEK netto omsetning fra PD2.
Retail: 15 MSEK
Other: 7 MSEK
Steam: 28 MSEK
Remium tipper jo på rundt 50 MSEK omsetning der allerede nå i Q3 og Q4:
Har sett på caset igjen - nå litt lenger fremover - hva som skal komme i år, men har ikke blitt så mye klokere
John Wick (VR). Det er sagt at vi skal få en teaser når HTC Vive lanseres og at hele spillet skal lanseres til våren.
Vive er jo utsatt fra før julen til nå april: Valve and HTC’s Vive headset launching to consumers in April 2016 (http://www.polygon.com/2015/12/8/9873872/htc-vive-valve-vr-headset-launch-april-2016).
Dette spillet kan jo skape interesse for aksjen og selskapet igjen og potensialet, men det er neppe mange som tror at dette spillet i seg selv vil øke omsetningen noe særlig. Starbreeze er publisher og vi vet ikke noe om hvordan inntektene skal deles.
Det som er en joker her er jo den setningen: “Starbreeze will be launching the game on multiple digital platforms and VR headsets” - det høres jo litt ut som om dette også skal lanseres som et vanlig spill.
Dead by daylight
Skal lanseres i 2016
"Taken as a page out of the PAYDAY digital product book, Dead by Daylight is in full production at our partner studio Behavior. Four against One in a horror game of hide and seek, this creation is highly tailored to be expandable and re-playable. A great product to affiliate with horror brands for expansions and story. We can’t wait to release some terror to the masses in 2016."
Dette spillet utvikles altså av samme selskap som har utviklet fallout shelter: “On the day of its release, Fallout Shelter became the third-highest grossing game in the iOS App Store.[36] By July 16, 2015, the game earned $5.1 million in microtransaction sales – just two weeks after release.[38]” fra wikipedia
Starbreeze får 50% av inntektene
"Starbreeze finances game development and receives 50% of royalties for the lifetime of the game"
Jeg har fortsatt ikke sett til hvilke plattformer spillet skal lanseres
"The platforms and release dates are to be determined and announced at a later date."
Selv om vi vet veldig lite om dette så synes jeg det ser spennende ut.
Starbreeze eier også en del i CMune (bare 6.3%) som skal lansere et nytt spill: Deadheads Infected. Det siste spillet Bullet Rush (https://sensortower.com/ios/us/cmune/app/bullet-rush-the-multiplayer-fps/786888199) ser jo ikke ut til å ha blitt en stor suksess så jeg forventer ikke så mye her. Uberstrike har også blitt lansert på Steam, men heller ikke dette har blitt noen suksess: http://store.steampowered.com/app/291210/ spillet blir beskrevet som pay-to-win.
Ellers har vi jo Geminose og TWD som det allerede har blitt skrevet om en del her. Det som kan bli triggere er når vi får lanseringsdatoer osv. Det er jo ikke umulig at vi får en road map i Q1 rapporten med litt tydeligere guiding når det gjelder lanseringstidspunkt. Det tror i hvert fall jeg. I så fall er spørsmålet om markedet liker denne eller blir skuffet.
Til sist har vi også en joker med StarVR. I denne interessante videoen intervjues CTO som får spørsmålet om når forbrukere kan forvente å få hendene på et eksemplar, og han svarer litt mystisk at slutten av neste år (dvs 2016) forventer de at systemet vil være godt nok eller bedre.
Det blir også spennende å følge utviklingen av PD2 Crimewave Edition, nå har i hvert fall XBoxOne fått litt plaster på såret (in-game cash, unforsaken mask og flere matchmaking fixes): https://twitter.com/PD2Crimewave/status/682592923070939136 Så får vi håpe de får ut oppdateringer av content på løpende bånd her nå. Payday 2 skal også lanseres på SteamOS i Q1.
Eller så kan dere lese hva Eminent (en aksjonær) tror om året som kommer (ikke at jeg vet hvor tallene og spådommene kommer fra): http://eminentinvestment.com/2015/12/30/forvantningar-pa-starbreeze-2016/
Remium mener altså at man bør følge med på hva som skjer nå som SMA50 nærmer seg 15 SEK. Ved brudd ned er det støtte på 12 og 10 SEK.
Æsj håper ikke den skal nedover :\
Den er vel ganske nøytral fortsatt så er det heller viktig å følge med hvilken vei den går videre, og spesielt hva som skjer når SMA50 nærmer seg 15kr. Det kan jo være en nyhet f.eks som gjør at kursen velger videre retning.
Etter at det ikke kom noen star-nyheter fra CES, så er aksjen muligens på vei ned en periode.
Begynner snart å lure på om denne aksjen vil holde seg i ro til litt før E3 2016 14-16 juni. Nyheter før den tid kan selvfølgelig forandre bildet endel både på oppsiden (f.eks. release-datoer) og nedsiden (f.eks. utsettelser).
Men enligt bolaget så ska ju Geminose vara släppt första halvan 2016, ett nytt spelsläpp brukar inte skapa “ro” i aktien. Om inte bolaget sagt något annat så måste väll det vara detta vi ska gå efter?!
Kanske blir försenat, men då inget kommunicerats om det så kan ett nytt spel släppas inom 1 - 6 månader.