Jeg hadde reduser her i tilfelle det skulle komme en utsettelse av noe slag. Men ombestemte meg etter at jeg så denne meldinga.kjøpte faktisk på åpning. Kjøpte med andre ord altfor dyrt. Ava største nettoselger. Ja ja win some lose some
Tjah, det kommer jo helt an på hvor lang tid de bruker på å få det på markedet. StarVR-headsettet passer bra til Geforce 1070 (980ti/Fury fra forrige generasjon) og oppover tenker jeg. En bit av markedet som de andre ikke nødvendigvis kommer til å jakte på.
Ikke såvidt jeg vet, men konkurrentene får nok neppe noen “stordriftsfordeler” her, ettersom markedet for headsettet er relativt lite og de i såfall må utvikle to headset i stedet for ett.
Hvis dette er mye bedre vil det kanskje bli standard på konsumentmodeller etterhvert som teknologien blir billigere, det vil si kort levetid for produktet?
Nå har Star over halvparten så stor market cap som Acer som riktignok la på seg 400 msek i forbindelse med denne nyheten
STARBREEZE
ACER STIGER PÅ VIRTUAL REALITY-SAMARBETE (Direkt)
2016-05-17 07:37
STOCKHOLM (Direkt) Aceraktien stiger på Taiwanbörsen på tisdagen. Detta efter att hårdvarutillverkaren på måndagen aviserade avsikten att bilda ett samriskbolag kring virtual reality-headset med det svenska dataspelsbolaget Starbreeze, vars aktie stängde upp 6 procent på måndagen i Stockholm.
Enligt vad Vincent Chen, analytiker vid Yuanta Financial, säger till Bloomberg News betraktar marknaden nyheten som början på en diversifiering från Acers pc-relaterade kärnverksamhet, och det bör vara möjligt att se fler liknande samarbeten inom dataspel och molnteknologi framöver. I dagsläget består Acers intäkter uteslutande av datorer och datortillbehör, enligt Bloomberg.
Acers nuvarande vd är pigg på marknadsföring, försäljning och dataspel, säger analytikern vidare.
Till saken hör också att Aceraktien för närvarande är lågt värderad, och har en attraktiv direktavkastning, enligt Vincent Chen.
Strax efter klockan 7 på tisdagsmorgonen svensk tid var Aceraktien upp 4,6 procent. Börsvärdet för aktierna, som är noterade på Taiwanbörsen, motsvarar 8,8 miljarder kronor.
Martin Lindgren +46 8 5191 7920
Nyhetsbyrån Direkt
For eksempel 18 kroner, eller akkurat 18 kroner.
I Wired og Bloomberg
-
http://www.wired.co.uk/news/archive/2016-05/16/starbreeze-vr-acer-partnership
-
http://www.bloomberg.com/gadfly/articles/2016-05-16/acer-seeks-a-virtual-realm-with-starbreeze
I Bloomberg artikkelen står det at Acer har 1.2 milliarder USD i cash, dvs Enterprise Value på Acer er 81.71 MUSD - det er vel helt sykt lavt?
Det er dette jeg hater ved star aksjen.kjøper man pga. En god nyhet er sannsynligheten stor for at 3 dager etterpå er kursen falt tilbake til samme nivå som før nyheten.
Spørsmålet blir jo da hvorfor du trader mot det du vet/mener er mønsteret for Starbreeze? Min tolkning av situasjonen er som følger: veldig mye allerede er priset inn i aksjen. Hvis du ser på P/E, så ser du forventninger om sterk vekst. Nyheten om StarVR-avtalen gir mao ikke noe særlig mer enn en bekreftelse på at de er på rett vei.
Aksjen beveger seg ikke noe særlig nedover på negative nyheter (utsettelser), fordi de gjerne kommer med en positiv nyhet samtidig. F.eks: ja, oTWD blir utsatt MEN, vi har fått en avtale med Smilegate!
Greia med Starbreeze er at de har såpass mye på vei at jeg synes det er veldig vanskelig å komme med en fundamental analyse om verdien. Alternativt, så kan man jo bare håpe at Starbreeze innfrir på mange nok punkter til at det blir en god investering - eller selge seg ut på max hype, når enn den kommer. Nå er jo oTWD utsatt, så jeg tror det kan ta ganske lang tid før vi er der.
Tja si det.trodde et øyeblikk på at denne avtalen ville få star til et høyere nivå. Overvurderte nok betydninga av denne avtalen.
Men over til noe litt hyggeligere:
Our Last Status Update.
Console heisters!
Will it be released in two weeks like the status update videos?We
will return with an additional video message in a few weeks time with
exact details on the release schedule for the new content. This means
that there won’t be any more status update videos until then.
Does this mean that there won’t be another status update in two weeks?Yes,
that is correct. The console development team are working on
PlayStation 4 and Xbox 1 content and the rest of us are preparing for
the E3 show. In this busy time we’ve taken the decision to update you
when the content is ready to be deployed and only then.
How much content are we talking about?We will go into the details in the additional video message in a few weeks time.
hele beskjeden
http://steamcommunity.com/app/218620/discussions/12/364041776196038793/
Hvorfor bryr jeg meg om dette? Det er viktig for fremtiden til STAR på konsoll særlig med tanke på oTWD at de beviser for spillerne at de får til konsoll på en god måte.
Nylig fikk Almir spm om følgende:
Opprinnelig skrevet av thejerkass:Also, questions abound as to just how long support will continue. Is this a one-and-done update like it was for PS3/X360? Almir:No, our ambition is to continue supporting both console platforms and continue releasing content on a more regular basis.
Opprinnelig skrevet av DerFuhrerRolfe:Feels
about like the same thing that happened during the PS3/X360 update
status. Sad that I’ve gotten my hopes up for about nothing for an entire
year… Shame Almir:This is completely different; the
PS3/Xbox360 was about us not physically being able to cram more content
onto your machine as the legacy machines didn’t have enough storage
capacity for all the PAYDAY content. This generation our challenge has
been technical issues with our engine, not with each console’s storage
capacity. As soon as we solve our issues with the engine, we should be
able to release content on a more regular basis.
Spillerne har elefanthukommelse…
Rapport
https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=712161&lang=en
Selve rapporten: https://newsclient.omxgroup.com/cds/DisclosureAttachmentServlet?showInline=true&messageAttachmentId=572213
Litt om tidsplanen / fremdriften:
-
Smilegate: är i full gång och vi har båda arbetat hårt på designen för Crossfire och vårt projekt PAYDAY 2 Asia.
-
Geminose: Vi diskuterar nu vår strategi för leksakstillverkning med potentiella partners, vilket tagit längre tid än vi trodde när vi senast kommunicerade kring Geminose. Vi väger fortfarande mellan att satsa digitalt eller i retail, beroende på framtida partner. När vi har en partner är på plats kommer vi börja visa spelet för allmänheten för på så sätt maximera marknadsföringseffekten.
-
John Wick: The Impossible Task ser vi till att spelet släpps i linje med Lionsgates film John Wick 2 som kommer ut någon gång senare i år.
Skal vise frem PD2 mobile (alpha) på E3
Skuffende i April: “Under april 2016 uppgick Starbreeze andel av intäkterna från försäljning av PAYDAY 2, via PC-plattformen Steam, till 2,0 MSEK.”
Ser ut som de sliter som forventet dessverre med leketøyspartner til Geminose og den oppgaven blir ikke enklere med shut down av Disney Infinity.
De lave PD2 inntektene overrasker ikke meg, spillet har vært på nedtur en god stund, som prisreduksjonene og in game shop har gitt klare indikasjoner på.
Jeg gleder meg til E3. Tror det blir bra.
Er det ikke litt rart at Payday Mobile listes som Pre-Production, men alpha versjon skal vises frem? Når tror dere dette kan lanseres?
Dessuten burde vel Crossfire allerede ligge under design?
Valutamotvind og det konvertible lånet bidrar delvis til det negative resultatet
Resultat efter skatt uppgick till -14.8 MSEK (8.1 MSEK) och belastades av valutakursförluster om -3.6 MSEK (6.2 MSEK valutakursvinst) samt omvärdering av konvertibellån -5.0 MSEK (0 MSEK)
Starbreeze regner med at wendros (Edit: ikke Geminose som jeg først tolket det som) ikke når målene der det skal utbetales ekstra bonus
“Under 2015 ingick bolaget ett avtal med en distributionspartner där distributören har möjlighet att erhålla en bonus om vissa försäljningsmål uppnås. Bolaget bedömer det i dagsläget inte sannolikt att dessa mål uppnås varför utfästelsen om 32,6 MSEK (0,0 MSEK) har tagit upp som ansvarsförbindelse och inte som skuld i balansräkningen.”
Hvordan skal man tolke dette? STAR har heller ingen tro på at Geminose blir noen stor suksess. Betryggende…
Mulig jeg blander sammen med Crimewave, og Wendros
lav 17, åpning 17.1, høy 19.3, er endelig posisjoneringa før DbD-beta og E3 endelig i gang?
STARBREEZE
LANSERING JOHN WICK SKJUTS TILL “SENARE I ÅR” (NY) (Direkt)
2016-05-18 10:31
(Tillägg: två sista styckena)
STOCKHOLM (Direkt) Lanseringen av vr-spelet John Wick, där Starbreeze har en förläggarroll och som är baserat på filmen med samma namn, skjuts inte helt oväntat på framtiden.
Tidigare har Starbreeze hållit fast vid att lanseringen skulle ske våren 2016, men i onsdagens delårsrapport uppges nu tidpunkten till “senare i år”.
“För John Wick ser vi till att spelet släpps i linje med Lionsgates film John Wick 2 som kommer ut någon gång senare i år. Det är ett riktigt bra spel som redan visats för allmänheten och vi säkerställer nu en optimal release för både onlinedistribution och i vår platsbaserade StarCade”, skriver Starbreeze.
Så sent som i början av veckan uppgav Starbreeze ir-chef Maeva Sponbergs för Nyhetsbyrån Direkt att ett optimalt lanseringsfönster för spelet ännu inte hade fastställts, men att budskapet “våren 2016” inte förändrats.
En snabb Googling på onsdagsförmiddagen visar att det premiärdatum som Lionsgate så här långt satt för John Wick 2 är den 10 februari 2017. Enligt Maeva Sponbergs finns det dock ingen motsägelse mellan budskapet “senare i år” och februari 2017.
“Här är vi beroende av Lionsgate och relaesedatum flyttas fram och tillbaka hela tiden och lanseringen av spelet skulle kunna bli när marknadsföringskampanjen för filmen börjar”, säger hon till Direkt.
[quote]Starbreeze / IMAX, Google & Starbreeze / IMAX, Google & Starbreeze
I dag 06:56 IP: azgF8KPnK
J. Estacado
“IMAX and Google are to develop a camera that will capture 360-degree images to be experienced on VR headsets”
“IMAX is in partnership with the Swedish technology developer Starbreeze AB on its location-based VR initiative. It will use Starbreeze’s VR headsets and initially, games, though it hopes to encourage filmmakers to use the camera it is making with Google to create entertainment content as well.”
"Since VR headsets from Starbreeze and many of its competitors such as Facebook Inc.’s Oculus Rift require costly, high-end PCs and more room than some people have in their homes, IMAX is betting that out-of-home, short-term rental experiences will be the first way many encounter the technology.
“We’ll be able to leap five years ahead of what most people can do in their homes,” said Starbreeze CEO Bo Andersson Klint."[/quote]
STARBREEZE
VR-SATSNING MED IMAX PÅ SEX PLATSER I ÅR - WSJ (Direkt)
2016-05-20 09:42
STOCKHOLM (Direkt) Imax räknar med att bolagets satsning på virtual reality tillsammans med Starbreeze kommer att lanseras på sex olika platser i år.
Det skriver Wall Street Journal.
Enligt Imax vd Richard Gelfond är det extra intressant att skapa VR-innehåll knutet till filmlanseringar. Hans vision är virtual reality-upplevelser som varar i omkring tio minuter och kostar mellan 7 och 10 dollar.
Eftersom VR-headsets från Starbreeze och konkurrenter som Facebooks Oculus Rift kräver stor datorkraft och gott om utrymme räknar Imax med att upplevelser utanför hemmet, där användaren hyr utrustningen, blir det sätt på vilket många möter tekniken för första gången.
“Vi kommer att kunna hoppa fem år framåt i tiden, jämfört med vad de flesta kan göra i sina hem”, säger Starbreeze vd Bo Andersson Klint till Wall Street Journal.
Börsredaktionen +46 8 5191 7910, http://twitter.com/direktse
Nyhetsbyrån Direkt
En ting skal STAR ha. De satser hardt på det de tror på. Utrolig spennende bolag. Kanskje jeg ikke selger meg ned etter E3 likevel. Må tenke litt på dette.