Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Du sier SB er priset til megainntekter, men Mcap er ikke så høy.

Når jeg sier at den er priset til suksessinnteter hvert år så mener jeg MCAP. Det er jo det som er prisingen. Altså det skal mye til for dem å doble men lett å halvere.

Men om du ser på mcap på SB vs Funcom. Så er faktisk funcom mye høyere priset. iforhold til hva de har levert. og solgt til nå iår. ( Pd2 solgte for 160mill alene ifjor).

Jada nå er Funcom i priset på oppgang. De har jo klart å lage Leisure suit Larry på nytt. De er som SB på 25. Det skal forsvares etterhvert og det blir spennende.

PD3 kommer vel ikke før 2020?

Hvem tør å sitte i en aksje med slike forventninger? La oss ta et spill av gangen. TWD kan sikkert gjøre det bra, men det kan også gjøre det dårlig. Det ville være mye bedre for meg for da vil det gruse kursen og man kan prise starbreeze uten forventning om suksess før PD3.

Hvor mye tror du OTWD selger ? Og hvis man skal ta et spill av gangen så blir det vel først Dead by daylight på console i Q2 og deretter RAID iløpet av sommeren(vil vel si senest september).

Hadde du sagt dette 2.juni i fjor hadde jeg vært enig med deg for da var kursen 26,2 og kursen er nå 16,1(var nede på 15.5 på fredag ).

2 Likes

Hva tenker du om sentimentet til Starbreeze? Inntil toppen på 26kr ifjor, så hadde de riktignok falt litt tilbake etter den forrige toppen på 18-19kr (etter splitten), mens etter toppen på 26kr så har aksjen vært i en stor negativ trend:

(Har kjørt linear regression channel på ca 180 dager fra peaken og framover for både 2015 og 2016 peaken)

Som jeg ser det, så virker det som markedet forventer at Starbreeze skal fucke det til litt, med nye utsettelser osv. Med unntak av DbD, så er det nok der mange føler Starbreeze er nå: utsettelser, utsettelser, utsettelser.

Jeg har ingen problemer med utsettelser så lenge det er en god grunn til utsettelsen. Hvis f.eks Funcom hadde kjørt EA på CE i september som planlagt så hadde de ikke hatt det salget som de har nå. Tror utsettelsen på OTWD fører til at det blir et bedre spill som igjen fører til at de selger bedre. De andre tingene som har blitt utsatt ( Geminose , PD mobile , eventuelt VR ) er ting jeg ikke hadde forventet ville ha noe særlig med inntekter i 2017. Synes også at risikoen i forbindelse med Geminose er lavere når det ikke er toys to life. Generelt virker det vanskelig å bli rik på spill rettet mot barn.

Med tanke på at de har solgt 14 av PD/PD2 så er det jo et potensiale i PD mobile men krever jo at det blir gjort skikkelig. Synes det er bra at SB ikke gir ut noe som de ikke er fornøyd med.

1 Like

Jeg er forsåvidt enig, men utsettelsene vil jo også si at kostnadene har økt, og hvis du startet utviklingen i 2015 med state-of-the-art grafikk og i en nisje med få konkurrenter, men du først slipper spillet i 2018, så har gjerne grafikken blitt helt middels og nisjen muligens overbefolket?

Funcom kjørte vel mesteparten av utviklingen for CE i 2016 og slapp det nå helt på starten av 2017. Litt “bak skjema”, men de klarte å få spillet ute mens konkurrentene fortsatt var i EA og det ikke var kommet noen nye store AAA-titler i nisjen. Hvordan tror du det hadde sett ut hvis CE kom i 2018 i stedet?

Funcom slet jo også lenge med at de ikke klarte å levere til tiden eller på budsjett og det var definitivt ikke et sunnhetstegn, men som jeg ser det, et tegn på problemer med organisering og effektivitet innad i organisasjonen. Noe av grunnen til dette var nok at Funcom oppskalerte kraftig i perioden fram til AoC ble sluppet, og det er jo den fasen Starbreeze er i nå.

Når det kommer til estimatene for hva oTWD og Payday 3 kan selge, så synes jeg det er interessant å se hvordan spillene som solgte best i 2016 gjorde det:

. https://galyonk.in/steam-sales-in-2016-def2a8ab15f2#.fsfcie3tc

Jeg tror de må treffe veldig bra med både oTWD og Payday 3 for å selge bra nok til å komme inn på topp 10 her. Og det er nok der begge må inn for å forsvare dagens kurs.

Som du sier, Payday 2 har solgt 14m, men veldig mange av de salgene er gjort til 50-100kr. Ikke 3-400kr…

3 Likes

Såvidt jeg kan se, så bruker ingen av dem akkurat den strategien. Jeg ser dog at f.eks Rust er på lista, og Rust er ett år eldre enn Payday 2 og har tydeligvis funnet en annen strategi som fungerer. GTA V kjører puls-salg, men ikke DLC-er. Det finnes flere veier til Rom.

1 Like

Så du går ut fra at de ikke har gjort noe med engine siden 2015 ? :slight_smile:

Vi får jo kanskje en test på hvor mye grafikk betyr i slike spill til sommeren når RAID kommer. Det er jo basert på samme engine som PD2 men med noen forbedringer. Virker iallfall som om 505 Games tror at det skal selge brukbart…

Moro at vi har DbD regnskapstall å teste mot

(143.5 / 0.7) * Swedish krona = 22.685095 U.S. dollars

Men regnskapstallet inkluderer DLCer

2 Likes

Nei, det var ikke det jeg mente, men ser at det var det jeg skrev. :stuck_out_tongue: Burde nok ha utdypet litt mer:

Greia er at man kun kommer så langt med å flikke på en grafikkmotor. På et tidspunkt, så må du bytte til en som er designet fra bunnen av for å få de featurene og ytelsen du trenger.

Skal Raid WW2 bruke Payday 2-enginene forresten?

oTWD skal vel bruke den nye motoren de kjøpte?

Greia er at hvis du ikke er jææævelig svær, så lønner det seg nok å f.eks. bruke Unreal-enginen og heller bruke de best utviklerene dine på å tilpasse den, enn å skulle lage en tilsvarende fra bunnen av.

Jepp, og når man ser på DbD, så har jeg også troen på det. Men Starbreeze er ikke basert på at ting selger brukbart, men at spill som oTWD og Payday 3 blir blockbustere. :slight_smile:

1 Like

Når jeg først er inne på RAID så er det et spill jeg i utgangspunktet ikke hadde stor tro på , spesielt siden det ikke kom i 2016. Dette har endret seg over tid , blant annet pga at 505 games betalte såpass mye for rettighetene til retail på console.

Etter å ha sett presentasjonene på Paretokonferansen så var det en som gjorde et bedre inntrykk på meg enn de andre og det var faktisk Wester fra Paradox. Han sa også en del ting som gjorde at forventningene til RAID økte litt. Husker ikke ordrett hva han sa men blir noe sånt som

• skal man ha den beste grafikken så vil man selge mye pga grafikk og ikke pga innhold. Itillegg blir det dyrere å produsere innhold senere slik at marginene går ned
  • Det er viktig å ha en setting som engasjerer og som folk bryr seg om. De hadde stilt et spørsmål på forumet om hva som var den beste stridsvognen under 2.verdenskrig. Dette genererte 27 sider på forumet på 24 timer og de måtte ban’e 8 personer.
  • “Nesten ubehagelig hvor mange som er kjempeinteressert i 2.verdenskrig”.

Gjett hvilken setting Stillfront har på de 2 spillene som genererer mest inntekter ? :slight_smile:

4 Likes

Ikke uenig i at oTWD og Payday 3 må selge mye men det som har endret seg litt for SB er at levetiden på de spillene de har har økt. Husker at de for noen år siden forventet ca 2 års levetid på PD2 men det genererer jo fortsatt solide inntekter. Hvis man ser tilbake til året før PD2 ble releaset så genererte Payday: The heist ca 37 MSEK fra jul 2012 - jun 2013 og det er det samme som PD2 genererte i Q4 2016.

Det er også flere andre spill som kommer mellom oTWD og PD3 som kommer til å generere inntekter til SB :slight_smile:

1 Like

Ja , de skal bruke samme engine som PD2 men har gjort en del forbedringer.

Stemmer.

Hva definerer du som “jææævelig svær” ? Jeg er foresten veldig glad for at funcom har gått over til UE4 men hvis man tenker at SB skal bruke samme engine i oTWD,Storm,PD3++ så er det ikke like klart at det er bedre å bruke UE4.

2 Likes