Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Ja kostnadene vil sannsynligvis øke, men nå kommer også crimewave-inntektene og de blir sannsynligvis store. Vurderer å selge meg ned etter E3, men det skjer så mye spennende i STAR for tida…

1 Like

@holmes hadde du forventet at aksjen skulle gå ned i dag når du så rapporten? Jeg syntes ikke den så sånn kjempebra ut, så at kursen går opp 7-8% på den overrasket meg litt. Det kan jo være at folk ventet på denne bekreftelsen på inntektssida, men ellers var det ikke så mye nytt?

1 Like

Jeg var litt treig så den var allerede på vei opp da jeg hadde lest rapporten :slight_smile:

Jeg er egentlig ikke veldig overrasket, mitt hovedscenario har hele tiden vært at kursen skal stige mot E3. Samtidig synes jeg den begynner å bli ganske dyr, og det skal mye til å overtreffe forventningene nå. Teknisk befinner aksjen seg i en sterk positiv trend, men det burde samtidig være stor motstand her rundt 16 kroner. Jeg var ikke overrasket over at den falt ned litt etter å ha testet 16+

Vi må tenke på at omsetningen inkluderer salget av Brothers på 4.1 MSEK. Hvis vi tar bort denne engangssummen blir det en omsetningsvekst på 36%. En del av dette kan forklares med at USD/SEK i samme periode har steget med 29%.

EBIT er ned 33% og kursen har samtidig steget 145% på et år.

Hadde vært bra for Starbreeze hvis den episoden gikk viral for å si det sånn. :stuck_out_tongue:

1 Like

Jo, men jeg tror ingen blir spesielt overrasket dersom det skjer. Kursen har tross alt steget 126% på 3 måneder.

Markedsverdien til Starbreeze økte med 150 MSEK bare i dag.

EBIT kommer omtrent perfekt som jeg spådde… Men likevel ser man at folk ruller over hverandre for å feire 10 mill SEK I bunnen mens selskapet suser nå videre til prising på 2.5 milliarder. Dette er så jævlig galehus at jeg finner ikke ord…

Om FUNCOM engang var priset som en lifsfarlig boble. Vel da er SB nå priset… til noe enda farligere…

Er forøvrig med flere av de lengre oppe om at, det er nå priset inn sinnsyk suksess I forhold til salg av dette Payday2 spillet som beginner bli nokså loslitt egentlig. Har de ikke suttet all saften ut av den treffen der nå?

2 Likes

Vilken tur att marknaden och alla investerare ser på saken annorlunda än vad du gör :slight_smile:

Att de kan (kommer?) tjäna flera hundra miljoner på The Walking Dead är det som driver kursen just nu. Inte att just den här rapporten var svag intäktsmässigt.

Bättre kommer det bli framåt E3 dessutom gissar jag på.

2 Likes

Takk for linken @holmes, syntes det var mye interessant å lese der. Vi er jo forbi punktet hvor litt dårligere salg av TWD enn Payday 2 vil være ok ut fra dagens market cap.

Spørsmålet for meg blir hvorfor jeg fortsatt sitter på 50% av beholdningen min. Litt av greia er at det ser ut som resten av markedet kan finne på å prise aksjen ut fra at neste produkt blir en suksess - uten at det er lansert. Jeg har derfor tenkt å ta risken med å sitte på aksjene fram mot TWD launch. Eller ihvertfall til kursen er høyere enn den er nå. Mao, jeg håper på at andre er mer risikovillige/har mer tro på Starbreeze enn meg selv.

Jeg sier btw ikke at Starbreeze er feilpriset ut fra et scenario der de får suksess, der har vi mye å gå på, jeg er nok bare uenig i hva sjansen for at dette skjer. Det kan være de får spredd risikoen ved individuelle spill-launcher med publishing-opplegget. Spørsmålet blir jo da hvor mye aksjen blir vannet ut på veien, og hvor bra det går med disse oppkjøpene. Det er ikke lenge til vi ser hvordan det går med Geminose (ca ett år).

3 Likes

Like bra salg som Payday 2 har hatt over de første 18 månedene, noe som vil gi vesentlig bedre inntekter. Har regnet på det tidligere, husker ikke helt hvor mye, et sted mellom 50 og 100 prosent høyere.

PD2 sålde 1.58M på en månad varav 80% digitalt.

Det fina här är att det marknadsfördes väldigt lite och det var nästan obefintlig reklam för detta, Payday var ett relativt litet och okänt varumärke.

Jag tycker det är absolut troligt att oTWD kommer slå dessa siffror med lätthet. Varumärket är så otroligt enormt, dessutom har Overkill/Starbreeze nu skapat sig ett namn som en studio att räkna med när det gäller att skapa succéer.

Det känns lite vanskligt att uttrycka sig såhär men jag blir mer och mer säker på en releasemånad som kommer sälja långt över 2M. Det blir enorma vinster på en gång även vid en “flopp”.

Galet spännande tid framöver verkligen. Geminose och Crimewave är egentligen bara roliga paranteser som råkar ligga längs vägen :slight_smile:

Vad tror ni om releasesiffror för oTWD? Kolla på vad andra AAA produktioner inom samma genre sålt. Man ställer sig frågan, varför skulle Starbreeze lyckas sämre när de har ett ännu större varumärke till sitt förfogande?

3 Likes

'20. Jan skrev jeg på funcominvestor:

“Tror den største risikoen her er at man går glipp av en fin reise, men vi får jo fasit etterhvert. Er forsåvidt enig i at det kan ta tid før kursen stiger, men er rimelig sikker på at kursen kommer til å stige ganske mye de neste par årene. 100% sikker kan man aldri være så klart, men Payday 2 har et stort community og en ledende posisjon på Steam som ihvertfall jeg tror er verdt mye når nye spill skal lanseres”

Er enig i at det fortsatt er et stort potensial i aksjen, selv nå +115% senere, men jeg vil gjerne se konkrete indikasjoner på at dette går veien før jeg satser alle sparepengene på det. Nå kommer jeg til å følge med på listene og se hvordan Crimewave gjør det. Det var jo fantastisk for dere som kjøpte aksjer da PD2 lanserte og det var mulig å følge den fantastiske utviklingen på Steam og se at aksjekursen lå langt etter. Nå famler vi litt mer i blinde, men det kan fortsatt bli bra.

4 Likes

håper litt på korreksjon nednå før e3. Men hva skal trigge det? Ny negativ megleranalyse eller ansatte eller store aktører som storselger. Nei, jeg har på følelsen at det er rett opp til e3 er unnagjort. Nå vil en rekke aktører som jakter kortsiktig gevinst posisjonere seg til E3. De som håpet på kursfall ved rapporten vil også øke igjen. Jeg tror E3 blir helt crazy også kursmessig.

Men håpet om en korreksjon ned lever videre…

1 Like