Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Er det bare jeg som ikke helt forstår hva han sier her:

Förutom uppskjutna intäkter, hur bedömer ni att projektets lönsamhet påverkas av förseningen, som ju är upp till två år jämfört med de första planerna?

"Eftersom lönsamheten till 90 procent drivs av hur spelet säljer så är den viktigaste parametern för Starbreeze att spelet blir så bra som möjligt. Generellt så är Starbreeze utvecklingsbudgetar mindre än för branschens större aktörer vilket gör att en justering av en projekt-timeline inte får lika stor effekt räknat i reella termer. För The Walking Dead så anpassas budgeten kontinuerligt efter projektets längd så att de budgeterade utvecklingskostnaderna för projektet i stort sätt kan bibehållas".

Sier han:
a) At budsjettet justeres kontinuerlig, så de er alltid innenfor budsjettet (som ikke gir noen mening)
b) At utsettelsen på ett år ikke påvirker budsjettet i nevneverdig grad (som heller ikke gir noen mening. Ett år ekstra med 80 ansatte koster da litt?)
c) Noe helt annet?

Jeg tolker det som b), men det høres merkelig ut. Utviklerne jobber kanskje med andre prosjekter også?

De kanskje hadde tenkt å ha 160 personer på prosjektet, men justert ned til 80 for å holde budsjettet? :slight_smile:

Eller justert opp inntektsprognosene tilsvarende kostnadsøkningen.

Virker ikke sånn

1 Like

Det er vel egentlig et forsøk fra star sin side i å prøve å bagatallisere/tone ned denne utsettelsen som er i det lengste laget. Merkelig uttalelse.

Han snakker om utviklingsbudsjettet i den setningen…

Problemet er at det ikke er en han men en hun og det er derfor du sliter med å forstå hva som blir sagt :smiley: :stuck_out_tongue:

Jeg har null problem med å forstå hva dama sier, men kanskje derfor vi har vært sammen i 6 år…

2 Likes

Korrekt, må vel være at resursene spres utover tynnere over lengere tid da, eller bare ro ro til fiskeskjær.

1 Like

Så, kanskje det dedikerte teamet var på 160 mann tidligere i år? Og nå har de dedikert 80? :smiley:

Nei, jeg ser for meg at “ro ro til fiskeskjær” er riktig. :stuck_out_tongue:

Framförallt bygger vi spel på konceptet ‘games as a service’ och produkten ska ha stor återspelbarhet. För att nå vår vision utvecklar vi helt ny teknik som vi behöver förfina för att nå dit vi vill.

Spennende

Risikabelt?

Tjah, det kommer jo litt an på hva de mener, men ser jo for meg at de bygger et lignende system som det Funcom har for CE osv.

Starbreeze satser på mye nytt, egen StarVR hardware, egen grafikkmotor, og dette som de tar opp her (som for meg virker ullent hva de mener), er spennende, men risikoen er også større enn å bruke off the shelf løsninger og ikke forsøke å ta over en hel vertikal, men holde seg til en del som de mestrer (utvikle og forlegge digitale spill på PC og konsoll)

Det er fornuftig å bygge sin egen løsning for å videreutvikle spill. Funcom har gjort det samme for CE, og det er nok rett og slett et krav for å lykkes i denne bransjen.

Hvor fornuftig det er med en egen grafikkmotor er noe annet. Jeg tror det er litt som å finne opp hjulet på nytt, mens det for resten av stacken nok ikke finnes noen gode off-the-shelf løsninger.

Starbreeze skulle ha kjøpt Funcom når kursen var 80 øre før emisjonen. :stuck_out_tongue:

Kan du forklare litt mer hva denne teknologien gjør?

Det er mange fordeler/ulemper uansett hvilken vei man går. Jeg tror f.eks det hadde vært greit for Funcom å kjørt videre med egen grafikkmotor hvis TSW hadde vært en suksess og de fremdeles hadde vært 300++ ansatte. I den situasjonen Funcom var i etter tsw var jeg uansett veldig glad for at de droppet egen grafikkmotor når de skulle lage CE. For Starbreeze som kommer til å være 550+ ansatte og bruke samme grafikkmotor i mange spill synes jeg det er helt greit(og sannsynligvis en stor fordel både teknisk og økonomisk) at de har valgt å bruke siden egen grafikkmotor.

1 Like