Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Spørsmålet er hvor mye posisjonering og hype det blir før DbD og når det starter, det pleier jo bli en del ved spill lanseringer også konsoll versjonen av PD2 ga en del hype. Her har vi jo i tillegg en to trinns hype rakett med Raid som kommer ganske tett etterpå.

2 Likes

Starbreeze girer opp. Bo sa noe sånt som at med listebytte får vi se en organisasjon som kommer til å være mer stabil når det gjelder lanseringer

The second quarter usually holds most of our marketing costs, mainly due to our participation at the trade show E3 in Los Angeles. This year, our marketing costs will instead peak in the first quarter as we shifted from E3 to activities that we believe give “more bang for the buck”.

The quarter has also been charged with non-recurring costs relating to the ongoing listing on Nasdaq Stockholm.

The seasonality impact on our top-line combined with the ramp up of key production and marketing teams, resulted in an EBITDA of SEK -35.3 million (SEK -4.2 million), costs in line with planned budget. Our plan is, and will always be, long-term and optimized to create great years, not single quarterly profits.

Jeg tror resten av 2017 blir meget bra

direkt:

STOCKHOLM (Direkt) Starbreeze spelintäktsförhoppningar för 2017 är främst knutna till Raid: World War II, Payday 2 och Dead by Daylight.

Det säger Starbreeze ir-chef Maeva Sponbergs till Nyhetsbyrån Direkt.

Ökningstakten i Starbreeze intäkter avtog i det första kvartalet, jämfört med såväl det fjärde kvartalet som helåret 2016. I rapporten pekar bolaget på att intäkterna, till följd av säsongsvariationer, normalt är lägre i årets första kvartal än efterföljande kvartal, något som sägs gälla även i år.

Vi har givetvis stora förhoppningar på Raid: World War II (som lanseras i slutet av sommaren, reds anm), säger ir-chefen.

Starbreeze största intäktskälla så här långt är Payday 2 och i juni släpps den nya versionen Payday 2: Ultimate Edition där allt tidigare nedladdningsbart material paketeras med ett pris på 45 dollar. För ett år sedan köpte Starbreeze loss de fullständiga rättigheterna till Payday varpå bolaget säkrat de intäkter som spelet genererar på plattformen Steam.

Det ska bli väldigt intressant att följa eftersom all nyförsäljning av Payday (Ultimate Edition för pc) från och med att vi gör om produkten naturligtvis kommer att driva högre omsättning. Det är ingen exakt vetenskap, men vi hoppas givetvis att det kommer att ge en omsättningsökning, säger Maeva Sponbergs.

Dead by Daylight, som lanserades till pc sommaren 2016, kommer att släpps till konsolerna Playstation 4 och Xbox One i juni i år.

I slutet av 2016 beslutade Starbreeze att inte gå vidare med leksaksspelet Geminose vad gäller just lanseringen av fysiska leksaker för att i stället fokusera på möjligheterna att förändra den befintliga spelkoden så att Geminose kan släppas som en fristående produkt, oberoende av fysiska leksaker. Bolaget höll dock redan då dörren öppen för att addera fysiska leksaker.

Det är fortfarande någonting vi jobbar på, precis som vi har kommunicerat tidigare, kommenterar ir-chefen.

Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

direkt:

STOCKHOLM (Direkt) Starbreeze bedömer att massproduktion av virtual reality-headsetet StarVR ska komma i gång mot årsskiftet och ambitionen är fortfarande att en tredje utvecklingsversion ska tas fram i år innehållandes Tobiis ögonstyrningsteknologi.

Det säger Starbreeze ir-chef Maeva Sponbergs till Nyhetsbyrån Direkt.

Projektet pågår som det är tänkt och vi ligger på banan för massproduktion vid årsskiftet, säger hon.

I bokslutet i februari uppgav Starbreeze att bolaget var väl positionerat inför starten av massproduktionen senare under 2017.

I februari uppskattade Starbreeze även att bolaget genom kontinuerliga uppdateringar av hårdvaran skulle producera ytterligare två versioner av utvecklingsversionen av StarVR under året och bedömde att den tredje versionen skulle inkludera Tobiis ögonstyrning.

Vi är på version två nu, den andra uppdateringen. Version tre är den som förhoppningsvis innehåller Tobiis eyetracking, säger Maeva Sponbergs.

Förhoppningsvis?

Avsikten är att den teknologin ska ingå.

Men ni siktar fortfarande på i år?

Absolut. Men det här är utvecklingsversioner, ingenjörsversioner, och ingenting som vi har exakta timelines för, säger ir-chefen.

Vad gäller Starbreeze förhandlingar med amerikanska IMAX om hur framtida försäljning av innehåll och StarVR-headset ska fungera så pågår dessa fortfarande.

Vi är givetvis väldigt intresserade av att få ett slut på förhandlingarna, men de är fortfarande pågående, säger Maeva Sponbergs utan att vilja sätta någon närmare tidslimit på processen.

Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Jeg tror resten av året blir meget bra

  • Lansering av Dbd på konsoll (20 juni)
  • Lansering av Antisphere (15 juli)
  • Lansering av RAID (september?)
  • Lansering av Payday 2 til Nintendo Switch (ila året)

Payday Ultimate Edition er forventet å øke inntektene fra Payday

Det virker som at Deliver Us The Moon er veldig langt på vei i utviklingen, og jeg blir ikke overrasket om det kommer allerede i år. De ga dette mye tid i streamen som for meg taler for at lansering ikke er langt unna.

Payday CrimeWar tror jeg også lanseres ila 2017

De gav det mye tid i streamen ja, men det ble veldig mye skryt av hverandre som utvikler vs publisher. Jeg oppfattet denne delen her delvis som en oppfordring til å kontakte STAR hvis man trenger finansiering til et spill. Samtidig fikk utviklerne snakket en del om spillet også. vinn-vinn for begge parter.

2 Likes

Det blir høyere omsetning per solgte spill, men ikke lenger omsetning fra DLCer, så går mot en premium modell bort fra “cheap to play” modellen der mye av inntjeningen kommer fra DLC salg. Blir veldig interessant å se hvordan det fungerer.

1 Like

Jeg mistenker også bedre muligheter kan komme. STAR ble jo egentlig ikke straffet noe særlig for den lange utsettelsen av oTWD, det synes jeg fremdeles er merkelig. Kanskje straffen kommer nå etter starstream og rapport som var potensielle triggere?

1 Like

Litt morsomt, Starbreeze omsatte i Q1 2017 for 57,3 MSEK, mens Stillfront omsatte for 24,6 MSEK i Q4 2016. Ikke samme kvartal, men det sier litt om forventningene til Starbreeze framover (Starbreeze er verdsatt til ca 10x Stillfront).

Er det så rart? Star-b skal slippe RAID og oTWD i henholdsvis 2017 og 2018 og det er forventet at disse skal selge veldig mange kopier, noe jeg også mener er rimelig å tro

Men ja jeg eier også en god del aksjer i Stillfront og mener at den er billig :slight_smile:

Vi er nok ganske så enige, kommentaren min kom vel først og fremst av at ved første øyekast, så virker prisingen av ett av selskapene absurd. :wink:

Jeg er tyngre investert i Stillfront ettersom de har en strategi som gjør at å investere der føles en god del tryggere enn Starbreeze, men det er godt potensiale hos begge i mine øyne.

Btw, tok du virkelig ikke med konsoll-releasen av DbD? Starbreeze får vel en bit av kaka der og, og med 1,8m solgte på PC, så er jeg rimelig trygg på at de rundt 1m på konsoll i løpet av 2017. Sånt blir det penger av. :slight_smile:

Noen som husker hva avtalen med konsoll-releasen til DbD er?

1 Like

Jeg tror at den som er litt tålmodig i dette selskapet kommer til å bli rikelig belønnet

1 Like

Synes også det det er rart at SB ikke gikk mer ned på utsettelsen. Et års utsettelse på et spill som har vært i utvikling siden 2014 burde jo bety noe sånn som at det nåværende konseptet ikke fungerer eller at det er veldig alvorlige feil i spillmotoren. Ingen av delene er spesielt bra og representerer en betydelig risiko i mine øyne.

Registrerer at SB hadde en cashburn på 150MSEK dette kvartalet! I dette tempoet har de litt mer en 3 kvartaler med penger (men dette kvartalet var vel ekstraordinært på kostnadsiden + Raid kommer).

Registrer også at SB investerer 85millioner i spillutvikling (primært TWD?) dette kvartalet. Rundt PD2 launch låg hele SB budsjettet på rundt 40MSEK i året, så der har vi virkelig sett en ekstrem økning. Om jeg husker rett kostet vanilla PD2 (før DLCer) rundt 25MSEK å lage.

3 Likes

Det ble betalt ut en del til vr selskapet, skulle gjerne sett cash situasjonen der

“Cash flow from operations was slightly negative by SEK -4.8 million (SEK 4.0 million) and net cash flow from investments was SEK -146.5 million (SEK -54.2 million). The latter higher amount was due, inter alia, to a larger lump sum payment to StarVR Corporation, in accordance with the financing milestone plan totaling USD 12.5 million as previously announced. We are now halfway through this financing plan. The first quarter also included the first and thus large milestone payments for major publishing projects such as Psychonauts 2.

2 Likes

De investerer mye i oTWD av en grunn. Dette er en blockbusterproduksjon, selvfølgelig koster det penger.

Begynner vel å nærme seg en god kjøpsmulighet her nå!?

1 Like

Meh, Netfonds har for høy kurtasje for å kunne trade ikke-norske aksjer med de summene jeg holder på med. Nordnet har 29kr for å kjøpe/selge i stedet for 79kr med Netfonds…

1 Like