Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Kursutviklingen er fremdeles som forventet på godt og vondt :smile:

galskap, men forventet galskap.

2 Likes

Syk boble da! Men moro for dere som er gale nok til å fortsatt sitter inne :slight_smile:

Pass på å ta litt gevinst underveis da… sånn før den sprekker mener jeg :wink:

5 Likes

@onns: Aldri feil å ta gevinst. Jeg solgte også litt i dag ( for tidlig men … )

1 Like

@Alex har rett tror jeg. De siste nyhetene var en litt dårlig rapport og Remiums analyse i dag var jo ikke akkurat noe å hoppe i taket for. Analysen var vel konservativ synes jeg, og personlig tror jeg de kan klare en EBIT på 60 MSEK i Q4 dersom Crimewave selger bra. Hvis vi er snille så kan det forsvare en markedsverdi rundt 2 milliarder, Det vil si at dagens kurs enten er ren spekulasjon og at aksjene skal selges til “the greater fool”, eller at veldig mye av Geminose og TWD begynner å bli priset inn allerede nå. Men TWD kommer ikke før H2 2016 og det er fortsatt lenge til, og når det gjelder Geminose vet vi ikke nok til å kunne si noe om potensialet.

Jeg håper og tror at jeg kan kjøpe tilbake mine aksjer på kurser mellom 10-12 SEK til høsten… men det vil tiden vise.

2 Likes

TWD er definitivt priset inn, og det er ganske vanlig at dette skjer med spillaksjer rundt ett år før release. Problemet med dette er jo at det er nesten umulig å vite om du kjøper luft eller gull. Jeg tror det er TWD-hypen som driver aksjen, sammen med de andre tingene de driver med (Crimewave, Payday 2, Raid, Geminose).

Jeg synes kursen er litt for høy, litt for lenge før release, men jeg er langt fra sikker på at vi får et nytt “krakk” tilsvarende det fra 11kr ned til 7kr. Hvis det skjer igjen, så står jeg klar da. :wink:

3 Likes

Jeg tror de som ikke vurderer å gevinst-sikre rundt E3 vil få en dyrebar leksjon i aksjemarkedet. mozzez snakker om kursmål 30 kr og så en dobbling etter det på avanza-forumet. Luringen.

1 Like

Avanza-mannen og mozzez har også vært å intervjuet styreleder i STAR nylig. Podcast der det snakkes om 70 kr fra avanza-mannen. Timingen deres er bare så aldeles perfekt.

2 Likes

Vi har marketcap på 3 milliarder nå. Kanskje SB kan forsvare det når TWD kommer, men mtp usikkerheten knyttet til Geminose og et kostnadsbilde som virker å øke ganske kraftig blir jeg veldig overrasket om dette kan holde på mellomlang sikt…

2 Likes

For det første er de er sikkert veldig langsiktige (minst 3-5 år)… og da er det kanskje ikke helt feil å kjøpe eller holde på aksjene.

Men husk også på at Starbreeze kanskje utgjør 4-5% av investeringene i fondet, og at de fleste som har dette fondet sikkert har andre plasseringer. Starbreeze kanskje utgjør 1-2% av alle aksjeplasseringer hos en typisk kunde.

Edit: Ellers er jeg enig med @delkop og som privatsparer er det enklere å gå inn og ut av aksjen når den er henholdsvis dyr og billig enn noen som kanskje skal inn med flere hundre millioner…

Jeg vet ikke sikkert så klart, men hvis jeg hadde vært en kynisk trader ville jeg ha benyttet samme fremgangsmåte: bygge hype, ut med høye kursmål som stadig blir forhøyet ettersom kursen stiger. Være aktiv på avanza-forumet etc. Så selge like før E3 og le hele veien til banken.
edit:
Hvis du ser på Avanzamannens uttalelser ser du at det stadig understrekes at han er langsiktig i dette bolaget, bryr seg lite om kursen nå etc…

2 Likes

Om du kan fortelle meg hva SB kommer til å ha i inntekter og utgifter de neste 10 årene og hvilket avkastningskrav du har skal jeg regne ut riktig marketcap for deg :wink:

Men la oss anta et avkastningskrav på 10% og at SB i fremtiden vil ligge på 150MSEK i årlige kostnader (kanskje for mye, vanskelig å si). Da bør de i snitt ha årlige inntekter på 450MSEK for at nåverdien til SB sin kontanstrøm skal forsvare dagens kurs. Det klarer de helt sikkert de årene de gir ut et egenprodusert spill, men klarer de å gi ut et spill hvert år?

Men selvfølgelig er det veldig vanskelig å forutse fremdige kontantstrømmer. I tillegg er nåverdiberegninger veldig sensitive for avkastningskravet (med 5% trenger SB bare 300 MSEK i årlig inntekt for forsvare dagens kurs med de øvrige forutsetningene)…

3 Likes