Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Synes det er mye fluff her, kan dere si hva det er konkret dere er skuffet over i rapporten?

Litt pÄ samme mÄte som de reagerte nÄr kursen gikk fra 11 kr til 25 kr?

Neida, som @Alex dro fram, de har jo svart pÄ hva de tenker om tiden framover (min utheving)

Att man ska anvÀnda Unreal till OTWD? Det visste de inte nÀr de sköt upp spelet i maj? Kredit pÄ 150 miljoner sÄ att de kan betala rÀkningarna till dess? LÄn pÄ 80 miljoner för ett LBE i Dubai? DÀrtill helt tyst om Gem, PDCW, Dhruva osv. Jag tycker att rapporten var lÄngt ifrÄn tillfredsstÀllande. Men som sagt, jag sÄlde redan i maj, sÄ jag talar som besviken f.d. aktieÀgare.

Hvorfor synes du det er negativt? Det vil bli mye mer strĂžmlinjeformet og lettere Ă„ samarbeide med utviklere for publishing delen. Samt at det er en svĂŠrt velutviklet motor med mange beviste suksesser.

En kreditramme for Ä investere er vel positivt? Stillfront tok jo opp et stort lÄn ogsÄ for Ä investere?

Finansering av et internasjonalt VR senter i Dubai, faller inn i samme kategori som over. Her deler de ogsÄ risikoen med to partnere.

Hva hadde du hÄpet Ä hÞre om disse?

1 Like

AlltsÄ, byte av spelmotor innebÀr ju att de inte kommer att fÄ ut OTWD nÀsta Är heller. Att det finns noll projektstyrning i bolaget.

Krediten: att de behöver den. För inte lÀnge sedan hade de 800 miljoner i kassan. Nu behöver de kredit för att klara sig 12 mÄnader framÄt.

Dubai: 80 miljoner kr Àr vÀldigt mycket pengar för en enda location. Vad ska de göra för pengarna? Hur ska de fÄ tillbaka investeringen?

Gem, PDCW: kanske en liten hint om release? PDCW visade de upp i juni 2016, och dĂ„ angavs releasedatumet “soon”. Det mĂ„ste du vĂ€l hĂ„lla med om att det inte duger? Det stora problemet Ă€r att man förlorar förtroendet för ledningen. DĂ€rav den vĂ€ldiga nedgĂ„ngen efter rapporten. Man tror helt enkelt inte pĂ„ vad SB sĂ€ger lĂ€ngre. Med all rĂ€tt.

2 Likes

PS Om Gem och PDCW började bli klara skulle de ha meddelat det nu för att vÀga upp de dÄliga nyheterna. AlltsÄ Àr de sannolikt lÄngt ifrÄn fÀrdiga och belastar resultatet Ànnu en tid.

1 Like

Og det er du helt sikker pÄ ?

2 Likes

Jeg tror du missforstÄr. Grunnen til forsinkelsen av oTWD har vÊrt bytte av spillmotor. Dette byttet har skjedd for en stund siden, men det er fÞrst nÄ de gir oss beskjed om det fordi de har ting pÄ track.

Nej, naturligtvis inte. Jag Àr inte sÀker pÄ nÄgonting vad betrÀffar SB. Det Àr lite problemet. Och du mÄste hÄlla med om att nyheten om bytet till Unreal ofrÄnkomligen leder till frÄgan: HÄller tidsplanen? Den frÄgan kommer att vara ett sÀnke för kursen tills vi verkligen vet att OTWD kommer.

1 Like

Är du sĂ€ker pĂ„ det? Hur mycket har inte visat sig stĂ€mma? Kan man verkligen lita pĂ„ ledningen? Dessutom, om de visste detta redan i maj borde de ha kommunicerat det dĂ„. Sedan dess har personalen haft fyra veckors semester, sĂ„ vĂ€rst mycket arbete har man inte kunnat Ă„stadkomma sedan dess, Ă„tminstone inte i ett sĂ„ stort projekt att det skulle göra nĂ„gon större skillnad. Och den underlĂ„telsen att ge hela bilden undergrĂ€ver förtroendet för ledningen. TyvĂ€rr. Kort sagt, jag tror inte att OTWD slĂ€pps 2018. Crossfire ska vi inte ens tala om


1 Like

Det er en ting man alltid kan stole pÄ med SB, de forteller ikke om negative ting fÞr det er ordnet og fikset. Derfor er det fÞrst nÄ de forteller om Unreal pÄ oTWD et valg jeg mener er meget positivt.

Se pÄ Rust, Ark, CE, Pudg. De har en ting til felles. Unreal. Dette sier litt om mulighetene SB har fÄtt til otwd.

:slight_smile:

2 Likes

Som @evilfreud sier sÄ tror jeg utsettelsen kom pga at de valgte Ä gÄ for unreal. Regner med de har jobbet med Unreal i en god del mÄneder allerede.

Arbete i juni, semester i juli, arbete tre veckor i augusti


1 Like

Jeg tror de har jobbet med unreal i LANG tid. Men det er min tanke. SÄ fÄr heller andre ha andre tanker.

Jeg tror de begynte Ă„ leke med unreal tidlig i Ă„r.

Ja, jag framför ocksÄ bara mina tankar, inga sanningar. Men tycker du inte att de borde ha nÀmnt bytet till Unreal i maj? Hade det inte varit Àrligast och bÀst att lÀgga allt pÄ bordet direkt?

2 Likes

Som sagt, dÄ underlÀt de att informera marknaden om ett viktigt beslut. DÀrför har marknaden förlorat förtroendet för bolaget.

1 Like

Det er kanskje greit Ă„ vente med Ă„ bĂžrsmelde det til de har signert avtalen med Epic for Unreal-enginen? :slight_smile:

2 Likes

De har investert 450 msek de siste 12 mÄnedene og har en fortsatt hÞy investeringstakt, derfor tar de opp kreditten, ikke fordi de ikke kunne klart seg uten. Det er et strategisk valg.

1 Like

Jo, det Àr sant. Men om förseningen berodde pÄ Valhalla sÄ sa det inte det. Och dÄ underlÀt de fortfarande att meddela marknaden relevant information.

1 Like