Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Tipper at vi skal litt ned nå (men jeg har tatt feil før) :slight_smile:

Ikke mye drahjelp fra PD2 på Steam så langt i Q4, så da får vi håpe at Crimewave leverer i juni…

http://tools.garry.tv/steamchart/?show=218620,349830,366660&range=60

1 Like

Ser bra ut at payday 2 klarer seg litt bedre uten å være på salg nå. Ikke noe å rope hurra for, men lover bra for sommersalget.

Nesten umulig å spå i mine øyne. Er nok veldig nyhetsdrevet for tida.

Fortsatt mulig å sikre seg litt gevinst på 22.20 SEK i dag.

Hvem vet, før eller senere tror jeg tyngdekraften gjør seg gjeldene. Alle advarslene fra @Gordon var ganske feilslåtte nede på 7 kroner, men på 22 er de litt mer relevante.

1 Like

Jeg synes det er omvendt, jo høyere kursen er jo mer positive blir folk… :slight_smile:

Jeg tror du misforstår, jeg mener aksjen er ganske riktig priset nå, men det vil også si at jeg tror aksjen vil gå ned litt hvis de leverer dårligere enn jeg forventer, eller opp hvis de leverer bedre. Mao er risikoen høyere.

Har du tenkt litt på hva Starbreeze må levere over tid for å forsvare dagens kurs? EBITpå rundt 2-300MSEK i året i snitt, med noen år på kanskje 100MSEK og andre på kanskje 400MSEK, litt varierende ut fra hvordan de treffer med nye spill osv. Hva er sjansen for at de leverer jevnt over bedre enn dette over tid? Det er det som må til for at kursen skal opp - og at det er et poeng i å sitte i aksjen. Ihvertfall hvis man ønsker at aksjen skal opp.

1 Like

Hva forventer du at EBIT blir år for år? Det er jo sant som du sier at de må tjene inn igjen (med renter) differansen opp til 250/4 MSEK de neste kvartalene før TWD kommer.

Dette kvartalet kan de klare å oppfylle dette målet dersom Crimewave leverer, men jeg tror fort EBIT kan bli betydelig lavere under høsten og vinteren. Og så blir det spennende å se når Geminose kommer hvor mye de kan tjene der.

Jeg forventer ikke noe særlig EBIT før TWD kommer, EBIT-en jeg snakker om over er EBIT for kvartalene fra og med TWD-releasen og framover. Crimewave kan for min del mao kun overraske positivt, det samme gjelder Geminose. Det er først og fremst egenproduksjonene TWD, Storm og Payday 2 som jeg tror vil gjøre det bra. Geminose og RAID er produkter jeg håper kan dekke inn kostnadene Starbreeze har hatt.

1 Like

De har aldri levert EBIT i nærheten av det de trenger for å forsvare dagens kurs. Det virker som du tror Starbreeze ikke kan trå feil, og at alle produktene de leverer kommer til å gjøre det bra. Her er vi rett og slett uenige. Sjansen for at ett eller flere av disse spillene gjør det dårlig er definitivt til stede. Salgstallene du estimerer over er alle suksess-scenarioer i mine øyne og hvis det slår til, så skal kursen kraftig opp. Spørsmålet er hva sannsynligheten for dette er. Her vekter vi nok de forskjellige scenarioene ganske forskjellig. Hvem som har rett får vi se på om et år eller to. :wink:

2 Likes

Gedigent potensiale, gedigen risk. Toys-to-game bransjen er svært risikofyllt.

Jeg er mer positiv til f.eks Raid som er mye nærmere området Starbreeze har masse erfaring med. Tror Starbreeze har større sjanse til å gjøre det bra på det området.

2 Likes

Geminose kan bli bra, men tror det er avhengig av en stor samarbeidspartner, husk at de skal konkurrere med Lego/Warner Bros, Nintendo, Activision og Disney osv.

Starbreeze har bevist at behersker co-op spill på Steam, men alt annet skal jo tross alt bevises først. Derfor tror jeg Crimewave er viktigere enn bare inntektene de får fra spillet skulle tilsi, lykkes denne lanseringen så kan plutselig mye prises inn når det gjelder TWD på konsoll også. Geminose ligger langt unna kjerneområde til Starbreeze, og jeg tror det er derfor mange ser på dette som et wild card.

2 Likes