Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

DbD har blitt utgitt på konsoll i denne perioden (tror jeg, må sjekke det ut:June 2017 ifølge wikipedia). Her skal star ha sin del av kaka.
Men satsingen på oTWD og VR koster nok litt ja.

Hva forventer du av inntekter i q4 ?

Det er en grei størrelse vs Funcom og Conan Exiles. I slutten av 2016 så hadde Funcom 49 ansatte i Europa. Kanskje 40 aktive utviklere?

Jeg har ikke gått nok inn på den siden av caset. Har kun sett på hvordan står ligger an :slight_smile:

tenkte bare at siden du forventet at tallene ble veldig dårlige så hadde du gjort deg opp en mening om hvordan inntektene ble også :wink:

1 Like

Jeg forventer med utviklingen det siste halve året blodrøde tall med tanke på raid, geminose, vr, og ikke minst otwd sine utsettelser. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det pengesluket de er i nå et farlig. Noe jeg leser emisjonen til også :slight_smile:

Synes å huske at det var ca 15 på The Park credits som var billing/office/management .

1 Like

star taper penger nå, det tror jeg alle er enige om,men det gjorde funcom også og så fikk de en stor hit med CE. Det samme håper man for oTWD, bare enda større hit naturligvis.

Bare hypen kan fort få kursen opp til 20 sek før spillet er ute.

3 Likes

Jepp, derfor jeg har planer om inngang. Solgte det jeg hadde forrige uke og det var lurt. Jeg rives og slites litt mtp å gamble på å stå utenfor til etter Q4 og kanskje også Q1

Jeg ble stoppa ut i dag på mesteparten av aksjene, men kursutviklingen etter emisjonen bekymrer meg litt. Tror jeg avventer til etter Q4 eller innside-kjøp av en viss størrelse før jeg går tungt inn med mer.

2 Likes

Enig med du. Samtidig så er den jo egentlig sabla billig allerede. Men hvor er bunnen? 8? 6? 4? Klin umulig å si :slight_smile:

Med utvanningen, så er det vel rundt 2,8 mrd kroner. Er ikke nødvendigvis billig hvis selskapet har mistet fokus og styring. Problemet er at det er så grisevanskelig å si hvordan det er internt. Med Funcom, så var det ihvertfall noen positive indikatorer, når de leverte to småspill til angitt tid. Det var helt nye takter for dem.

Motsetningen er stor i Starbreeze, hvor det siste store som skjedde var en lanseringen som gikk dritt, og en som ble utsatt med ett år!

Med det sagt, oTWD kan nok alene rettferdiggjøre prisingen hvis den selger noe i nærheten så mange kopier som PD2. Jeg forventer også en mye høyere snittpris og en konsoll-release som ikke funker bra, ettersom oTWD er laget i Unreal-motoren.

2 Likes

Det er vel noe som lå i kortene hvis de ikke får noen til å stille opp med penger for videre drift. RAID har jo ikke gitt noe inntekter å snakke om.

1 Like

Med tanke på hvor lite det har solgt er det uansett naturlig å skalere ned :

“My private sources told me that company has decided to change the focus and has fired 20 people. Only owners, their family and few other people are still there…”

Kanskje de skal tilbake til “work for hire” ? Du skal se at de får lage mer ting til PD2 for SB :wink:

Har også forstått det slik at consoleversjonen er portet av andre så selv om de kanskje kommer med updates til pc så er det vel tvilsomt at de oppdateringene kommer på console.

1 Like

Work for Hire gir faktisk mening da SB skal bruke deler av emmisjonspengene på å utvide PD2 sin levetid med mer DLC.

1 Like

Update fra LGL :

“More details on that below but firstly, we have seen some gossip on the interwebs about LgL, its staffing and the future for RAID. We don’t want to get involved in gossip, and we think our energy is better spent on development, and we hope you all agree too. But to be completely transparent, neither LGL or RAID is dead.”

EDIT: kom litt mer på discord :

“I just want to make 1 thing clear: . I think everyone knew that RAID ddid not do very well. For various reasons, there is no point in pointing out reasons now. we are looking forward not backwards. We still however believe that RAID is a good game, that there is potential, hence we are working on it still. We have until now been super transparent about everything, and we will continue to be. I will however not talk about stuff that is not official. What is important now, is that raid is not dead, lgl is not dead, we continue to make new content for and with you guys. we love our community, and we feel that doing our best is worth a shot for this game to succeed. Game dev is hard, but its fun, and alot of you guys make it much easier. But us hiring/letting go off staff has never been a public issue, that has always stayed with us, because we are a buissness, and that stays with the buissness.”

1 Like

SB har jo Dhruva og de jobber vel også med porting så er vel ikke utenkelig at de kan bruke noen av de 300 ansatte der hvis de 80 de har i sverige ikke er nok :smiley:

1 Like

Godt poeng! Er det noe i regnskapene om hvor store investeringene i oTWD har vært? Det jeg egentlig er ute etter er hvor stort og “polished” oTWD kan være ved launch.

Kan kanskje se på Capitalized development cost :

"Development costs of SEK 88.0 million (54.3) were capitalized during the period and the increase was primarily driven by higher activity in the OVERKILL’s The Walking Dead project. "

Dette er fra jan - sep 2017 .

2 Likes