Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Med tanke på at de får inn nesten 400mill fra emisjonene så tenker jeg at de kanskje har nytt oppkjøp eller publishingdeals på gang.

De frigjør jo forpliktelser, og får inn litt Cash. kan like mye være at Behaviour ønsker et valg hvem de skal ha som publisher videre.

1 Like

Så du tror cash burn i fram til otwd lansering i q3 vil være lavere enn i q4? Da brant de godt over 200 msek.

Ikke utenkelig det og med tanke på at de satt igjen med 66MSEK i 2017 hvor de også hadde release på console så vil nok inntektene i år være vesentlig mindre.

1 Like

Det kan være jeg husker feil men kom det ikke en del utgifter til dubai + dhruva i Q4 ?

EDIT:

Cash flow used in investing activities was SEK -219.1 million.

Group investments in property, plant and equipment during the fourth quarter amounted to SEK 42.9 million (3.4), of which SEK 9.9 million refers to the build-up of the VR center in Dubai. Furthermore, investments in the form of capitalized game development costs amounted to SEK 116.3 million (66.9) and investments through corporate acquisitions amounted to SEK 59.4 million (44.9).

Takker! Jeg lurte på om det kunne være tilfellet, men sjekket det ikke opp nærmere.

Fourth quarter 2017
Cash and cash equivalents at the beginning of the quarter amounted to SEK
431.5 million (376.0).
Cash flow used in operating activities amounted to SEK -44.3 million (12.9)
and had negative impact on operating profit. Cash flow used in investing
activities was SEK -219.1 million. See also the “Investments” section below.
Cash flow from financing activities was SEK 65.8 million (389.9). The change
is due mainly to the new share issue executed in the fourth quarter of 2016.
Total cash flow (-used in) for the quarter was SEK -197.7 million (286.9). Cash
and cash equivalents at the end of the period amounted to SEK 233.8 million
(669.4)

Cash burn var da mer reelt sett 116,3 + 44,3 = 160,6 MSEK hvis man ser på de andre investeringene som engangskostnader.

Jeg vil anta at de trenger cash til tre kvartaler for å få lansert oTWD, så ca 480 MSEK. De hadde 233,8 MSEK i cash + ca 400 MSEK fra emisjoner som du nevner. Spørsmålet blir da som du nevner inntektene. For meg ser det ut som de kunne klart tre kvartaler med tilsvarende inntekter/utgifter som Q4 (hvis man ser bort fra engangskostnader).

Q1 er jo i utgangspunktet et mye dårligere kvartal enn Q4 så spørs det hvor mye de drar inn på PD2 switch og fra dubai. I Q1 ble jo også APE-X, The Raft og Geminose: The VR Carousel launchet men regner uansett ikke med at de genererte de enorme kostnadene.

EDIT: Ser foresten at DbD ligger som #147 på steam nå og med den utviklingen så kan det være en grei deal for SB. Mange av de mest interessant dlc’ene/killerene ble vel også unnagjort i 2017.

1 Like

Så, summa sumarum, så tror du operating cash flow vil bli mer negativ i Q1 2018 og utover sammenlignet med Q4 2018? Jeg tror investeringene vil øke, sånn er det alltid når man nærmer seg lansering.

Investeringene vil øke men tror det var en del ekstra kostnader i Q4 som vi ikke får i Q1++ . F.eks var " Group’s investments in property, plant and equipment" høyere i Q4 enn den var totalt i Q1-Q3.

De 160 MSEK jeg nevnte for Q4 var operating costs + game investment. property, plant and equipment holdt jeg helt utenfor, sammen med oppkjøp osv.

1 Like

Begynner å bli sent så vanskelig å få med seg alt :wink: Q1 blir uansett veldig interessant både med tanke på cash ,VR og switch men det blir også første kvartal hvor Dhruva er med.

1 Like

Jepp! Det slår meg at oTWD må selge noe jævlig for at prisen på Starbreeze skal være spiselig. Har du regnet noe på det?

Husk at Nordea rapporten som var betslt legger til grunn 8mill på 3 år. Som nok er SB sitt interne mål

Jeg forventer at de selger mye og til en høyere pris enn de f.eks prøvde på RAID.

1 Like

direkt:

STOCKHOLM (Direkt) Starbreeze affär med Behaviour innebär en ren vinst på 16 miljoner dollar, en summa som enligt Starbreeze bedöms vara högre än den vinst som

väntas generera under spelets återstående livslängd. Om spelet lanseras i Kina inom en viss tid kan ytterligare upp till 5 miljoner dollar komma Starbreeze till godo.

Dead by Daylight

Det säger Starbreeze finanschef Sebastian Ahlskog till Nyhetsbyrån Direkt.

lanserades till pc 2016 till konsol 2017. Starbreeze investerade initialt 2 miljoner dollar i spelutvecklingen och spelet har sålt i över 3 miljoner exemplar, vilket genererat cirka 345 miljoner kronor i nettoomsättning.

Dead by Dayligt

Men nu säljer alltså Starbreeze förlagsrättigheterna till utvecklaren Behaviour.

Vi kommer inte ha några kostnader för spelet retroaktivt från 1 januari i år, vilket gör att de 16 miljonerna blir ren vinst, säger Sebastian Ahlskog

Säljer ni för att ni måste stärka er balansräkning?

Vi håller på att avrunda den andra emissionen av två nu och de gör vi för att positionera oss rätt för det här året och för framtiden. Med de medlen har vi det vi behöver för att ta oss hela vägen. Den här affären är absolut inte framtvingad för att vi behöver förstärka vår finansiella situation utan vi gör den för att det är en väldigt bra affär för Starbreeze, säger Sebastian Ahlskog.

Starbreeze nästa stora förväntade intäktskälla är spelet

. Löper det projektet enligt plan?

Ja, det löper enligt plan med lansering i höst, säger finanschefen.

I samban med att affären med Behaviour presenterades uppgav Starbreeze att bolagets strategi att bredda spelportföljen med fler förslagstitlar ligger fast.

Affären stärker vårt varumärke som en good publisher och vi tror att vi kan göra klart fler affärer av den här typen när vi visar väldigt tydligt att vi tar ett spel från ax till limpa och dessutom i slutänden låter spelstudion självständigt gå vidare med sitt ip, säger Sebastian Ahlskog och fortsätter:

Det pågår ständigt parallella spår med intressanta spelidéer som vi utvärderar kontinuerligt. Just nu pågår mycket i San Francisco på GDC där alla möjliga parter träffas och pratar. Så tajmingen är positiv för oss, det ger verkligen ringar på vattnet inom industrin.

När förlagsavtalet upphör har Starbreeze inte längre några rättigheter kopplade till

bortsett från rätt till ytterligare ersättning om en lansering av spelet sker i Kina innan år 2020.

Dead by Daylight

Hur ser de planerna ut?

För framgångsrika spel, som

och

, finns det alltid en dialog och diskussion med olika partners om att etablera spelet på nya marknader. Och det gör det även för

, säger Sebastian Ahlskog.

Dead by Daylight

Payday

Dead by Daylight

Överenskommelsen innebär att Dead by Daylight måste släppas i Kina senast 31 december 2019 för att Starbreeze ska ha rätt till en ersättning på max 5 miljoner dollar beroende på spelet försäljning fram till som längst 31 december 2020.

Mats Torgander +46 8 5191 7915
Nyhetsbyrån Direkt

1 Like
2 Likes

Jeg ser at i Q3 og Q4 har SB hatt utgifter på 10.4 og 11.7 MSEK i utviklingskostnader for DBD :

“costs of SEK 10.4 million for further development of Dead by Daylight.”
“costs of SEK 11.7 million (5.2) for further development of Dead by Daylight.”

Dette er utgifter de slipper fra og med Q1.

2 Likes

ER dette eksisterende spill, eller ny tittel?

Eksisterende :slight_smile: