Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Hva tror dere totale utviklingskostnader for OTWD vil beløpe seg til?

For Q4, så oppga de:

Furthermore, investments in the form of capitalized game development costs amounted to SEK 116.3 million (66.9)

Alt dette er ikke oTWD, men mye av det vil jeg tro. @Nofun du følger jo selskapet endel nærmere, har du sett noe nærmere på dette?

1 Like

Hvor mye regner du da med at SB sitter igjen med per spill ?

Da skal det selges noen mill kopier før de er break even. Får lese gamle q rapporter fremover for å øke kunnskapen om SB.

Når jeg ser i rapporten til SB så står det følgende under Starbreeze games for Q4 :

Development costs of SEK 60.2 million (28.1) were capitalized during the quarter. The increase was driven mainly by higher activity in the production of OVERKILL’s The Walking Dead (OTWD). The item includes development costs for the Crossfire game and the Ringwalker VR experience, capitalized as of the fourth quarter of 2017.

og for hele året :

Development costs of SEK 148.2 million (82.4) were capitalized during the period. The increase was mainly driven by higher activity in the production of OTWD, as well as the Crossfire game project and the PAYDAY Crime War mobile game project

Det var mye mindre for hele 2017 enn jeg hadde forventet. Det er nesten så man skulle tro OTWD først gikk inn i full produksjon i Q4 2017.

Hva tenker du om kostnadene framover, tror du de bokfører 120-ish mill i kvartalet for spillutvikling? Eller var Q4 et avvik?

Har SB kommunisert noe om når Crossfire spillet skal være ferdig?

https://www.starbreeze.com/starbreeze-games/games-release-schedule/

1 Like

Og der kom det litt news. Fin developer diary, men ikke noe gameplay. Tipper det kommer senest på E3. Spennende å se om kursen holder seg i denne emisjons-perioden. Jeg planlegger voldsom overtegning hvis kursen holder seg og/eller kjøpe t-retter.

Husk at publishing prosjekter også ligger i de 116mill for Q4 ( “kun” 67mill kommer fra SB sine egne spill ). Hvis du ser på slide 8 i Q4 presentasjonen så ser du at investeringene i publishing prosjekter var 180mill i 2017 . Aktiverte utviklingskostnader for SB sine spill var 232MSEK i 2017 ( 154MSEK i 2016 , 78MSEK i 2015 ).

Jeg har vel egentlig ikke noen tro på at kostnadene blir mindre(økning på egne spill og en redusering på publishing prosjekter?) men DbD/RAID blir det ikke gjort flere investeringer i . Iløpet av Q1 er jo også 4 titler under SB VR publishing lansert.

1 Like

For OTWD og break-even, så høres jo dette veldig bra ut. For hvordan resten av Starbreeze drives? Not so much. :stuck_out_tongue:

Synes det er litt tidlig å konkludere men slik det ser ut nå hadde jeg ikke vært lei meg om de hadde droppet VR. Publishing har jo vært bra selv med en total flopp for RAID (og antisphere). Forventer at både psychonauts og system shock blir ok ( eller bedre ). DUTM kan også gjøre det greit.

1 Like

VR kan vise seg å være den store feilen star gjorde.Uten den satsinga hadde økonomien sett betydelig bedre ut. Lurer faktisk på om markedet hadde reagert positivt hvis star solgte denne delen og trakk seg ut helt av å lage headset. De kunne fremdeles ha laga spill som støttet VR.

Egen spillutvikling og publishing er områder der de burde satse 100%. Blir litt spennende å se hvordan VR-sentrene går da. Dette kan fremdeles bli en økonomisk suksess for star, men jeg tror det vil ta tid hvis noe slikt skulle skje.

3 Likes

Skal bli greit å få litt flere tall for VR. Det burde jo begynne å komme litt inntekter i q1.

Imax i LA hadde f.eks $15000/uke i inntekter med 14 VR stations og Dubai er jo litt større. Blir nok uansett ikke de store inntektene for SB (20-25% av bilettinntektene).

EDIT: http://www.stockaboo.com/blogg/vr-park-dubai-starbreeze-reportage

2 Likes
2 Likes

direkt:

STOCKHOLM (Direkt) Starbreeze vice vd Mikael Nermark sålde i förra veckan 494.648 teckningsrätter i bolaget, enligt Finansinspektionens insynslista.

Även Starbreeze avgående styrelseledamot Eva Redhe sålde i förra veckan teckningsrätter, drygt 350.000 stycken.

Teckningsperioden för Starbreeze pågående företrädesemission löper till och med den 10 april 2018.

Börsredaktionen +46 8 5191 79 00 http://twitter.com/direktse
Nyhetsbyrån Direkt

Får håpe man bruker pengene fra disse salgene til å kjøpe star-aksjer for…

1 Like

Selger tegningsretter?

Da skal dem ikke ha mer aksjer…

2 Likes

Teoretisk mulighet er at de har flere retter enn de har solgt og vil bruke de til å kjøpe aksjen for i emisjonen.

Det er sant, la oss håpe… Vi får jo melding når emmisjonen er ferdig.

Tror Eva Redhe har solgte alle tegningsrettene mens Mikael Nermark har noen igjen.

2 Likes