Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Plass 13/18 i USA på PS store PS4 preorders:

https://store.playstation.com/#!/en-us/ps4-pre-orders/cid=STORE-MSF77008-9_PS4PREORDERS

Edit: har ikke funnet noen kilde som sier at denne sorteres etter popularitet, men det hevdes ihvertfall på Placera.

1 Like

2 Likes

Eh, ikke det jeg hadde forventet av utvikling etter forrige måling.

De store udsving i bestseller-listerne - om ikke andet, uden for top 3 - fortæller egentlig lidt om volumen listerne er baseret på. Når listerne afviger så markant fra dag til dag, tyder det på at det er en beskeden handel som påvirker placeringer, hvori evt. kampagner og mediedækninger gør den store forskel dagene imellem.

Lidt ligesom man ser det udenfor top 10 på Steams bestseller-liste.

3 Likes

Jeg har ikke noe imot at kursen er høy og jeg synes det også er delvis motivert for den som er veldig langsiktig. Jeg tror jo på selskapet, og de gjør veldig mye rett. Men personlig tror jeg det skal mye til for at kursen ikke skal synke ned en del i høst/vinter når hverdagen henter inn aksjonærene igjen, spesielt dersom det viser seg at ikke Crimewave selger like mange millioner som mange tror. Men jeg får ta lærdom og kanskje ikke selge meg ut så tidlig neste gang :slight_smile:

5 Likes

Hur länge tror ni det dröjer innan vi får reda på pre-order numbers för crimewave? Tror ni att de vill “stoltsera” med några siffror innan launch eller får vi helt enkelt sitta tålmodigt och vänta tills dess? Galet nyfiken…

Jag tror att de stora siffrorna finns digitalt, de charts/placeringar som holmes postar är väl bara retail? (Menar inget negativt, det är jättebra att såna listor sammanställs!) Om mönstret följer samma som för PD2 så borde det bara handla om 20-30% som är retail och resterande är digital försäljning via PSN Store / Xbox Game Store.

Sålde 7% av innehavet nyss vid 1101% uppgång, känns jobbigt men jag måste passa på att säkra lite. Skulle inte förvåna mig om vi ser en uppgång inom kort bara därför :wink:

2 Likes

Som tidligere nevnt er gjennomsnittet på next-gen 25% solgt digitalt og å håpe på vesentlig mer digitalt (70 %-80%)kan vise seg å være en feil strategi. STAR vil nok gi ut pre-orders tall hvis de synes de er gode nok. Personlig tror jeg at talla er ok- og at vi ikke hører noe fra STAR om preorders-salg.

Jeg forventer heller ingen kraftig stigning på plasseringene i pre-orders-listene før STAR/505 games begynner med litt skikkelig markedsføring.

1 Like

Du har nog rätt. Tror att de försöker att inte skicka massa PM i onödan.

Hej! Tror det kan vara väldigt olika inom dessa 25 %. Vissa spel säljer 10 % digitalt och andra 90 % digitalt. Hur stora filer spelen är på och om det är billigare digitalt borde påverka. En intressant nyhet för mig var att EA faktiskt nu har över 50 % digital försäljning:

"Faster Internet connections help make digital distribution a more appealing venue for purchases, and the first few months of this year had digital sales actually overcoming physical sales for EA for the first time ever."
http://www.technobuffalo.com/2015/05/07/ea-expects-playstation-4-and-xbox-one-to-hit-50-million-sales-within-a-year/

Jag tror Payday 2 Crimewave med en rabatt på 25 % (digitala versionen) och mindre eller lika stor filstorlek på spelet som EA kommer sälja minst 50 % digitalt. Vad tror ni om detta resonemang?

Och får passa på att tacka för ett mycket intressant och bra Starbreeze forum!

3 Likes

Hvor har du det tallet fra?

digital sales actually overcoming physical sales for EA for the first time ever. Denna mening.

4 Likes

Takker! Skummet bare igjennom teksten, så bare etter prosent i en eller annen variant. :blush:

Ser ut som vi kommer til å få et salgssignal her i dag: https://www.swedishbulls.com/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=star.st

Edit: Som ventet: The market ran out of steam and the traders are now more in agreement about the bearishness. The evidence is strong enough to prompt the closing of long positions. The bearish pattern that was previously identified is finally confirmed and a SELL signal is generated. You still have time to follow the signal and then you may start checking other securities for a bullish bet.

Tycker det är väldigt sällan som TA går att applicera på Stabreeze. Den är mer styrd av triggers och fundamenta känns det som.

Kanske någon procents nergång är positivt, det skapar lite omsättning omkring 20 kronor och kommer skapa ett stabilt golv.

1 Like

Hadde visst hoppet over en dag…

1 Like

Enig at den styres etter triggers, og at en melding kan sende kursen videre opp for eksempel, men personlig synes jeg kursen ofte svinger litt vel mye i begge retninger i forhold til FA. At kursen lå under 7 kroner for ikke lenge siden synes jeg var langt under den fundamentale verdien dersom vi legger inn forventet inntjening fra TWD og andre satsninger. Om aksjen er dyr eller billig nå mener jeg man må vurdere utifra tidshorisont og hvor mye man tror på Bo og de andre. Nå er det i hvert fall priset inn moderat til stor suksess ganske langt fram i tid.

2 Likes

Antall synes jeg er litt vanskelig å anslå, ettersom jeg ikke vet antallet av Payday 2 som er det produktet jeg ville brukt som sammenligning.

Jeg tror det derfor er mer interessant å se på hva Payday 2 hadde av inntekter i FY 2013-14, nemlig 196MSEK. Hvis TWD selger like mye, til samme pris som Payday 2, så vil de tjene rundt 50% bedre enn dette, så 300MSEK (ettersom de får en større del av kaka).

Utover dette, så blir det jo nesten ren spekulasjon fra min side, men å tro at de kan selge 50% mer, (delvis høyere pris, delvis høyere salg) ser jeg på som helt sannsynlig, så kanskje 450MSEK.

Så… hvis jeg tar dine tall og regner om til hva det betyr i inntekt for Starbreeze.

Konsoll 1,25 millioner salg av 400SEK * 0,8 (mva) * 0,85 (royalty) * 0,5 (505 games) = 136SEK * 1,25MSEK = 170MSEK

Steam: 3,5 millioner salg av 400SEK * 0,8 (mva) * 0,7 (steam cut) * 0,85 (royalty) = 190SEK * 3,5M = 665MSEK

For konsoll, så får de også betalt 10MUSD = 85MSEK av 505 games for rettighetene til å publishe.

Totalt 835MSEK. Mao, så regner du med ca 3x så bra salg som Payday 2 første 12 måneder? Må si jeg kjenner meg litt skeptisk til det. Ikke nødvendigvis volumet, men at salget blir så høyt til fullpris. Litt seint på natta nå, så kan godt være noe feil i regnestykket over. :wink:

1 Like