Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Tror faktisk ikke det er fare for at lyset blir slukket men kan jo være at det blir kuttet en del :wink: . Det jeg håper er at det går opp et lys for enkelte i ledelsen i SB slik at det blir et annet nivå på crossfire/storm og ikke minst PD3 når(hvis) det en gang kommer.

EDIT: Ser foresten at OTWD er på vei nedover på listene og ligger som #119 mens hitman 2 er på vei opp ( #74 ) . For SB sin del håper jeg de kommer med en skikkelig patch før siste runde på betaen…

1 Like

Jeg tror at Bo går etter OTWD-floppen er et faktum. Kan ikke helt skjønne noe annet, når det største prosjektet i deres historie går rett til helvete.

Betalingsmodellen de har kjørt på Payday 2, hvor hosten må ha DLC-en, men de som spiller ikke må ha den er genial. Da kan man teste DLC-ene uten å betale og hvis man blir hekta, så kjøper man for å kunne spille. Også genialt å kunne komme med mer eller mindre enkeltstående heists. Det er også genialt at Starbreeze ikke kjører serverne selv, men at det er den som hoster som gjør det. Den eneste serveren Starbreeze kjører er den som har server-browseren.

Så, da lurer jeg på om Funcom har noen lignende planer for coop shooteren sin? Det gjør det veldig billig for Funcom og lett å monetize spillet. De kan da selge spillet relativt rimelig med veldig lite finansiell risiko. :slight_smile:

3 Likes

Jeg tenker det er en bra løsning for selskap&aksjonærer men som gamer så hater jeg det. Hvis de går for den type løsning så håper jeg at de forbedrer den i forhold til den løsningen som PD2 har hatt.

Hva er det du ikke liker med Payday2-løsningen?

Host kan vel kicke de han ikke liker og burde nok vært en vote sak slik som wow har .
I tillegg burde det vært en løsning hvor en av de andre tar over som host hvis host’en får problemer med nettet .

2 Likes

Med 89% positive reviews av 204.000, så er det vel egentlig bare småpirk? Tror det er viktigere, hvis Funcom går den veien, å gjøre det enkelt og at peer-to-peer biten fungerer bra enn de to ekstra featurene. Det kan godt være noe system hvor man ser hosts som ofte banner folk :stuck_out_tongue:

Ja ikke uenig i det men har opplevd det en del ganger selv og veldig irriterende når det skjer i slutten av kartet. Tror du får opp “et par” hits hvis du søker på PD2/kick/connection lost :wink: Det er helt klart en mye enklere/bedre løsning for selskapet siden man slipper å ha servere og tror ikke SB hadde holdt på med PD2 i 2018 hvis de måtte stått for serverene.

1 Like

Stikkordet her tror jeg er “bra nok” og “billig”. Det er mye viktigere at gameplayet flyter bra når ting fungerer enn at de har en grei løsning når ting en gang i blant klikker. :slight_smile:

1 Like

Gameplay er viktigere enn det meste ( til og med animasjoner :wink: ).

1 Like

Ser foresten at OTWD forsetter med å gjøre det bedre på steam på ettermiddag/kveld og ligger nå som #71 ( hitman 2 #77 ) .

1 Like

Noen her som har oversikt over hva OTWD kan ha kostet å utvikle i nesten 5 år og hva som kreves av salg for break-even i det hele tatt?

På E3 pratet jeg med en rekke X-SB folk som hadde vært med på prosjektet i starten, og de pratet om opp mot 500MSEK.

Jeg tror nok realiteten er litt lavere. Men valhalla motoren bør jo også regnes med i denne kostnaden og da blir det fort mye penger.

1 Like

De har iallfall vært 80+ siden starstream i 2017. De første årene var de nok ikke mange men de har jo også valhalla som de blåste en del cash på . Tviler på at det er mye fra den engine’en som blir benyttet videre selv om de sier de puttet en del av det i en plugin til UE4.

Husker første utsettelsen var pga at de skulle lansere samtidig i asia på smilegate sin platform. Lurer på hvor mye som har skjedd der…

EDIT: de har også brukt 20,7MSEK på trailerene til OTWD

1 Like

her er hva Bo sa for lenge siden tror jeg.
image

Ser ut som om de prøver å få til en obligasjon på 500MSEK(med mulighet til å utvide til 700MSEK) med forfall om 3 år.

Vet du noe om renten?

Nei den er ikke satt men tipper den havner på samme nivå som stillfront.

EDIT: Ser ut som minstetegning blir 2MSEK…

1 Like

Vet du når banklånet deres går ut?

Nei men er vel rett over et år siden de fikk det. Ser de har benyttet seg av 83MSEK av totalt 180MSEK så kan jo tenkes at de betaler høyere rente enn et “normalt lån”.