Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

En liten oppdatering fra redeye i dag og synes de gjør en grei jobb. Kort oppsummert :

" Vi tror att det kan vara svårt att få till fördelaktiga villkor på ett obligationslån vid denna tidpunkt när Starbreeze står inför en sådan viktig händelse, då räntan kommer bli hög, givet osäkerheten i utfallet av spelförsäljningen. "

“Vi tror dock att spelet i dagsläget är för högt prissatt”

3 Likes

Starbreeze största lån är bolagets konvertibla lån till Acer och Smilegate på 298 miljoner kronor samt en checkkredit från Nordea på 150 miljoner kronor. Enligt den senaste kvartalsrapporten ser det ut som att 48,3 miljoner kronor av checkkrediten från Nordea har utnyttjats, vilket betyder att Starbreeze har kvar en checkkredit på 102,7 miljoner kronor per 30 juni.

Såvidt jeg husker så er det visse betingelser rundt Smilegate lånet som gjør at de kan kreve det tilbakebetalt før tiden dersom visse kriterier ikke oppfylles, muligens dette scenarioet de ønsker å sikre seg mot ( I tillegg til at 40msek av nordealånet løper ut i 2020).

2 Likes

Var ikke kredittfasiliteten til Nordea 500MSEK?

Nei den var 150MSEK + de hadde en liten ekstra for dubai :

New loan financing from Nordea of SEK 150 million were approved after the end of the quarter

We have also secured the financing of the VR project in Dubai, where Nordea guaranteed by the Swedish Export Credit Agency, and StarVR Corp. are cofinancing the total investment of approximately USD 10 million.

Tror du de 10MUSD er utenom de ca 50 de har benyttet av kassakreditten?

30 juni hadde de brukt 48MSEK av den på 150MSEK og 35MSEK av den på 10MUSD.

oki, takk

Nede på 6-tallet i dag, det var lenge siden

3 Likes

“Starbreeze största lån är bolagets konvertibla lån till Acer och Smilegate på 298 miljoner kronor samt en checkkredit från Nordea på 150 miljoner kronor. Enligt den senaste kvartalsrapporten ser det ut som att 48,3 miljoner kronor av checkkrediten från Nordea har utnyttjats”

Deras enorma burnrate skrämmer mig, även vid en bra försäljning på 3 miljoner sålda 1 år
= 600 miljoner in fast burnrate 1 år minst 400 miljoner…

Spm er hva star er verdt i et flopp-scenario for otwd?
Da er det hovedsakelig payday2, VR, publishing som skal dra inn penger. Mobil-spillet som en joker.

Jeg tror med litt streaming og reklame og nedsatt pris f.eks. har man et potensiale for å selge mye bedre enn nå, men det trodde jeg også om RAID.

1 Like

Jeg ser at Prisen man betaler for OTWD inneholder sesong2 også.

Så de har mulighet å lage en strippet version uten sesongpass. Som da vil gi en pris som flere nok vil synes er akseptabel.

2 Likes

Akkurat den infoen har kommet nylig. Det er nok et forsøk på å bedre salget siden det ikke har tatt av til nå.

edit:Og den åpner også muligheten for en strippet versjon ganske snart faktisk.

1 Like

Jeg forstår ikke hvorfor de gjør det på denne måten. Målet deres må jo å få flest mulig til å kjøpe basespillet slik at de kan selge dlc’er til de senere. Ville jo trodd de hadde lært etter RAID at det blir bråk hvis prisen blir for høy iforhold til hvordan spillet ser ut.

2 Likes

Jeg mistenker star for å ha konkludert med at de strakk strikken for langt med payday2 og dlcer og de satser på mye færre betal DLCer denne gangen. Men bare spekulasjon fra min side.

Ja men kjører de seasonkonseptet så blir det ikke så mange dlc’er som PD2 hadde. De hadde vel nesten 1 / måned.

Jeg tror dette er en redningsflåte.

De hadde ikke planlagt å gjøre det sånn, men så har de brukt den magiske PR bomba for å løse et problem.

Jeg synes faktisk det er en ekstremt elegant måte å løse prisproblemet på uten å miste ansikt.

1 Like

Helt enig. Det er et genialt sjakk-trekk.nå kan de sette ned prisen før release, noe som var praktisk talt umulig med bare den vanlige versjonen (ignorer her delux).

Problemet er at psykologien blir helt feil, samme hvor mye skrot du hiver inn i basespillet (sesongpass), så kjøper ikke folk spillet hvis prisen er høy sammenlignet med konkurrerende spill. Hadde spillet enda sett ut som et 2018-spill, så kunne de nok kommet unna med det, men det gjør det ikke.

… For når det kommer til prising, så har grafikk mye å si. Ser ting kickass ut, så kan du heve prisen. Om spillet selger kommer fortsatt an på gameplayet. :stuck_out_tongue:

Det de kan gjøre nå er forsåvidt å komme med en mini-versjon uten sesongpass til en lavere pris. Da når de liksom ut til alle parter.

1 Like

Var kanskje litt uklar i den andre posten min. Det jeg ikke forstår er at de i utgangspunktet valgte å inkludere season2 istedenfor å kjøre en lavere pris på spillet og selge season2 som en dlc/inkludere den i deluxversjonen.

1 Like

Grådighet, eller feiltolkning av hva spillet er verdt. Jeg tenker det siste. Dette er jo backtracking så det holder.

1 Like