Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Dagens graf :smile:

1 Like

Det er ikke min tolkning, ganske lite interesse for spillet synes jeg. Men de kan jo ha en glimrende kampanje i bakhånd eller skape masse interesse på E3 eller noe lignende…

1 Like

Det er regnet ut fra vgchartz oversikten. Det varierer en god del hvor lenge spillene har vært ute, men det kan likevel gi en indikasjon. Husk at listene vi ser på er bare pre-order sales, og Crimewave er vel bare litt over to uker unna relase, andre spill på prerelease listene kanskje kommer i november osv. da er vel ikke en topp 30% plassering spesielt bra?

Edit: Kan ha vært litt for streng i oversikten over ser jeg nå…burde ta bort alle spillene som ikke er lansert.

“Kommende spillutvikling”

Det som kanskje gjør meg litt kritisk er at disse oppkjøpene igjen kommer til nære kontakter, nå er det til og med snakk om en spillmotor som noen ansatte har utviklet. Det virker jo også som deler har blitt utviklet i samarbeid med Starbreeze de siste 7 månedene under ansettelsestiden, er det ikke da litt voldsomt å betale 71 MSEK for noe man har vært med å utvikle selv? De begynte å utvikle dette i 2011, så på under 4 år ved siden av andre jobber (går jeg utifra) har disse to utviklet noe så verdifullt?

5 Likes

Eller proof of concept? Virker ikke som den har blitt benyttet i noen kommersielle spill enda.

1 Like

Det er jo ikke akkurat sikkert at det kun har vært to utviklere som står bak Valhalla-enginen? I såfall er det bra betalt for 8 årsverk for å si det sånn.

Jeg synes også det lukter litt vennetjeneste av dette, men det blir jo bare spekulasjoner. Det kan jo være de har hatt 10 utviklere på Valhalla-motoren siden 2011 og at det i virkligheten ligger 40-50 årsverk bak den.

2 Likes

Dette er ikke slik jeg tolker melding

1 Like

Dette føyer seg inn i et mønster:kjøpet av Geminose, Valhalla, publisher til RAID. STAR investerer til nå kun i “ting” de kjenner veldig godt fra før.

EDIT:En annen ting er at STAR kan faktisk ikke shortes. STAR kunne nok for noen være en klar short-kandidat etter E3 og etter at crimewave har roet seg.

1 Like

Kan ikke forstå at 2 mann kan lage noe på 4 år som Starbreeze ikke kunne gjort selv på under 1 år så det må jo være flere involvert. En annen ting man må tenke på er at “teknisk risiko” øker når man velger å gå for ny engine som ikke er brukt i andre spill ( og som fremdeles er under utvikling ),

1 Like

Det står jo svart på hvitt at Valhalla er utviklet av disse to og i samarbeid med Starbreeze. Det kan jo være at Starbreeze har hatt f.eks 5 personer som har jobbet med dette det siste halvåret.

1 Like

Da er det jo drøyt å betale over 70mill for den :wink:

1 Like

(fra 13:00)

Det blir jo bare spekulasjoner i såfall. Jeg forholder meg til den informasjonen som meldes av selskapet selv.