Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Jeg tenker at det er alt for høyt og skal de klare det bør vi nok snart se de høyere enn #50 på GTS.

2 Likes

direkt:

STOCKHOLM (Direkt) Redeye anser sig nu ha tillräckligt med data från den stängda betan av Starbreeze kommande OVERKILLs The Walking Dead (OTWD) för att våga sig på att prognostisera den inledande försäljningen av spelet. Värderingsmässigt landar Redeye i en nedjustering av Starbreeze till 12:40 kronor (från tidigare 15:30) i ett så kallat basscenario.

OTWD lanseras till pc den 6 november. Redeye räknar med att spelet säljer 0,8 miljoner enheter de första två månaderna, vilket skulle inbringa runt 190 miljoner kronor plus 88 miljoner kronor i förskott från förläggaren. Nästa år bedöms intäkterna öka med runt 35-40 procent då spelet släpps på konsol i februari och säsong två lanseras.

I takt med att mer innehåll adderas och spelet sjunker i pris har OTWD goda chanser att leva ett långt liv hos Payday-fans, Walking Dead-fans och övriga hardcore-spelare. Vi tror att OTWD kommer bli ett lönsamt projekt under 2019 men inte den kioskvältare vid start vi räknade med vid vår inledande analys, skriver Redeye.

Enligt Redeyes nya estimat kommer Starbreeze visa ett negativt rörelseresultat under 2019, bland annat pressat av avskrivningar och återbetalningen av förläggarförskottet till 505 Games.

Vi tycker dock att det redan nu kan vara läge att lyfta blicken från OTWD-bubblan. Starbreeze väntas under 2019 och 2020 släppa två högkvalitativa förläggartitlar, nämligen Psychonauts 2 och System Shock 3. Starbreeze utvecklar även ett nytt Crossfire-spel, medan Payday 3 ligger i startgroparna. Deras VR-satsning kan även den visa sig bli en lönsam historia på lite längre sikt, resonerar Redeye.

Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

1 Like

Synes det er rart de glemmer Geminose på switch :stuck_out_tongue:

Ukjent ip på ikke så stor plattform? Forstår det godt.

Med tanke på at Nintendo har solgt over 20mill bokser er jeg sikker på at Geminose kommer til å selge på nivå med RAID eller til og med hakket bedre!

Vel, det er en joker, så verdt å følge med på, selv om jeg ikke har troen. :slightly_smiling_face:

For å være litt seriøs så har jeg definitivt ikke troen på at Geminose kommer til å bidra med store inntekter og ser ikke for meg at de kommer til å ha inntekter i nærheten av det de har brukt på utviklingen. Itilegg kommer jo det de brukte for å kjøpe selskapet(selskapene hvis man tar med epawn) . Det jeg har litt forventninger til er uansett PD Crime war , Psychonauts 2 og System Shock 3.

I det som ble sendt ut i forbindelse med obligasjonen så ser det ut som rekkefølgen på releaser vil bli PD crime war, OTWD, Geminose , Psychonauts 2, Crossfire ( står som in production i infoen men in pre-production på starbreeze.com ) , System Shock 3 , 10 Crowns og PD3 . Blir derfor ikke overrasket om vi ser PD3 før Storm :wink:

EDIT: PD crime war betaen ble foresten tatt ned 15.oktober

2 Likes

200 miljoner och 200 miljoner nästa är räcker ju inte ens för break even. Projekt eller resultatmässigt, dessutom kommer ju inte kassan räcka till mer än q3 2019 med denna takt och redeye estimat.? Eller räknar jag fel?

2 Likes

De prøver vel å løse det med obligasjonen på 500MSEK.

2 Likes


Har noen forslag til andre søkeord? Eller er det rett og slett så trist?

1 Like

For et par uker siden kom BO4, denne helgen kom RDR2, om et par uker kommer Fallout76 og uken etter det igjen BF5. Markedet er så mettet at selv svære AAA spill drukner i mengden.

Og de som likevel bestemmer seg for å undersøke mer om OTWD blir møtt med et hav av negative kommentarer, artikler og videoer. Hvor mange er villig til å bruke 60$ på dette spillet nå?

1 Like

Når man ser hva man får for 60dollar. så tror jeg OTWD drukner og dør litt…

BO4 har fått megagod kritikk. RDR2 har fått megagod kritikk.
Fallout76 har fått litt blandet sålangt, men vil nok fortsatt selge mye. Samme med BF5.

Så kommer OTWD. Overpriset, halvslapt og elendig kritikk.

1 Like

Jepp. Sannsynligvis ikke så mye å få gjort med selve spillet. Det er som det er, men i tillegg har de klart å finne kanskje det verst tenkelige launch vinduet. Er planen å bare få det ut og så satse på å selge det til skampris når TWD nærmer seg sesongfinale (slutten av november)?

De har satset på å bli tatt for å være et AAA spill og selge som et. Omsetningen nå, hvis du klarer å selge et veldig god. Problemet er at nå får de null oppmerksomhet.

Jeg lurer på hvor lang tid det tar før de slipper base game uten sesong 2 til 39,95, eller enda bedre 29,95

1 Like

Problemet her er dessverre ikke bare prisingen. Det er også et produkt som ikke virker “best” på noe som helst.

Hva med å se på spill som kommer ut de nærmeste ukene ? Darksiders III , Hitman 2 og mutant kan jo være greie alternativer ?

Det er ca like liten interesse for MYZ og OTWD, Hitman 3 og spesielt Darksiders ||| har mye høyere trend. MYZ har dog ikke startet sin beta og forventningene er ca 5% av det OTWD har…

Det skal samtidig sies at jeg har liten tro på google trend som negativ indikator før lansering, for CE, så tok trenden kun av dagen/dager før lansering. I tillegg, så kan det være jeg bruker feil søkeord, men kommer ikke på noe bedre forslag for OTWD. :slight_smile:

Her er tallene for siste 30 dager:

Ja og OTWD får jo også “litt” hjelp av Skybound .

Ikke lenge til launch av OTWD og blir interessant å se utviklingen på google trends+steam .

1 Like

Da har jeg fått testet OTWD-betaen litt, men kun den greia hvor man skal beskytte basen mot zombier. Det er helt greit, virker veldig generisk og det er ikke noe som ikke andre har gjort mye bedre tidligere. Jeg fikk ikke lyst til å spille det flere ganger egentlig, for det ga meg veldig lite. Skjønner greia med at de har prøvd å gjøre det mer hektisk ved at det plutselig spawner zombier inni basen selv om alle portene er stengt, men det er et veldig tullete designvalg. Man skal liksom ikke kunne føle seg trygg uansett, men da virker det jo dumt å ha en base akkurat der når zombier tyter ut av tilfeldige åpninger inni de områdene der det skal være trygt.

Fikk ikke noe sånn “må ha”-følelse, og dette er ikke noe jeg ser fram til å spille når det slippes.