Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Et lite tillegg: vi er nå under kursen 505 games kjøpte seg opp på.

Akkurat det spiller vel ingen rolle? :slight_smile:

Kursen nå er mellom 10 og 11 helt greit. Nå får vi se om den kanskje øker litt igjen mot rapport og mot next gen lansering og dersom denne lykkes burde kursen kunne stige ytterligere over tidligere topper. Den som selger nå bør håpe at next gen satsningen ikke lykkes

1 Like

Eller… De som har kjøpt nå får poker meg ta håpe at next-gen lykkes :)… Man skal drive inn mye penger for å holde EBIT høyt nok til å forsvare kurser over 6… Nå er vi på vanvittige 10.7… Tror ganske mange får en tøff reality check etterhvert som rapportene for 2015 tikker inn.

Du fikk den utregningen før aksjen stupte fra 12 til 6 nå sist gang. Lite er forandret siden da. En aksje som stuper ~50% får alltid en liten rekyl. At StarBreeze nå har entret fra 6 til 10 er bare fullstendig hinsides og det beste bevis for at man trenger ikke alltid investere fornuftig for å tjene penger (litt som med FUNCOM :smile: )… Men her er det mange småsparere som går på en solid FUNCOM 2008 smell medmindre de kommer seg faderlig fort ut igjen. Jeg kan umulig se for meg at denne skal noen annen vei nå enn ned. Hvorfor? Jo svaret er som tidligere at SB må faktisk ha en EBIT på 150 Mill SEK I året for å forsvare en market cap på 1.5 milliarder SEK. Enkelte laller videre om at kursen bare skal opp opp opp uten at EBIT trenger å gjøre noe annet enn å vake på stakkarslige 0 til 10 Mill SEK i Kvartalet.

Om jeg skal legge mine estimat til grunn så blir EBIT for Q12015 et sted mellom 0 og 5 MIll SEK (se utregninger vist så mange ganger tidligere). Jeg tviler på at Q22015 og Q32015 vil bli stort annerledes. EBIT er mao ikke I nærheten av å klare noe annet enn 20 Mill SEK for 2015 om man legger godviljen til. Isolert sett så er 20 Mill EBIT alene verdt Market Cap 200 Mill SEK. Nå har SB og ~150 Mill SEK cash samtidig som de og har prosjekt på gang som kan bli verdt noe langt der fremme. Vi har regnet på dette før, 1 Milliard SEK omsetning over 2 år har blitt nevnt av de mest optimistiske… Hva Bidraget fra den milliarden kanskje blir er uvisst (men la oss si 250 Mill SEK bidrag over 2 år). Et slikt bidrag over 2 år blir da en EBIT på omlag 125 Mill SEK pr år. Det uklart hva sjansen for suksess typ en milliard i omsetning er… Men i så mange ord, om vi bruker P/E 10 og risker med at det er 25% sjanse for scenarioet over så er SB fremtidige prosjekt verdt på børs 125 Mill100.25 = 310 Mill.

Om vi adderer dette sånn grovt:

200 Mill
150 Mill
310 Mill SEK
=660 Mill Market Cap ==> Aksje kurser tett under 5 Kroner pr aksje.

Tenk på det… Hva er sjansen for å treffe så sinnsykt at man omsetter for en milliard over 2 år? Jeg har gitt hele 25% til SB for at det skjer… Og likevel støtter ikke det kurser mer enn 5 kroner pr aksje med dagens EBIT.

Folkens det er på tide å tenke seg om. Med mindre EBIT for kvartalene nå fremover ligger på over 20 Mill SEK (sist kvartal var vel 11 eller 13… husker ikke helt…) så skal dere glemme å se kurser høyere enn nå. Sannheten er at SB ligger langt etter så lenge de bare har en EBIT på 10 Mill SEK i kvartalet. Folk jublet over sist kvartals EBIT… I virkeligheten burde grått. Det er et tidsspørsmål før kronasje a là småspare er forduftet som igjen vil sørge for at denne balongen rimelig fort tømmes. Motstand nedover er 6.80. Ryker den så får vi fort besøke 5 kroningen utover våren og sommeren (også kjent som sesong for lav omsetning I spill industrien).

Det som er en gjenganger i SB trådene er at folk glemmer sammenhengen mellom EBIT og MarketCap. SB har jo forsåvidt suksess, men aksjenkursen skal altså ikke opp så lenge EBIT fortsatt er relativt lav. Det er ikke slik at mange fine artikler år etter år kan drive kurs videre og videre opp. Metningspunktet er nådd… det eneste som driver aksjen videre nå er the real deal… NEMLIG at EBIT for alvor begynner å akselrere. Det skjer ikke, snarere tvert imot.

Jeg kan ikke så mye om Starbreeze så skal ikke kommentere om tallene stemmer, men jeg applauderer saklig debatt :slight_smile: :clap:

7 Likes

Jeg tror vi får se et SB svalestup Da Capo i ukene fremover nå. Skal vi ta en oppgang på dette igjen tre uker fra nå (første uke Mai) ? Når det fundamentale mangler og euforien gir seg, så skjer det som alltid må skje… Reality Check og fall tilbake til normale nivå.

Morsomt regnestykke, spesielt siden du her har regnet med at det er 75% sjanse for at de går i null på TWD. :smiley:

Også morsomt å se at du regner de klarer EBIT 250MSEK på 1 milliard i omsetning over to år. Det blir 125MSEK i omsetning og 31MSEK i EBIT pr kvartal. Spennende når de på ca 45MSEK i omsetning klarer ca 20MSEK i EBIT*. Gir ca 100MSEK i EBIT pr kvartal. Eller, hvis man antar utgiftene stiger lineært med inntektene, 55MSEK pr kvartal. Over to år, en EBIT på mellom 440 og 800MSEK.

Forrige kvartal vi har tall for hadde en EBIT på 20MSEK*. At EBIT for kalenderår 2015 skal ende på 20MSEK er da rimelig virklighetsfjernt.

Nei, jeg er enig med @onns du kan komme tilbake når du bruker tall fra virkligheten.

2 Likes

Tror mye av verdien ligger i ledelsen, payday i feil hender hadde vært verdt mye mindre. Den måten de promoterer spillet på er veldig imponerende!

4 Likes

Ja ikke sant… Jeg kunne da vitterlig og vektet inn sjanse for at de gikk med tap. Den risikovektede verdien av deres fremtidige prosjekt er generøst priset slik jeg har gjort det. Enkelt og greit. Du liker det ikke…? Vel jeg tror det har og mye å gjøre med hvordan du har investert nå. det går sikkert over rimelig snart :wink:

HVA?? Sist kvartal hadde de 30 mill SEK utgifter. Jeg regnet med omsetning bare ble 30 Mill SEK og derav prognosen EBIT 0 for sist kvartal. Jeg traff så det suste på utgifts prognosen, men bommet på omsetning som dere vet… SB hadde noen og 40 Mill SEK omsetning og derfor noe over 10 Mill SEK EBIT. Det var bedre enn jeg hadde prognosert… Utgiftene kan dere da vitterlig se øker for hvert kvartal. Profittmarginen har ikke en vakker utvikling. Salget I dette kvartalet blir ikke like bra som I Q42014… Det skal dere bare glemme for Kalenderårets Q4 er alltid spillindustriens beste kvartal. Samtidig så skal dere bar se langt etter at Utgiftene plutselig nå skal ha gått ned. Jeg tror 5 Mill SEK ikke er langt fra fasit for Q12015. Time will show?

Definitivt helt korrekt. Hadde SB ikke solgt som fan og omsatt for over 40 Mill USD i Q42014 så hadde mitt EBIT estimat om 0’en ikke vært langt fra… Dette fordi utgiftene bare fortsetter nådeløst videre opp. SB overrasker på salgssiden med tanke på PD2… Men jeg bare spør meg selv om er hvor lenge kan dette fortsette. Hvor lenge kan de klemme de siste dråper ut av denne før det begynner å tørke inn… Noen må da for f… gjøre noe med utgiftene snart. Med denne utvikling så går alt det fine mersalget rett i utslagsvasken og selskapets reelle verdi forblir lavt (les 600 til 700 Milll SEK).

Det som og må være nervepirrende for dere med aksjer, er at dersom man ser ett feilskjær på SB i et kvartal så smeller det inn rimelig røde tall. Det virker som SB’s strategi er å lage ett parr events og/eller billigsalg i kvartalet og gjøre det meste av omsetningen på det… Feiler ett av disse ja da er dere nede i rødt tereng med en gang. Ta ikke for gitt det som skjer nå… Nedsiden er betydelig.

2 Likes

det mest interessante nå for kraftig økning av inntektene er crimewave som blir utgitt i juni.det skal ikke selges så veldig mange eksamplarer før inntektene øker betydelig.også positivt at 505 games gir betydelig mer til utviklinga av payday2 i kvartalet.

2 Likes

Så du sjekket ikke kilden jeg refererte til, regnskapstallene til Starbreeze, men fortsetter å finne på tall? De hadde 20MSEK i EBIT.

Side 14 http://media.starbreeze.com/2015/02/STARBREEZE-Halvarsrapport-2014-07-01-2014-12-31.pdf

3 Likes

Starbreeze har gjort en avtale med 505 games som er verdt 16MSEK i kvartalet de neste 8 kvartalene. http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20150323.GlobeNewswire.1905297

Starbreeze hadde i januar 2015, en måned totalt uten kampanjer 7MSEK i omsetning. Hvis en kampanje fullstendig flopper og ikke drar inn en ekstra krone, så vil mao Starbreeze ha en omsetning på 7MSEK*3 +16MSEK = 37MSEK. Med samme utgifter som forrige kvartal, så hadde dette gitt en EBIT på 10MSEK. (Ikke at det forsvarer dagens prissetting, men dette er minimum av hva man kan forvente at de klarer på Payday 2 til PC alene).

Kunne ikke sagt det bedre selv.

3 Likes

Du gjør et unøvendig stort nummer av sleivete husk. vi snakker SEK… og du skal ikke se rare salgssvikten for å være i rødt tereng. Utgiftene fortsetter ubønhørlig opp. Det er hovedproblemet.

Q12015 blir spennende… Kanskje vel spennende for de som sitter med aksjer.

FQ3 2014/15 blir ikke spesielt interessante, ingenting overraskende som skjedde da. Inntektene vil ligge mellom 35 og 50 MSEK, utgiftene rundt 20-30MSEK. Hvis jeg skulle gjette, så 40MSEK omsetning, 25MSEK utgifter, så 15MSEK EBIT.

Det er FQ4 2014/15 jeg synes blir spennende, ettersom det er da nextgen releasen kommer. Hvis det kvartalet blir bra, så blir nok FQ1 2015/16 også bra. Hvis de klarer det de ønsker med nextgen-releasen, så får vi bra med DLC-er (mangel på DLC-er var hovedkritikken PS3/XBox360 releasen fikk.), og dermed gode inntekter derfra i tillegg til fra PC-versjonen.

Etter nextgen-releasen, så kommer det neppe noen store overraskelser på spill-fronten før Geminose og TWD i 2016. Hva annet som skjer er derimot ganske åpent. De overrasket veldig positivt med avtalen med 505 games angående produksjon/betaling av DLC-er til Payday 2.

2 Likes

Payday 2 i ferd med å falle utenfor topp 100 på steam.

3 Likes

Gud det er mye motstand på disse nivåene nå. størst volum på kursfall.

1 Like

Ser bra ut dette. 11.25 nå :slight_smile:

Edit 11.60 Tut tut - moro om vi kommer over 11.75 som var siste topp

2 Likes

Ser bra ut dette folkens :slight_smile: rt 11.75