Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Utrolig mange investeringer med null i inntekt. Det er smått utrolig at de dro inn nær 500 msek i emisjoner i 2018, men fortsatt ikke fikk det til å gå rundt. Kostnader fullstendig ute av kontroll!

5 Likes

Jeg tror nok når historien skal skrives så er det VR-satsinga som blir stars største strategiske tabbe. Hvorfor skal et lite selskap i Sverige drive utviklingen på dette feltet? Tabbe-lista som kom etter å forvalte payday2 enorme suksess er så lang som et uår, men med noen lyspunkt. Tabbene bør nesten bli en lærebok i hvordan ikke drive et spillselskap. så kommer det noe godt ut av dette her.

3 Likes

direkt:

(Tillägg: från tredje stycket)

STOCKHOLM (Direkt) Ekobrottsmyndigheten (EBM) har skrivit av misstankarna om grovt insiderbrott mot spelbolaget Starbreezes tidigare vd Bo Andersson Klint. I stället utreds nu Carnegie som tvångssålde hans aktier.

Det bekräftar ansvarig åklagare för Dagens Industri.

EBM gjorde i början av december en razzia mot Starbreeze huvudkontor på grund av misstankar om grova insiderbrott i anslutning till att två höga chefer i mitten av november sålt stora mängder aktier. Försäljningarna gjordes en kort tid innan spelbolaget släppte flera negativa nyheter.

EMB har nu skrivit av brottsmisstankarna mot tidigare vd:n Bo Andersson Klint. Av beslutet framgår att förundersökningen läggs ned då det numera saknas anledning att anta att ett brott som hör under allmänt åtal har förövats.

Starbreeze har tidigare uppgett att Bo Andersson Klints aktieförsäljningar i mitten av november var tvångsförsäljningar av belånade aktier till följd av att aktiekursen fallit. Dagens Industri rapporterade nyligen att det var Carnegie som tvångssålde aktierna.

Enligt vad EBM nu uppger utreds Carnegies aktieförsäljning i någon form.

Börsredaktionen +46 8 51917900 https://twitter.com/direktse Nyhetsbyrån Direkt

Ja det er ganske utrolig hvor mye de har brukt bare i 2018 . De burde jo egentlig begynt å kutte kostnader etter at RAID floppet men de kjørte istedenfor på med blant annet VR senter i Dubai + stockholm og ny publishingdeal. De hadde lett hatt 200MUSD ekstra på bok hvis de hadde tenkt litt på hva som ville skje hvis OTWD ikke gikk helt etter planen.

2 Likes

Og tenk hvor mye de hadde hatt på bok hvis de ikke satset på VR og heller sparte de pengene til dårligere tider. Det er denne feilslåtte satsingen som er hovedgrunnen til at starbreeze er i den situasjonen de er i dag tror jeg. Men det hjelper ikke på med de andre tabbene heller da.

2 Likes

Vel, litt lengre å vente på otwd-inntekter fra konsoll…

STOCKHOLM (January 18, 2019) – Starbreeze AB is currently evaluating and reviewing the performance of the game OVERKILL’s The Walking Dead on consoles.

Starbreeze has decided to postpone the release date from its original February 2019 date, further information regarding the future release will be announced at a later date.

Tror ikke det kommer i det hele tatt.

Jeg tror du har veldig rett.

1 Like

Tror det kommer an på hva som skjer i rekonstruksjonen ( og hvor langt de faktisk har kommet med portingen ). 505 hadde nok sett for seg en annen pris enn de eventuelt må kjøre nå .

Jeg tror uansett at det er lurt å vente med release på console til de har fått fikset mer på spillet og lagt til mer innhold. Ser iallfall ut som om det fremdeles jobbes med spillet på pc og var ny devstream på twitch i går hvor de blant annet svarte på en del spørsmål. En av de tingene som kommer er en spillbar tutorial og det er noe de burde hatt med fra starten. Det at folk ikke har peiling på hvordan ting fungerer har sikkert ødelagt 50% av de rundene jeg har spilt :slight_smile: Har ikke spilt siden midten av november men tenkte å teste litt igjen etter neste patch.

Tror du det kan være en mulighet for at de selger ut hele konsole rettighetene og produktet ( i den tilstanden det er nå) for å få inn penger til SB?

Med tanke på at de allerede har fått 10MUSD fra 505 for consolerettigheter så tror jeg ikke det er så veldig lett å få gjort noe her som gir de mye i kassen. Spørsmålet er jo også hvor mye de klarer å bli kvitt av de andre tingene de har. Slik som jeg ser det ville det vært optimalt om de hadde fått solgt alt utenom spilldelen(og kanskje beholdt Dhruva hvis de går med et lite +). Med inntektene fra PD2 og OTWD ( og kanskje PD crime war ) burde de ha mulighet til å holde på med OTWD og crossfire.

2 Likes
2 Likes

Om noen ikke har lest den ennå. Ord blir fattige… Dette er så utrolig drøyt.

3 Likes

Det sinnssyke her er at nesten alle ryktene og storyene jeg har hørt om SB det siste halvannet året er bekreftet i den artikkelen der.

Siden jeg ikke liker almir liker jeg at han henges ut ( dog uten navn). Men veldig tydelig det er han de mener :stuck_out_tongue:

1 Like

Also in May 2015, Starbreeze announced it had bought the Valhalla game engine with shares worth 73m SEK (around £6m). The plan was for Valhalla to power all of Starbreeze’s games, but the engine itself was near unusable, according to those who had to use it. According to these people, Valhalla was, essentially, a renderer. “There wasn’t even a file open button when we got it,” one person said. “It was impossible to use. And this is when it all started to get a bit fucked up.”

WTF!? :smiley:

3 Likes

Dette der var faktisk verre enn det jeg og @nofun diskuterte rundt hvor ubrukelig den var.

Når man ser på en del av de valgene og oppkjøpene som har blitt gjort så må man begynne å lure på hva som sviver oppe i toppen(eller eventuelt hva som mangler :wink: ) på CEO++ . Greit nok at man kan gjøre noen dårlige valg men når man bommer på 90%++ så burde man også stille spørsmål til alle de som har sittet i ledelsen / styret.

1 Like

Jeg synes et par av kjøpene har virket som vennetjenester. Hvorfor velge Valhall framfor Unreal!? Når man ser hvor sent ute i prosessen de byttet til Unreal-enginen, så forstår man hvorfor spillet var så crap. De hadde ekstremt kort tid på å sette samme tanker/ideer/kode til et ferdigtestet spill.

1 Like

Hvor da? Hang meg ikke opp i det da jeg leste artikkelen. Men ser at Saul henges ut.

En kommentar som nå er slettet tror jeg:

"As an ex-employee of Starbreeze, there is one name that should get a lot more of the blame instead of just saying Bo is a shitty businessman (that’s no question, he is), and that’s the producer Saul Gascon.

See those comments about impulsive decisions based around games they’d been playing at the weekend? Saul is the culprit.

His constantly changing vision for the game, his ineptitude at dealing with workplace bullying that resulted in extremely talented devs being fired or simply resigning, his lack of experience (mostly mobile games), his very poor communication skills and his tendency to micromanage teams that were massively more experienced than he was… the list is endless.

When me and my friends abandoned Starbreeze we fucking BEGGED him to take our criticism more seriously, because we still had friends at the company who we cared about. Instead we were labelled traitors who lacked ambition.

Fuck you, Saul. You and your group of secretive producers are personally responsible for not only a shitty game but putting hundreds of careers and livelihoods at risk. I’m just glad I escaped before the smoke turned to fire.

Oh and the bed in Bo’s office was so he could fuck Instagram models he picked up. He did this during crunch."

Altså hva faen er det for noe? Jeg vet ikke hva jeg skal si engang. Det er noe av det merkeligste jeg har hørt.

3 Likes