Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Gikk veldig fort på slutten, men hadde jo vært dårlig noen måneder :joy:

redeye syntes dette var bra i en oppdatering som kom i dag.

… what!? :smiley:

Det er jo en katastrofe PR-messig for SB :stuck_out_tongue:

då utvecklingskostnaden för att hålla spelet vid liv och utveckla fler episoder sannolikt är högre än vad Starbreeze kan väntas få tillbaka.

Vi tycker inte att detta är en dålig nyhet för Starbreeze-aktieägare. Och nyheten bör inte behöva resultera i någon större nedskrivning för projektet, då vi räknar med att nedskrivningen i affärsområdet ”Starbreeze Games” på runt 434 miljoner kronor sannolikt var majoriteten av kostnaderna som tagits kring utvecklingen av OTWD och kostnaden att köpa Valhalla-motorn. Nu kan förhoppningsvis personalen på Starbreeze strax gå vidare och lämna den döda ”walkern” bakom sig. De kan istället ägna sig åt spel som har en kommersiell framtid såsom Payday 3 och förhoppningsvis Crossfire Co-Op.

De kan istället ägna sig åt spel som har en kommersiell framtid såsom Payday 3

Jepp, for spillselskapet som får multiplayerspillet sitt trukket fra Steam får sikkert en god mottakelse :stuck_out_tongue:

Husker jeg regnet på hvor mye jeg trodde OTWD skulle selge tilbake i 2014 eller hva det nå var. 2m første året, 7m lifetime eller noe sånt. Så feil kan man ta! :smiley:

Personlig mener jeg det er en svært dårlig nyhet. 505 games vil også ha penger tilbake for konsoll som ikke kom ut.

2 Likes

Enig, det er jo en total fallitterklæring og knuser det lille rest av rykte som Star eventuelt hadde igjen…

Hvis man skal klare å få noe positivt ut av dette så må det jo være at det blir det veldig lett å kutte kostnader :wink: Er iallefall helt klart at alle de som har vært med å ta avgjørelser i forbindelse med OTWD/valhalla/geminose/enterspace ikke har noe å gjøre i selskapet. Ganske sykt at de brukte så mye cash på 2 VR parker i 2018 etter at RAID floppet.

2 Likes

Hvem flagger i Starbreeze? Fikk nyhetsvarsel uten noe mer enn “Finansinspektionen: Flaggningsmeddelande i Starbreeze AB”… Noen som selger? Kjøper?

Ingenting synlig på netfonds iallefall.

Elendige nyhetsvarsler fra Nordnet, er klin umulig å finne kildene eller sakene noen ganger.

Nevermind, jeg fant det:

http://publish.ne.cision.com//Release/ViewReleaseHtml/B1D1AFF65FD81F5D

1 Like
1 Like

Det er jo faktisk gode nyheter. :slight_smile:

1 Like

20% opp på utsettelse av den uungåelige konkursen?
Den skuta her tar jo snart inn mer vann en KNMM Helge Ingstad.

1 Like

De kan jo fremdeles overleve men krever nok at de får til en deal med smilegate/acer og det blir nok ikke en deal som blir bra for dagens aksjonærer. Problemet blir nok også å beholde de de vil ha med videre. PD2 kommer nok uansett til å dra inn noen mill i 2019 så det ligger en verdi her i tillegg til at IPen kan være interessant for noen.

Vi har nå kommet fram til hva som felte Starbreeze, det var at de rapporterte salg av de forskjellige spillene og platformene. Og jeg som hele tiden trodde det var feilinvesteringer og dårlig prosjektledelse som var problemet :thinking:

Føler du at innlegget ditt bidro i debatten? tilførte det noe? Ble man klokere? eller er det egentlig bare litt støy fra en annen diskusjon du dro over hit for å rake ned på noen?

SB sin evige hyping av tall er vel det som holdt svindelen flytende til pengene var helt borte og det ikke var noe hype å gjemme seg bak lengre.

Det er interessant for meg å forstå hva som ligger bak Starbreeze fall. Jeg tror ikke det var rapportering av salg per spill, hvor mener du den diskusjonen hører hjemme om ikke her?

Diskusjonen hører hjemme her, mulig ordlyden i posten din ikke gjør.

Du kan jo starte med å utdype hvem som har kommet frem til at rapportering av tall er det som felte SB. Posten din fremstår mest som å håne de som trakk frem at SB er et av få selskaper som har rapportert tall ( når de var positive). ( det kom aldri Raid eller OTWD tall).

Så da er spørsmålet hvor mye det bidrar i diskusjonen.

1 Like

Jag antar att du syftar till bl.a. mitt inlägg? Jag är av den uppfattningen att inget är enbart svart eller vitt. Det var en massa orsaker till Starbreeze fall och det har inte med presentation av säljtal att göra. Poängen var bara att presentation av säljtal kan bidra till (o)realistiska förväntningar i marknaden. Starbreeze kom på tal och det är inte orimligt att tänka att det var delvis Starbreeze säljmål/förväntning som hade bidragit till att sätta fart på kursen.

Funcom’s strategi är att hålla sig helt utanför dessa spekulationer (såvida det inte är kursdrivande information i positiv eller negativ mening. Sen är inte det nåt facit på hur man skall göra. Jag tycker som sagt att man gott kan presentera faktiska tal i exempelvis MYZ tillfälle.

1 Like