Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Jo salgsmål kan skape urealistisk forventninger, men nå snakket i hvert fall jeg om rapportering av antall solgte spill / omsetning per spill. Det gir vel et mer realistisk bilde av virkeligheten tenker jeg. Synes transparens er bra så lenge det ikke går utover konkurransedyktigheten.

Dette så vi i funcom med TSW, Det endte med økokrim-tiltale der oppblåste tall var et av momentene.

Helt til tallene kun brukes til hype. Som vi tydelig så i SB. Hvor både analytikere og markedet ble foret med forventninger langt over det realistiske. Dårlige talle ble i stor grad heller aldri rapportert.

1 Like

Og SB er jo i samme båt nå, med en massiv etterforskning hvor utfallet nok blir strengere enn i funcoms tilfellet.

Bare for å tydeliggjøre, jeg mener ikke at man skal hype opp forventninger til salg, eller late som om salget går bedre enn det gjør. Jeg snakker om helt konkret å rapportere faktisk solgte i kvartalsrapportene.

Og det er i hovedsak kun et selskap som har gjort dette. Starbreeze. Men ser man dem nøyere i sømmene sammen med infoen man har idag… Så kan jo ting tyde på at de ikke har rapportert for synlighet men for å hype kursen.

De har jo også rapportert for å booste salget ytterligere, Det er en god nyhet å selge mye.

1 Like

Hadde de holdt seg borte fra VR så hadde de sannsynligvis fremdeles hatt litt cash i banken.

EDIT: og fremdeles hatt publishingrettighetene til Dbd

1 Like

Helt enig. Av alle tabbene star gjorde og det var mange er det VR satsinga som helt klart senket skuta. Her har de svidd av store summer.

Å rapportere faktisk solgte av PD2 osv er ikke hype slik jeg definerer ordet hype. Å gi inntrykk av at oTWD er et fantastisk produkt som kommer til å gi SB verdensherredømme er hype.

2 Likes

Å kun rapportere gode tall er hype. Å si til megler at du vil selge 10mill kopier er hype.
Å ikke rapportere hvor få kopier Raid selger… vel det bekrefter første påstand.

SB unlot konsekvent å snakke om negative ting. De pratet kun om de positive. Så når alle sier SB er så åpne. Så er de ikke det, de bare drev massive manipulasjon.

Net sales amounted to SEK 50.5 million (81.7), of which Dead by Daylight
accounted for SEK 47.3 million (49.2) and RAID: World War II for SEK 2.9
million (32.5). During the third quarter of 2016

Fra Q3 rapporten 2017

4 Likes

De har vel flere ganger sagt hvor mye RAID har generert av inntekter.

Funcom gjorde jo også dette for Conan Exiles, det er god gratis PR som får bred pressedekning. :slight_smile:

Ja det har du rett i, har bare ikke sett solgte kopier og antok at de ikke rapporterte dem.

Akkurat på dette punktet får star tommelen opp fra meg. De fortalte mye om inntektene fra spillene sine, avtalene de gjorde etc. Det likte jeg godt.

1 Like

På de spillene som er launchet har de faktisk vært veldig åpne. Når det gjelder de prosjektene som ikke kom i mål så er det en annen sak.

3 Likes

Iallefall når de var ærlige…

Jeg liker litt hvordan de omtalte Vallhalla når det kjøpet ble gjort VS hvordan vi i ettertid har fått lære hva Vallhalla og hvor dårlig den egentlig var.

Enig. De har ikke vært veldig åpne rundt problemene som har oppstått underveis, f.eks når TWD produksjonen har blitt forsinket kunne de gitt bedre informasjon til markedet og ikke pakket inn dette som noe positivt.

For å ikke snakke om alle utsettelsene av oTWD, særlig den første med begrunnelsen asia-satsing lukter lang vei.

1 Like