Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Sa de noen gang noe om hvor mye som var gjort/tenkt på PD3?

Eller var det bare en ting de namedroppet?

Det er de tingene som gjør at jeg sliter med å forstå BO / SB. Hvordan kan en erfaren CEO gjøre slike avtaler som de fleste ville sett var dårlige. Valhalla, cmune,geminose++++

1 Like

Jeg tror Bo ville ha en fot innenfor alt av gaming, fra barnespill, mobil, konsoll, pc, VR, animasjon til spill etc. Det ble hans bane.

1 Like

Jeg vet ikke, jeg har mine antagelser etter å ha pratet med mange i bransjen.

Men enten var han dum, mao ikke så smart som han trodde. Eller så var det vennetjenste… eller så vet jeg ikke.

Noen avtaler virker helt klart som vennetjenester. f.eks 8 MUSD for RAID

Jepp, og Valhall-motor-dealen, det lukter vennetjeneste lang vei.

Men jeg støtter egentlig @Alex litt også med at Bo ville være over alt…

Stormansgalskap?

Ikke utenkelig men de fleste med litt erfaring hadde roet ned investeringene etter at RAID floppet. Bo/SB gjorde vel det motsatte…

Jeg tror ikke han var villig til å innse at star var faktisk et ganske lite selskap som egentlig skal finne sin nisje. Han ville at star skulle være nesten overalt som var populært innen gaming. Her er funcom mye bedre med å satse på sine ting og holde seg unna en del:Ikke mobil f.eks. Ikke store AAA.

Stormannsgal er nok heldekkende

1 Like

Med en IP som Payday så synes jeg faktisk ikke det er dumt å prøve seg med et mobilspill.

Problemet er jo at STar ikke var noe uten Ulf og den kreative delen. Og han brant seg jo ut på PD2.

Så etter at han stakk så startet jo utfor turen. Hvor både OTWD ( som var i prod i 5-6år) og Raid ble komplette fiaskoer.

Greia er at oTWD hadde et AAA-budsjett, men det som ble levert var ikke AA engang. Funcom leverer det jeg tenker på som midt mellom AA og AAA, men på et relativt begrenset budsjett og innenfor stramme tidslinjer. Conan Single player spillet de kommer med håper jeg rett og slett er AAA.

Funfact.

På Pareto seminaret igår ble AAA og AA diskutert ganske mye. Det var ganske interrsant å høre på.

For Historisk har jo mengden penger vært det som definerer et spill. Nå er det spillbarhet og kvalitet.

Så et spill med 25devs og 2år utvikling blir ofte sammenlignet med spill som har 500 devs og 5år utvikling.

I starten av 3D-fasen så måtte man lage sin egen spillmotor, og det var det bare AAA produksjonene som klarte bra. Nå er ikke det sant lenger med gode, billige alternativer som Unreal 4. Det tror jeg gjør at selskaper som Funcom og enda mindre utviklere har muligheten til å hevde seg.

2 Likes

Har det kommet noe ny informasjon jeg ikke har fått med meg, siden diskusjonen dukker opp idag?

Nei, ikke som jeg vet :slight_smile:

Nei diskusjonen fløt over fra en annen tråd.

Ser noen spillere som diskuterer hvorvidt Starbreeze/Overkill kan relaunche OTWD som sin egen merkevare, dvs bare fjerne alle linker til TWD og gjøre en ren Payday/zombie-variant ut av det.

Kanskje de endelig kunne fått inkludert Dallas fra PD, som de lovte for mange år siden. “When Washington falls, what will Dallas do?” :sweat_smile:

Samme som Gaming Corps måtte gjøre når Skybound sa opp avtalen og de lansert descendants med egen IP :sweat_smile: skulle vært basert på AIR