Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

15kr (eller 22kr før split) er jo fortsatt for meg over godt innenfor min verdsetting av Starbreeze (15-25kr før splitt, eller 10-17kr etter splitt).

1 Like

Ser ikke ut som kursen reagerte positivt på melding denne gangen. Nå begynner markedet å ruste seg for en lang og mørk høst tror jeg.

Ingen nye inntekter og crimewave klarer ikke løfte dette

Crimewave ser da ut til å selge relativt ok? F.eks #8 over alle XB1 og #12 over alle PS4 salg på gamestop.com. Spillet er ikke på salg, og jeg tipper at hvis de kjører noen kampanjer samtidig som de kommer med en ny DLC, så vil det fortsette å selge helt ok. Neppe nok til at det forsvarer dagens markedsverdi, men nok til å dra kvartalet ok i pluss samtidig som de utvider i alle retninger.

Nei det var ikke for tidlig.

Rett ned herfra.

OK realitycheck!!!

12 plass er dritdårlig for et nettopp publisert spill. Selv ikke TSW eller TLJ Chapters solgte så dårlig. De lå hvertfall noen dager helt i toppen.

Som du selv har sagt det er først på første til tredjeplass spillene virkelig renner ut. når du ikke er inne på 10ende engang… Pfff forget it.

1 Like

Jeg tror folket ser konturene nå…

Overpriset selskap med nesten fraværende EBIT. Mange nye prosjekt, men si meg er det bare meg eller synes andre og at noen av disse kanskje var litt sånn stormansgal… Og fortsatt har firmaet liten utsikt til positiv bunnlinje. TWD er og blir Starbreeze Age of Conan. Tiden vil vise om kjempesatsningen går i pluss eller minus. Men er selskapet da virkelig verdt 3 milliarder? For meg så kunne prisen på denne jentefesten like gjerne vært 500 mill. Jeg tror det blir mange som får seg eb heildundrende bakrus her om de ikke kommer seg ut.

Ser forresten at Crimewave er godt mottatt i playstation store, det har fått 5/5 stjerner med 784 stemmer. Det lover godt for salget videre, og for DLC-ene. https://store.playstation.com/#!/en-us/games/payday-2-crimewave-edition/cid=UP4040-CUSA01770_00-PAYDAY2CRIMEWAVE

2 Likes

Flere IPer er bra.

Men nå er det nok mange som tenker de gaper over vel mye. Kostnadene knaller rett opp på alt dette. Jeg tror nok mange investorer heller ville sett at de fortsatte å satse på hva de kan og forhåpentlig bringe ut flere spill i samme kategori som gir dem enkel Bang for Buck. Vidløftig VR raritet… meeehhhh… Tror ikke en så rar og dyr ambisjon vil stimulere investormuskelen til folk.

Hvorfor SB har gått opp siden 7 kroner… det må føglane vite. De har ikke en krone mer på bok og heller ikke utsikter til stort annet enn en haug med utgifter. Det passer ganske dårlig det siden Crimewave ser ut til å floppe.

Menmen, vi får tidsnok se 7 6 og 5 tallet om det blir som jeg tror. Håper bare dere som satt på opp nå har vettet i behold og er ute nå. Jeg ville solgt hele veien opp 10, 11, 12, 15, 17 osv… For dette selskapet har nada av omsetningsverdier. De har mye cash… Men goddamn de har og en bråte forestående regninger.

Stemmer det StarBreeze har ikke fundamentale verdier over en halv miliard marketcap. 6 kroner aksjen er nok for denne… Så ja, jeg ville ikke kjøpt SB for 6 kroner verken da eller nå.

Popkorntid! Det skal sies at jeg er enig med @Gordon at risk/reward på dagens kurser ikke ser så attraktivt ut og jeg solgte meg ut på 13,15,20 og 27 (pre-split kurser, for sammenligningens skyld) og nå sitter igjen med 1/12 av antallet aksjer jeg hadde på max. På den andre siden, hadde jeg fulgt rådene til @Gordon, så hadde jeg ikke sittet igjen med 150% avkastning.

… Samtidig, jeg mener at Starbreeze er verdt noe mellom 10-17kr pr aksje, så jeg vil ikke kalle det idioti å sitte i aksjen nå. Som @Onns sier, hvis TWD gjør det bra, så kan de fort dra inn 500MSEK i regnskapsåret 2016/17. Nå kan man kanskje lure hvordan min vurdering av Starbreeze og mulige inntekter henger sammen, og det har jo med at jeg ikke ser på 500MSEK som det vektede snittet av utfall, jeg tror det blir lavere. De har også endel prosjekter jeg tror kan finne på å bidra med fint lite (VR, Geminose).

Jeg tror også Crimewave har muligheter til å gjøre det bedre enn det ser ut til akkurat nå. Payday 2 solgte bra i starten, men det er jo ettersalget som har gjort det til noe helt spesielt. Framover vil de i tillegg til inntektene fra Steam nok også få ok inntekter fra både XB1 og PS4 salget. Såvidt jeg har fått med meg, så har Starbreeze brukt nesten ingenting på markedsføringen av Crimewave, så at de klarer en 8. og 12. plass på XB1/PS4 på gamestop.com kommer av merkevaren/organtisk salg.

Akkurat nå er Crimewave vesentlig dyrere en Payday 2 på steam, så jeg ser for meg at endel synes at value for money er litt lav nå. Når spillet kommer på salg sammen med DLC-ene som kommer en gang i kvartalet (+gratis DLC-er), så tror jeg det vil drive salget bra.

Jeg liker ikke mer enn kanskje halvparten av satsingene til Starbreeze (Geminose, Raid, VR, Dead by Daylight, The Hunt, Valhalla-enginen), men jeg tror neppe alt kommer til å feile, og et par “longshots” kan vise seg å være verdt hele dagens markedsverdi.

Kort sagt, jeg synes risikoen er for stor, men liker fortsatt selskapet.

2 Likes

Jeg hadde 400% avkastning i Funcom, men solgte ikke før TSW launchen, og ikke med en gang etter heller. Endte med -30% i stedet. Hadde jeg vært våken, så burde det ha vært mulig å redde seg godt i pluss, men jeg var sikker på at det kom til å gå bra. Derav min litt mer defensive holdning til Starbreeze. Tipper du har bedre erfaring med å identifisere og komme deg ut av synkende skuter enn det jeg har. :smiley:

1 Like

Da forstår jeg at du er positiv. De kommer helt klart i pluss dette kvartalet :slight_smile: men nå har de kjøpt på seg masse løpende kostnader, og når tallene legges fram tror jeg markedet kommer til å reagere negativt. Er usikker på om det er lurt å utvide i alle retninger…

Jeg er ikke positiv, jeg er lunken, ellers hadde jeg ikke solgt meg ned så kraftig. Jeg tror du veldig godt kan ha rett angående utviklingen utover høsten, men må samtidig si at jeg er litt skeptisk, jeg tror det kommer til å komme interessante drypp om TWD som driver kursen. Hvis de samtidig klarer positiv EBIT, så tror jeg veldig mange kommer til å være fornøyde.

Jeg hadde muligens vært mer fornøyd med Starbreeze uten VR og Geminose-satsingene, og hvis de hadde klart seg uten å bruke 70mill på Valhalla enginen. Jeg liker The Hunt, Raid og Dead by Daylight. På den andre siden, VR-satsingen kan fint betale seg selv som et alternativt måte å bruke PR-budsjettet på…

Anyway, det hadde vært perfekt hvis markedet overreagerte på høyere løpende kostnader samtidig som alt tegner bra for TWD og et par av de andre satsingene. Da kommer jeg til å være inne i aksjen igjen. Vi kommer neppe til å se 5-tallet (7kr før splitten) igjen desverre for meg. :stuck_out_tongue:

2 Likes