Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Forrige kvartal hadde en EBIT på 20MSEK. Forrige regnskapsår (2013/14) hadde EBIT på 142MSEK.

Ikke alt for gæli, men er nok neppe bunnlinja de blir priset etter pt. nei, men potensialet er jo der. En brukbar omsetning, og skal ikke store grepene til for at bunnlinja ser penere ut. En “rusken aksjon” som FC, så er mye gjort :slight_smile:

Øhh, ok. Jeg klarer å lese regnskap selv :slight_smile:

Trolig vet de bedre enn meg, men hvem solgte og hvorfor?

1 Like

Godt poeng angående at salget også var et innside-salg, ikke bare et nesten-innside-kjøp. Jeg lurer også på hvilke kostnader du mener Starbreeze burde kutte.

Krever et seriøst svar (fra en PC) så det kommer senere, Christian :slight_smile:

1 Like

Noe av greia her er jo å se på mengden aksjer som ble solgt. De solgte en mindre del av sin totalbeholdning, og beholdt resten. Pr dags dato var de jo vanvittig eksponert og uten noe særlig cash. Etter salget, så er de fortsatt svært eksponert, men har cash nok til en regnværsdag (eller tusen).

Hvis jeg hadde puttet alt jeg eier og har i Starbreeze, så hadde jeg tolket det over som at det er på tide å selge seg litt ned. Ettersom jeg er veldig moderat eksponert til Starbreeze, så tolker jeg det som at 11kr er en helt ok pris.

EBIT så langt i 2015 er ukjent. For et selskap som er priset 1.7 Milliarder vil en kvartalsmessig EBIT under 40 Mill SEK være en skuffelse. EBIT under 20 Mill SEK vil krakke aksjen… Under 10 Mill SEK vil være en katastrofe…

Så kan nå hvem som helst ta dette med seg og selv kjenne på hvor hyggelig det er å sitte på inn mot en kvartalsrapport når SB er priset så høyt som nå. Lykke til.

Joda, ser helt klart den, men om jeg ikke trengte penga (noe jeg ikke tror de gjør) og var ganske sikker på at den ville stå i 20-25 om et år, ville ikke JEG solgt til 11kr :blush:

Edit: med mindre man skal forsøke seg på en trade :wink:

Neida, ikke negativet, men ikke VELDIG positivt heller :slight_smile:

Så, du mener at markedet forventer en dobbling av EBIT fra forrige kvartalsrapport til den kommende? Med null antydning til at det skal være mulig? Det tror ikke jeg. Hvis du spør rundt på forumet her, så forventer de nok EBIT på rundt 20 MSEK for kommende kvartalsrapport, ikke 40.

Greit nok at spillselskaper nepper skal være priset til mer enn P/E 10 ved “peak” som de får året de lanserer et storspill. Utenom launch-året, så er det neppe noen som forventer at de skal klare noe slikt.

TWD launchen er delvis priset inn i Starbreeze pr dags dato, men langt fra fullt ut etter min oppfatning. Hvis resten av skuta fortsetter som den gjør nå fram til H2 2016, så tror jeg 20kr+ aksjen er sannsynlig.

2 Likes

Nettopp… Forumet her er litt på tur vedr P/E. Riktig P/E for en aksje som for 2 år siden kom fra konkursfare til dagens mer normale tilstand er i hvertfall ikke mer enn 10. Det betyr at man skal i hvertfall forvente 170 mill omsetning EBIT i året når selskapet er priset til 1.7 milliarder. Om det sjokkerer deg og du maks forventer halvparten… Vel da er det et tegn du bør ta som salg. Aksjen har nå så definitivt -50% nedside.

P/E nå er over vanvittige 20 i et kortere bilde. Leverer SB 20 mill EBIT på neste rapport så skal de kraftig ned. Personlig tror jeg de heller havner mellom 0 og 10 mill. Denne våren blir spesiell for å si det slik…

Det jeg er spent på er hva STAR sin kurs er akkurat når OTWD-presentasjonen begynner på E3 i midten av juni…

2 Likes

Litt presse om crimewave

http://www.examiner.com/article/overkill-talks-moving-payday-2-from-ps3-and-xbox-360-to-ps4-and-xbox-one

sitat:
We’ll have more on PAYDAY 2: Crimewave Edition throughout the week. Stay tuned.

2 Likes

Greia er vel at de som har skrevet om crimewave edition hittil har vært forsvinnende små. Examiner.com er såvidt jeg kan se knøttsmå og irrelevante… http://www.google.com/trends/explore#q=%2Fm%2F059_pwv%2C%20%2Fm%2F018z17&cmpt=q&tz=

For selskaper i vekst eller selskaper med sykliske inntekter (SB er vel til dels begge deler) trenger ikke PE på 20 være høyt i det hele tatt.

Hva mener du da er en riktig PE for funcom(som idag har PE ∞)?

2 Likes