Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Alle aksjer må forsvare market cap i bunnlinja. Men når market cap går opp på forventninger i framtidige inntekter, så må den ikke forsvares i dag. For Starbreeze sin del, så er oppgjørets time rundt TWD-launchen i H2 2016 hvis alt går som planlagt.

2 Likes

Jeg tror mye av grunnen til at aksjen stiger nå er fordi forventningene til hvor bra TWD kommer til å gjøre det er på vei opp.

Hvis man skal sammenligne TWD, så er det kanskje lurt å bruke Payday 2 som utgangspunkt. Den eneste forskjellgen vi vet om er at i stedet for å få 0,7 (30% til steam)* 0,5 (50% til 505 games) = 35% av inntektene som de får fra Payday2, så vil de få 0,7 (30% til steam)* 0,85 (15% i royalties for TWD IP-en) = 60%. En økning i inntekter på 70%.

Hvis vi ser på inntektene de hadde i launch-året 2013/14, så var det en EBIT på 142 MSEK. Omsetningen for Payday 2 var på 196MSEK, så hvis vi trekker fra litt for hva 505 games betalte for utvikling (f.eks 50 MSEK), så står vi igjen med 146MSEK som må ganges opp med 1,7 for å få forventet omsetning for TWD. Det blir da 248 MSEK. Ebit burde derfor, i launch året bli ca 50MSEK bedre, så rundt 200MSEK

EBIT for dette regnskapsåret ser ut til å bli ca 65MSEK, men det inkluderer oppkjøpet av Geminose og diverse engangsutgifter. Jeg mener det er høyst reelt å regne med 80MSEK som utgangspunkt her. Med inntekter på rundt 45MSEK i kvartalet fra Payday2, ganget opp med 1,7 - f.eks 16MSEK fra 505 games, så ender vi på 50MSEK, så vi får en EBIT på 100MSEK i “mellomåret”.

Nå har de jo planlagt Storm i 2017 og Gemionse i H1 2016, så aktiviteten fra disse er ikke tatt med, når man ser på en snitt EBIT på rundt 150MSEK.

3 Likes

Onns
les dine egne poster på Hegnar. SÅ kan du få lov til å karakterisere andres uttalelser etter at du tar tak i deg selv. Jeg prøver alt jeg kan å unngå å kommentere i SB tråden for en grunn. Men av og til klarer jeg ikke å holde meg pga dine provokasjoner.

1 Like

Siden det er flere her som tenker tanken om å gevinstsikre før kvartalsrapport så tenkte jeg at vi kunne fokusere litt på nedside-risiko ved neste rapport og det er 2 usikkerhetsmomenter som kan tenke seg å krakke aksjen:

1. Utsettelser. Ved ikke hvor sannsynlig det er. Crimewave ser ut til å komme i juni og Geminose og OTWD er langt frem i tid. Men utsettelser er perfekte kjøpsanledninger for spill-aksjer og det er “utsettelsen” av Storm som gjorde at vi kunne plukke denne opp på 6-tallet.

2.Inntektene har vi ganske god kontroll på men utgiftene er litt mer usikkert enn vanlig pga oppstarten av USA-kontoret. Hvor mye kan de svi av på dette? Ansatte, lokaler, utstyr etc.

3 Noen flere ?

2 Likes

Litt presse, examiner har daglige små-artikler nå.

http://www.examiner.com/article/how-is-payday-2-crimewave-edition-different-from-other-remasters

sitat:
When PAYDAY 2: Crimewave Edition launched in June for PS4 and
Xbox One, the game will have a lot of extra content not found on the PS3
and Xbox 360. When compared to the PC version, the PS4 and Xbox One
will only be missing about a month’s worth of content when it sees
release. If you are thinking that PAYDAY 2 is the same game as it was on the last generation, you would be incorrect.

1 Like

?her skrives det mye rart…

Kursen er nå 13 SEK!, jeg håper på et golden cross, vi er så nærme det kjøpssignalet.
SMA50 og SMA200.

1 Like

Håper ikke det :slight_smile:

1 Like

en utfordring med golden cross er jo at det er så mange SMA å ta av. SMA50 krysset SMA100 i starten av denne måneden…

Solgte 25% av Starbreeze-aksjene mine i dag. Ikke fordi jeg tror vi skal ned (jeg beholdt jo 75%), men fordi jeg hadde mer penger i Starbreeze enn jeg var komfortabel med. Blir litt paranoid av å ha gått på et papirtap på 400.000 i Funcom. :blush:

6 Likes

STAR flytter snart til større lokaler

sitat:
Seeing that we’ve outgrown our current space, we’re in need of a new
office that matches our level of ambition and demands for future
expansion

2 Likes

Tror kursen kommer til å stige først mot rapporten og så mot Crimewave lansering og E3 som triggere. Evt korrigering ned etter en eller hver av disse om de ikke svarer til forventningene.

2 Likes

Jeg hadde et helt greit snitt, rett under 6 kr. Jeg tror ikke det var en smart move å selge, med unntak av peace of mind.

Nå er planen å sitte stille fram mot TWD-launch. Muligens selge litt mer hvis vi ser noen kjempe-spikes i kursen før launch, eller kjøpe for de pengene jeg fikk fra salget nå hvis kursen dipper grunnløst igjen.

2 Likes

Gidder ikke kjøpe noe mer nå, selv om jeg bare kjøpte 75% av det som var planen så har jo de 75%ene steget ganske mye fra jeg kjøpte. Sitter helt stille i båten og nyter turen. Håper det ikke blir sånn tusenfryd-opplevelse (tømmerstupet?) :slight_smile:

1 Like