Tror ikke SB har sagt noe om det men jeg antar iallfall at det mest sannsynlige er at det er resten av 5.oktober som kommer. Det burde uansett ikke være noe problem for de å slå sammen patcher og SB har flere ganger sagt at de som jobber med innhold har jobbet som normalt. Spørsmålet er jo om de har fått løst alle utfordringene de hadde før den første patchen. Har de det burde de jo kunne hive ut flere patcher den neste måneden.
Når de har hatt så mye problemer er de jo helt sikkert bak skjema. Man tar aldri igjen slik tid og nesten alltid vil det være ting som påvirker stort sett alt de driver med til en viss grad. Men noen uker fra eller til på det planlagte har nok ikke så mye å si i det lange løp.
Jeg tror det som kan koste de langt mer tid er å revurdere en del funksjonalitet. Spillet har jo floppet totalt etter launch. Siste døgns peak er på 1401 samtidige spillere (1,8% av høyeste peak). Vil vel påstå spillet er riemlig dødt akkurat nå. Så de er helt nødt til å gjøre revurderinger og endre på en del ting for å få liv i spillet igjen. Bugfix og mer content kan jeg aldri se for meg er nok til å vekke spillet skikkelig til live igjen. Dette kommer nok til å ta en god del tid. Her må de ta tilbakemeldingene fra spillerne på alvor og legge sjela si i å please spillerne.
På meg virker det som Starbreeze har bommet en del på hva spillerne vil ha og de må korrigere dette før bugfix og mer innhold vil ha noen stor effekt slik jeg ser det.
Det folk har klaget mest på er at man ikke får noen rewards for å fullføre heists og matchmaking. SB har sagt de kommer til å endre/fikse begge men regner med at alt med matchmaking tar lengre tid siden det sannsynligvis involverer Accelbyte. Begge disse er det uansett viktig å få på plass før man kommer med DLC eller kjører markedsføring. Når det gjelder denne patchen har jeg nesten mer tro på at de kommer med XP / IP for heists + nye stealth challenges enn at de kommer med nytt content.
XP / IP for heists + transporter skill line i tillegg til bugfikser / QoL ting hadde uansett vært en OK patch nå.
Rart at man lanserer et så halvferdig spill, og at man ikke er mer i synk med hva folk vil ha.
Ja enig. Det er litt merkelig at ting som fungerte veldig bra i payday 2, ble totalt forandret i payday 3. Som tidligere nevnt hadde jeg helst sett spillet lansert i early access slik at man kunne rette opp slike “tabber” i samarbeid med spillerne.
Et eksempel på dette er f.eks. måten man tjener XP /IP på der man tvinger spillerne til å spille på en bestemt måte i heist man skal gjøre mange ganger. Dagens løsning hadde fungert bedre hvis man i tillegg fikk XP/IP for heists man fullførte. Da får man muligheten til å velge og samtidig får star introdusert nye måter å tjene XP/IP på ift. payday 2.
Tror tanken deres var at med det systemet så ville man kunne håndtere de fleste situasjoner i spillet etterhvert som man kom opp i level . De har helt klart undervurdert at folk stort sett ønsker å spille på den måten de liker selv om dette medfører at en som liker loud sannsynligvis vil slite med stealth selv om man er maks level. Biomutant hadde jo en lang tutorial som alle måtte spille og det skapte mye støy. Det PD3 har blir nesten en tutorial som varer hele spillet.
Altså, hvis vi deler spillet inn i tre deler:
- Gameplay/content
- Progression/leveling
- Servere/QoL
Så var 1. rimelig bra i mine øyne. på punkt 2. så har de bommet, men det skal nok ikke så mye til å forbedre det. Det er ikke nødvendigvis så lett å se i forkant heller. Der de har feilet helt er i mine øyne 3., hvor man vel trygt kan si at det er ganske så halvveis.
Når det kommer til 3., så burde QoL featurene som mangler ikke egentlig være så vanskelig å fikse, men stabilitet på serverne ved høy load? Aner ikke om de har fått fikset det, eller om det bare ikke kommer til å bli et problem igjen…
Husk at Plaion/Embracer i bunn og grunn har fundet all utvikling. med 50MEURO. ( skal også dekke DLCer 18måneder etter launch).
Når man ser lineup til embracer for denne perioden så mistenker jeg at det er de som har hatt en hard deadline på når launch skal være. Husk at launch sansynligvis har trigget en god del MS gamepass penger og det kan ha vært så enkelt at plaion og embracer ønsket disse pengene inn i tallene sine for kvartalet.
Enkel forklaring, plausible, tja kanskje. Kanskje ikke.
Hadde det ikke vært for at serverne knelte, så er jeg rimelig sikker på at review scoren for Payday 3 hadde vært mye bedre og solgt mye bedre. Man kan si at de burde ha testet bedre, men som jeg ser det, så var spillet tilsynelatende ferdig nok til å slippes. Antall ingame bugs når man gjør missions osv ser ut til å ha vært rimelig lavt.
Tror ikke det er utenkelig at Embracer ville ha inntektene inn i Q3 ( og inntektene fra salg på steam+ps5 er nok en god del høyere enn fra gamepass ).
Yep, kombinert blir det fin mengde penger inn.
Virker som om det var en hard deadline ja. Er ikke bekymret for økonomien pt. Som du er inne på finansieres jo PD3 i 18 mnd så det skulle gå greit. Spørsmålet er hvordan skuta går ellers, og derfor er jeg litt spent på tall på torsdag. Nå var ikke tall driver for at jeg kjøpte, men vil jo helst ikke se den halvere seg herfra heller. Selv om det går sakte går det i riktig retning. Vil se den trenden fortsette.
Her gjelder det bare å time inngang så vil man kunne tjene mye penger.
Hvis man først snakker om tallene, så vil jeg anta Starbreeze vil skrive ned en god del av de balanserte utgiftene for spill og teknikkutvikling. Med salget som er av Payday 3 nå, så gir det ikke mening å anta at det skal selge for hundrevis av millioner framover. Bedre å ta mye av nedskrivingen nå, når de har hatt inntektene.
Er vel noen regnskapsmessige prinsipper her i Norge at man skal ta kostnadene når inntektene anses som opptjent? Er vel tilsvarende i Sverige, altså at man ikke kan velge selv når kostnader aktiveres for å pynte på tall. Mener å ha lest et par analyser hvor det regnes en ebitda på rundt 40mill, høres det rett ut?
Vanligvis skriver man ned over x antall år, men hvis man ikke ser for seg at inntektene kommer til å være høye nok i årene framover, så skal man skrive ned.
Nei men SB regner nok med å øke salget når de får fikset “et par” ting ? Selv PD2 har jo dratt inn over 100mill i året de siste årene.
Regner med disse kostnadene er balanseført som gjeld, og ikke en “eiendel”, med mindre det er spesielle måter å gjøre det på så vil vel kostnader aktiveres fortløpende.
Det er ikke en direkte avskrivning som man benytter med maskineri og div.
Men som sagt, kjenner ikke til bransjen i det aspektet, men regner med det blir grundig forklart i notene
Kanskje, men det er langt fra sikkert at de vil klare det. Da antar jeg de har muligheter til å skrive ned, noe som kan være greit for å få regnskapet til å se litt mindre ræva ut framover.
@Hybrid
Punktet jeg har markert i gult antar jeg hovedsakelig er utgiftene Starbreeze har hatt til å utvikle Payday 3. Det er helt standard å føre spillutvikling på et spill som ikke er lansert som immaterielle verdier som man skriver ned over tid etter lansering av spillet. Dette er i hvert fall slik Funcom gjorde det. Etter lanseringen av AoC, så skrev de ned mye av de immaterielle verdiene fordi spillet ikke så ut til å kunne tjene inn utgiftene.
Ah, ser der ja! Det har du nok rett i. Da er det ikke ført som gjeld, men som en immateriell eiendel som skrives ned. Roger! satt på telefon og var litt kjapp i vendinga
“The majority of this is PAYDAY 3, but also includes development on PAYDAY 2 (DLCs, updates etc) and from the end of 2022 it also includes some amounts attributable to Project BAXTER, which we described a bit further in our recent quarterly report.”