Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-AB)

Hvordan reagerte markedet når Funcom skrev ned? Markedet liker jo som oftest ikke nedskrivninger.

Litt interessant å se på hvordan “Balanserade utgifter för egen spel- och teknikutveckling” har utviklet seg gjennom kvartalene:
Q2 2023 407m
Q1 2023 368m
Q4 2022 328m
Q3 2022 290m
Q2 2022 262m
Q1 2022 230m
Q4 2021 201m

Kursen til Funcom gikk ned til cash beholdningen og så gikk den opp 200% etterpå før det igjen gikk i dass. Det er vel omtrent der Starbreeze er nå, verdsatt til cashbeholdningen etter inntekene de hadde fra Payday 3 lanseringen.

1 Like

Det var overraskende, tidligere tror jeg de har bare kjørte det som direkte utgifter.

La oss si at 350MSEK er PD3 og da er totalen fra SB+Plaion ca 600 MSEK. Da tror jeg ikke de er langt fra å ha tjent inn alt som er investert i Q3. Hvis vi antar at de har solgt ca 850k kopier så blir det rundt 400MSEK og så har de ca 200MSEK fra gamepass ?

1 Like

Er det et resultat av at det satses mer eller at de ser muligheter for avskrivninger?

Så antatt cashbeholdning er 600MSEK?

Redeye sa i sin siste oppdatering:
Starbreeze har enligt våra beräkningar minst SEK400m i kassan vid årsskiftet, vilket gör att företagsvärdet (EV) är omkring SEK170m- SEK200m i nuläget med en börskurs på SEK0,4 per aktie. Det är historiskt låga nivåer för Starbreeze och mycket talar för att IP-rättigheterna för Payday är mer värda än så trots den dåliga starten för Payday 3.

1 Like

Altså, hvis 350 MSEK er Payday 3, så vil jo det det totale investerte beløpet? De har riktignok investert penger fra Plaion, men de fører vel det opp som en gjeld e.l. i sitt regnskap? Hvor mye egne penger har Starbreeze egentlig investert i Payday 3?

Den får jeg ikke til å stemme, tror jeg regnet rundt 260 SEK pr kopi solgt? Så 221 MSEK? + 150-250 MSEK fra gamepass.

1 Like

Tenkte på hvor mye som trengs for at begge skal “recoupe” .

Ja det var vel ca 200MSEK rundt emisjonen så var vel ikke langt fra 250MSEK ved launch.

Gikk litt kjapt der ja men du tror ikke snitt per kopi blir høyere enn 260 SEK ? Det er jo solgt 150k av silver/gold på pc/xbox og de koster jo $69.99/89.99 ?

EDIT:

Ved utgangen av Q2 :

Financing liability to PLAION of SEK 237.6m

1 Like

Dvs at på det tidspunktet, så hadde Starbreeze investert rundt 170 MSEK (+60 MSEK(?) i forbindelse med lanseringen og Q3, så 230 MSEK) som de må dra inn før de begynner å dele pengene med Plaion osv.

Jo, det er et godt poeng, da blir regnestykket noe sånt som:
150k * 80$ minus utgifter, regnet om til SEK: 520kr
700k * 40$ minus utgifter, regnet om til SEK: 260kr
Totalt 260 MSEK. Det kommer jo dog an på hvor store prosenter som går vekk til Steam, Epic (unreal engine), moms, osv.

260MSEK +200 MSEK = 460 MSEK til Starbreeze, hvor de får de første 230 MSEK. De neste 230 MSEK får de bare 1/3 av hvis jeg husker rett? så 230+76 MSEK = 306 MSEK i cash. For at de skal dra inn vesentlig mer, så må salget vesentlig opp ettersom Plaion får 50% og (husker ikke hvem akkurat nå, får 1/3 av SB sin andel).

Hadde sikkert rukket å selge noe mer, samt at kanskje noen ikke hadde vært forbannet nok til å gidde å legge inn negativt review. Men review score har faktisk vært fallende i det siste og spillerne har gradvis forlatt spillet (i relativt høyt tempo) så jeg tenker at selv uten serverproblemene så hadde nok situasjonen nå vært relativt lik. Produktet virker rett og slett å være for dårlig per nå.

1 Like

Kan være du har rett, har tenkt at det er slik det ser ut når spillere går lei av at feature x ikke blir fikset og siden spillet ikke selger, så er det kun folk som gir opp spillet som legger inn review. :thinking:

Uansett hvordan vi ser på det så blir ikke ting bra nok før de får justert levling og matchmaking. Jeg føler iallfall at gameplay er bra selv om det helt klart kunne vært mer innhold fra dag 1.

Kursen har jo også blitt fullstendig slaktet. Tror bare det star sitter på av cash er verdt ca. 0.27 sek. Så skal ikke veldig mye mer ned (22%) før man faktisk priser star til under cash og da er man temmelig pessimistisk på star sine sjangser når det gjelder payday-universet og publishing.

1 Like

Om de får inn 306mSEK fra PD3 alene har de vel mer cash enn det. Hvor mye cash hadde de fra før? 400mSEK ved årsskiftet?

Tror de hadde 500MSEK ved utgangen av Q2 og så brukte de 150MSEK på å betale ned gjeld.

Er det da før eller etter de fikk/får 306mSEK?

Får de orden på PD3 , dlc’er til Roboquest , relaunch av OTWD og nye dlc’er til PD2 så blir det bra :wink:

Iføle Børsdata har de en Mcap på 512mSEK. Om man trekker fra (400-150=350) skulle vel det bety at all selskapets IP prises til 162mSEK (0,122 per aksje). Høres latterlig lite ut.

Tror dere det kommer mer enn bugfikser/QoL ting i neste PD3 patch ?
  • Ja , XP for heists+++
  • Nei , det er større sjanse for at 5PG relanserer OTWD

0 stemmegivere

Må spesifisere at XP for heists ikke nødvendigvis er det første jeg tror kommer. Tror heller de prøver å få til andre QoL ting som f.eks. rundt matchmakingen. Dvs kun ting som er positive. Ikke ting som påvirker balansen i spillet. Der tror jeg de kommer til å ta seg litt tid.

1 Like