Redeye er ute med oppdatert analyse.
Høyner kursmålet til 0,85 (0,7):
Vi ser i nuläget Starbreeze som ett uppköpsobjekt då värderingen är låg, balansräkningen är ren och största ägaren Digital Bros kan tänkas vilja göra en exit till rätt pris. Vårt värderingsintervall är oförändrat på SEK0,4-SEK1,4 per aktie. Vårt base case höjs samtidigt till SEK0,85 per aktie från tidigare SEK0,7 per aktie.
Høyner altså kursmålet med 21 %
Den store bremseklossen er jo selvsagt at Payday 3 så langt har totalfloppet etter launch. Om noen for et par måneder siden hadde dristet seg til en spådom om at PD3 skulle ha dager med peak players under 1500 kort tid etter launch hadde vel blitt grundig latterliggjort og nærmest kastet ut av forumet.
Jeg har tro på at de skal klare å fikse dette men det store spørsmålet er jo hvor lang tid det tar og hvor bra det blir til slutt. PD3 er jo et spill som bør figurere godt oppe på topp 100 over mest spilte på Steam og ikke nede på 621. plass som nå. Det er jo helt katastrofetall det PD3 har akkurat nå. Synes ikke det da er så rart at en del investorer er litt skeptiske.
Så får vi se det om de kommer dit de bør være og om det tar 1 mnd eller 12 mnd før de er der. Jeg tror fortsatt det kommer til å ta en del tid selv om de omsider har kommet igang med å levere oppdateringer. Så blir jeg gjerne positivt overrasket selvsagt.
Ja steam-tallene er katastrofale. Men på steam finnes det svært mange andre muligheter payday2 med 80+ heists er et.
På konsoll er alternativene for coop-spill litt mindre tror jeg, så har et lite håp om at spillet holder seg bedre der.
Tall vi ikke har er altså, epic-spillerne, xbox uten gamepass-spillerne , gamepass og ps5-spillerne. Noen flere? edit: En til:nvidia geforce now. Sikkert minst. Kan ingenting om den.
Det gjelder å fikse det tekniske og få ut nytt innhold. Star har også en stort markedsføringsbudsjett de ikke har brukt pga de tekniske problemene. Dette bekreftet CEO på presentasjonen i går i spm-runden. På denne tiden hadde payday2 igjen 15% av peak og man klarte å snu trenden i det spillet.
Gode muligheter her fremdeles for payday3.
15% av peak er jo straks 10 ganger bedre enn PD3 har. PD2 har også hatt peak på 247k mot PD3s ca 78k
Dette viser både hvor ille det står til med PD3, men også hvor stort potensiale det er for PD3 bare de får fikset bugs, lagt til mer innhold og ikke minst fikset det jeg vil kalle funksjonelle tabbevalg.
Ja star har en lang vei å gå. En lavthengende frukt nå er å kjøre spillet på tilbud når de to payday2-heistene kommer ut til payday3. For å sjekke ut motvilligheten fra payday2-spillerne til å kjøpe payday3 og se om det selges en god del mer med en moderat salgsrabatt. User reviews på ca 40% kan være tungt å selge tipper jeg, så kanskje må det en større rabatt til.
Edit
Et annet moment er dette som redeye peker på:
Starbreeze har enligt våra beräkningar minst SEK450m i kassan vid årsskiftet, vilket gör att företagsvärdet (EV) är omkring SEK160m i nuläget. Det är historiskt låga nivåer för Starbreeze och mycket talar för att IP-rättigheterna för Payday är mer värda än så trots den dåliga starten för Payday 3. Det går därmed inte att utesluta att det finns aktörer som är intresserade av att köpa Starbreeze med en budpremie.
Man kan selvfølgelig le av budrisiko, men det har vært så mange nordiske spillaksjer jeg over tid har vært investert i og solgt og så har det kommet et bud at jeg ler ikke lengre. Funcom var jeg inne i da budet kom.
Og så er det den historisk lave EV. Hvor lavt skal man prise star med en ip som payday? Jeg tror funcom hadde en EV på rundt 50 millioner før CE ble annonsert og da var det krise.
Skal ikke glemme at det var 4 år etter launch og første gang PD2 var over 78k spillere var i begynnelsen av 2015.
Blir interessant å se hva som skjer når de nå justerer på levling og kommer med 2 nye heists som mange PD2 spillere liker i neste patch. Regner også med at de har gjort noen forbedringer i lobby men er redd de ikke har gjort nok og vi kommer til å slite med (alt for dårlig) matchmaking/lobby en stund fremover.
Husk at pd2 var første oppfølger. Kan jo faktisk hende at noen må oppdage spillet óg at tidligere spillere som man forventer skal bli videre rett og slett har pensjonert EDBen
Tror mange shortet denne i går. Vært en endeløs strøm av selgere på stadig lavere kurser. Frustrerende å gi tilbake så mye gevinst som man satt med på peak i går, men denne skal nok høyere igjen. PD2 hadde også en trang fødsel, og jeg har ingen tro på at PD3 er dødt.
Var 10x 30 dagers snittkurs i går. Så langt i dag 1,8X.
Starbreezes vd Tobias Sjögren köper aktier för 0,7 miljoner kronor
Spelutvecklingsbolaget Starbreezes vd Tobias Sjögren har den 17 november köpt 1,51 miljoner B-aktier i bolaget. Aktierna köptes till en kurs på 46 öre per aktie, en affär på 689 000 kronor.
Lenge siden jeg har sett så bestemte innsidekjøp. Det er litt moro
Starbreeze finanschef Mats Juhl köper aktier för 0,35 miljoner kronor
Tenker denne blir fin fremover. Bra med innsidekjøp.
Trenger bare neste update og mer heist.
Ser de kjører salg på PS nå med 20% på PD3 / PD3 gold edition og 80% på PD2 crimwave edition .
edit:
Og bedre lobby/matchmaking…
Mulig folk er mer fornøyd på andre plattformer men på Steam tenker jeg de bare kan vente til reviews kommer på et greit nivå. Nå er totalen på 40.66% og faktisk fallende.
Først når folk begynner å bli fornøyd tenker jeg det er tid for både salg og markedsføring.
Bare for å spesifisere det så tenker jeg da på nye reviews og ikke totalscore.
Jeg tenker de kommer til å kjøre salg på steam i forbindelse med DLC’en.
EDIT:
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Spelutvecklaren Starbreeze vd Tobias Andersson Sjögren har på fredagen köpt drygt 1,5 miljoner Starbreeze-aktier för totalt 0,7 miljoner kronor.
Mats Juhl har den 17 november köpt 780 000 B-aktier i spelutvecklingsbolaget Starbreeze där han är finanschef. Aktierna köptes till kursen 45,5 öre per aktie, en affär på 354 900 kronor.
Kronsvanen Investment och Förvaltning har den 17 november köpt 600 000 B-aktier i
spelutvecklingsbolaget Starbreeze. Aktierna köptes till kurs på 42,5 öre per aktie, en affär på 255 000 kronor. Affären gjordes på Nasdaq Stockholm. Det framgår av Finansinspektionens insynsregister.
Kronsvanen är ett bolag närstående Thomas Lindgren som är styrelseledamot i Starbreeze.
Fredrik Malmqvist har den 20 november köpt 750 000 B-aktier i spelutvecklingsbolaget Starbreeze där han är chef för Studio. Aktierna köptes till kursen 44 öre per aktie, en affär på 327 700 kronor.
edit en til:
Jonathan Gillard har den 20 november köpt 270 000 B-aktier i spelutvecklingsbolaget Starbreeze där han är styrelseledamot. Aktierna köptes till kursen 44 öre per aktie, en affär på 117 500 kronor. Affären gjordes utanför handelsplats. Det framgår av Finansinspektionens insynsregister.
Bra med innside-kjøp for tida. Tydelig at de mener det skal være mulig å snu payday 3.
Liker utviklingen i aksjen nå. Tydelig at noen handler seg oppover. Synd vi ikke har daglige lister.