Dette ser veldig bra ut! Vil ta litt tid å få alt på plass, men de kommer i realiteten til å adressere det aller meste av problemer/tilbakemeldinger.
Hail Mary!
Flott at de skal fikse stort sett alt det klages på, og spillet blir garantert mye bedre etter dette. Men de fikser jo ingen av delene det klages mest på - matchmaking og offline - før en gang etter sommeren. Det er vel elemententene som er viktigst for spillebarhet, og nå gjelder det jo å få flere spillere. Det syns jeg er både rart og skuffende.
Eller misforstår jeg noe her?
De begynner jo å jobbe med de viktige tingene rett etter sommerferien
Det skjønner jeg, men det er over et halvt år til og det er lenge å vente når man allerede er utålmodig. Når så få spiller haster det jo litt å få flere spillere, og redd mange blir skuffet over å måtte vente så lenge på noe de har kommunisert tydelig hindrer dem i å spille. Jeg hadde trodd det stod helt øverst på lista så man fikk mer ro til å utvikle videre mens antallet spillere økte.
Spørsmålet er vel hvor lang tid det tar å legge til offline og serverbrowser. I streamen de hadde i dag så sa de at de har vurdert ulike tekniske løsninger en stund nå, så kan det jo hende at solo-mode kommer tidligere. Snakker om solo- og offline-mode rundt 10 min ut i sendingen.
Ja, så den. Jeg skjønner jo at noen ting er lettere å endre enn andre, og ikke misforstå meg, det er veldig bra at de skal fikse alt dette. Bare overrasket over hvor lenge man må vente på matchmaking. Hadde trodd at de var godt igang allerede, og at det var maks noen måneder unna.
Hadde det vært enkelt å få til en bra løsning på dette så hadde det sannsynligvis allerede vært på plass. Quickplay v1 skal uansett komme før sommeren og vil kanskje forbedre ting en del :
" Until those features are implemented, the current matchmaking will be supported by a quickplay functionality , ensuring you can reliably play with other players. Later in the year, we’re looking to bring back a Crime.Net style server browser."
Ja, du har vel rett. Kommer forhåpentlig uansett til å bli en stor forbedring.
Redeye update 2024-02-16
Starbreeze’s year-end report for 2023 caused a stock drop of about 15%. Higher direct costs, most likely of a one-time nature, weighed heavily on the quarter, with more than SEK20m directly linked to the server issues that occurred during the launch of Payday 3. Looking ahead, we believe that the recovery for Payday 3 will be a marathon, where it will be challenging in the near term to generate returns on the investments made in game development.
Higher sales than expected
Net sales came in higher than expected at SEK69m (estimated at SEK47m). Payday 3 generated higher revenue than expected during the quarter, while the launch of the publishing title Roboquest provided support as expected (approximately SEK14m). However, the game had its official launch during the quarter (having previously been in soft launch on Steam). We expect the platform deal with Microsoft to also have positively contributed to publishing revenues.
Only minor adjustments to estimates
We are slightly adjusting the net sales for 2024 due to Payday 3 sales not exceeding expectations during the quarter. We anticipate a similar pattern to the previous year, where Q2 and Q4 are the strongest months for Starbreeze. Player sentiment has not been particularly positive in recent months, something we expect to improve slightly in the coming months. During the year, the company’s next major game will enter full production, likely meaning that a majority of game developers will be allocated to the next project. Starbreeze thus has about six months to fully address what the community perceives as “broken”.
Full focus on regaining trust
Player sentiment has not been particularly positive in recent months, something we expect to improve slightly in the coming months. During the year, the company’s next major game will enter full production, likely meaning that a majority of game developers will be allocated to the next project. Starbreeze thus has about six months to fully address what the community perceives as “ruined.” We are not making any changes to the valuation at this time.
Our “fair value range” is SEK0.35-1.2 per share with a base case of SEK0.7 per share.
Hele rapporten: Starbreeze: Uncertain future for Payday 3
Fra redeye-analysens kommentater til rapporten: “Kassapositionen var SEK348m vid årets slut. I balansräkningen ligger även fodringar på cirka SEK150m som skall betalas ut från förläggaren, vilket gör att Starbreeze anses ha en stabil finansiell ställning.”
Hvordan påvirker dette regnestykket over? Samme cashposisjon, men 150m til å betale løpende utgifter og utvikling?
Altså, Starbreeze har innkommende og utgående regninger som i hovedsak skal betales innen 12 mnd. Summen av disse kaller jeg for cash ekvivalenter. Også har Starbreeze cash. Summert blir dette 358 MSEK. (De har større innkommende regninger enn utgående, derfor ender man opp med mindre i det jeg kaller cash/cash ekvivalenter enn de har i faktisk cash)
Detaljer ser du i regnskapet som jeg viste skjermbilder av her: Starbreeze (STAR-AB) - #3384 av Christian
Også har de kommende salgsinntekter. Var vi ikke gjennom dette i går?
Takk👍 Ikke så stiv i regnskap selv, så setter stor pris på analysene og kommentarene🙌
De har også regninger de skal betale?
Jeg liker å se på cash/cash ekvivalenter og faktisk cash burn når jeg skal vurdere hvor lenge det er til emisjon. Jeg er mest fornøyd når svaret blir: aldri.
For Starbreeze sin del, så ser det ut til at de holder til en gang i 2026 hvis de ikke klarer å fikse opp Payday 3 så det faktisk selger ok. Risikoen på kort sikt er ikke så veldig stor mao, men OTWD floppet fullstendig, mens PD3 solgte bra og tjente inn det investerte, men har hittil overhodet ikke klart å innfri som en oppfølger til PD2 med sin 10 år lange, tjukke hale med godt salg.
“Starbreeze anses ha en stabil finansiell ställning”.
Jeg er ingen SB-fanboy, men greit å ikke overdrive her. Emisnakk er voldsomt prematurt.
Aldri feil å diskutere emi. Med tanke på at fasit ble i 2026 en gang, så burde det ikke tynge aksjen nevneverdig.
Har du forsøkt i Ulti-tråden
Jeg diskuterer aldri med religiøse.
Har aldri vært billigere