Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-AB)

Caset hviler på at de fortsetter å bedre spillet og så etterhvert bruker verktøykassa som vi kjenner fra pd2 for å pumpe opp spillertall når spillet er bra nok, det er fortsatt litt igjen å jobbe med før de kan trykke ned gasspedalen. Utfallet er fortsatt åpent, men jeg heller mot at de kan snu Pd3 til å bli en suksess

1 Like

Så, litt av problemet jeg har med teorien om at Starbreeze skal klare å få PD3 til å selge godt nok til å finansiere neste spill er at selv om salget har økt og spillerne er mer fornøyde, så er søketrende fortsatt på 2-3% av peak. Det skal rett og slett veldig mye til for at de skal klare å få snudd skipet.

Man kan zoome inn og si: se her 70% økning, men når nivået det øker fra er ekstremt lavt, så er det ikke signifikant.

Normen er at spill selger dårligere og dårligere jo eldre de blir, ikke motsatt. Hva er det som gjør PD3 så unik at det skal få en helt annen utvikling? Spillet virker helt ok nå, men er det noe spesielt med det som gjør det unikt?

Tror at Starbreeze ikke ønsker masse spillere enda s det ikke blir en repeat av lanseringen. Men du ser at retention er bedre allerede

PD2 fulgte vel heller ikke den antagelsen din over

Etter release av Payday 2, så var google trenden mellom 17% og 42% av launch peaken på månedsbasis første året. Payday 3 har hatt en google trend mellom 3% og 6% av launch peaken.

image

Jeg tipper de får inn en disti på det neste spillet som tar endel av finansieringen

Der er jeg egentlig enig og det er jo en grunn til å sitte. Det vil være mye hype rundt en slik avtale.

Om Starbreeze aldri får PD3 til å selge bra igjen, så har de i hvert fall reddet ryktet sitt med jobben de har gjort det siste året. 40% positive reviews som fasit hadde vært katastrofe. At de nå har 75% positive reviews siste 30 dager viser at de ikke lanserer og så dropper spillet. Jeg tror dog at evt pre-orders vil merke at de slapp PD3 uten at det var ferdig nok.

Jeg snakket om salg ikke trend

1 Like

Hvis du ser på 2013/14 på 213 MSEK og så 2014/15 på 197 MSEK, så ser du at det reflekterer at PD2 solgt jevnt godt etter lansering, i motsetning til PD3 som har solgt svært dårlig etter release.

PD2 er et i snitt svært godt likt spill. Det samme kan ikke sies om PD3. Det skal mye til for at PD3 noen gang vil oppnå en lignende status (og salg) som PD2.

Det viser også at de kan holde et spill i live lenge med høye inntekter. Gitt at de jobber videre med å øke kvaliteten (de er et langt stykke på vei) er det gode muligheter for pd3 å dra inn masse inntekter de neste årene. Det er ikke gitt at de klarer det, men muligheten er der absolutt fortsatt.

PD2 crimewave edition hadde launch på ps4/xbox one i q4 14/15 og påvirker nok tallene litt.

EDIT:

image

EDIT 2:

Fra launch og ut 2016 genererte PD2 637MSEK i inntekter som gir et snitt på ca 45MSEK per kvartal. I 2023 var tilsvarende tall 34.7MSEK så litt synd at de ikke har kommet med noe nytt innhold til PD2 på en stund.

3 Likes

På vei til å tette gappet

1 Like

Hvis man ser på kvartalsomsetningen til Starbreeze, så er ikke den så halvgærn sammenlignet med etter Payday 2 releasen. Bunnlinja er noe helt annet dog. Antall ansatte er bare noe helt annet.

2 Likes

Sykt å se veksten de hadde i antall ansatte fra 13/14 til 2018.

3 Likes

Tenk så bra selskapet hadde vært uten stormannsgalskapen :stuck_out_tongue:

EDIT Payday3 ser ut til å selge bedre etter dette salget/patchingen enn forrige patch. 400. plass på rankingen er ikke noe som skaper så mye penger, men det viser jo at de har fått økt “bunninteressen” for spillet. Kanskje også treffer de bedre med prisen på spillet. 30$ er kanskje billig nok til at det er god valuta for pengene samme hva?

image
Får se om de klarer å overraske positivt på Q-rapporten, hvis ikke så ser jeg for meg at kursen vil synke litt mot neste DLC. Litt interessant at de ikke kommer med et betalt Heist, kun en betalt character pack og get gratis Legacy Heist.

1 Like

Tror uansett ikke det hadde vært mange endringene de hadde trengt å gjort for å unngå situasjonen de var i etter OTWD. Hadde de f.eks droppet satsingen på vr-parker hadde de sannsynligvis hatt økonomi til å beholde publishingrettighetene til Dbd og man ser jo hvor mye det har solgt de siste årene. Kan være jeg husker feil men tror de brukte 100mill+ på den parken som åpnet i dubai i 2018.

Hadde håpet på et gratis heist + 1 betalt men ser jo at de har hatt utfordringer med bugs så kanskje greit å få ryddet litt i de før de kjører på ?

2 Likes

Altså, synke gjør jo typisk kursen etter nyheter, også vil den stige siste tiden før DLC-en kommer. Skrev liksom ikke helt det jeg mente over her. :see_no_evil:

1 Like

Litt forsiktig optimisme før kvartalstall?

Hvis tallene er gode, så kan nok aksjen gå relativt langt (fra 0,24 til 0,28 burde være innafor).

Hvis tallene er dårligere, så antar jeg støtten for de siste tre månedene (stiplet) vil ryke og 0,17 eller 0,21 testes.

Jeg tenker tallene vil være relativt nøytrale og antar egentlig kurs på type 0,25 ish.

1 Like

Skuffende q3😅

Børsverdi: 326 000 000
Cash beholdning 30.09.24: 249 000 000.

Burde ikke falle så mye siden kursen allerede er såpass lav.:thinking:

1 Like

Kutter kostnadene for payday3, mer fokus på Baxter går jeg ut i fra.

In the coming months, the level of investment will be lower as we round off “Operation Medic Bag” for PAYDAY and therefore enter Year 2 with a smaller team focused on continuously updating the game with new content.

The game’s MAU (monthly active players) is holding steady considering that we in September left Xbox GamePass. The level of investment during PAYDAY 3’s first year on the market, both through launched DLCs and “Operation Medic Bag”, has been at an elevated level. Ahead of year two, we are confident in being able to continue delivering amounts of value to our players with a significantly lower level of investment.

sammenligner med Q2 viser litt bedring på inntektene