Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-AB)

Garanterer jo inntekter også og øker verdien av IP.

Ja fin måte å beholde folk på også :ok_hand: de kommer nok til å behøves igjen senere :smiley:

2 Likes

For meg, så er det et tegn på det jeg har kommentert tidligere, at SB vil slite med å få finansiert project Baxter uten publisher/lån/emisjon. Jeg tenker jo egentlig at det burde være mulig å få en publisher og at det vil gi aksjen et boost.

68% positive reviews siste tiden.
https://store.steampowered.com/app/1272080/PAYDAY_3/#app_reviews_hash

Dette er altså et positivt review fra en fyr som har spilt 200+ timer og det snakker mest om problemene, ikke hva som er kult med spillet.

Du tolker nyheten som et skremmende tegn? :cowboy_hat_face:

1 Like

Blir veldig overrasket om de ikke får med seg publishing partner på Baxter.

1 Like

Min første tanke var at det var positivt pga PR aspektet. Min andre tanke var at et spillfirma som tar work-for-hire kontrakter i stedet for å jobbe med egne spill gjør det fordi de sliter. Du tjener ræva på work-for-hire vs å lansere dine egne, vellykkede spill.

the project will engage about a quarter of Starbreeze’ development organization during a year.

På den andre siden, så gjør det at de slipper å slanke staben så mye og kan skalere opp lettere hvis de får en publishing avtale.

1 Like

Det er i hvert fall positivt at de får utvidet spillerbasen. Jeg må innrømme at jeg ikke kan noe som helst om work-for-hire. Skal de i prinsippet være freelancere?

Interessant å merke seg at det er 3,2x snittomsetning før det har gått 1 time men kursen står helt stille. Tyder på at noen med en del aksjer lemper ut.

1 Like

Jeg er ganske enig i alt du sier.

Work for wire er fast inntekt, men ingen oppside. samtidig er dette 1/3 av staben som ellers kunne risikert å måtte gå.

1 Like

Var noen som lå med åpent volum på 55k i går til salgs men posten var mye større enn det

1 Like

Oppsiden er vel større spillerbase og mer oppmerksomhet som igjen forhåpentlig vil lede til økte inntekter på sikt.

3,5x snittomsetning nå.

Men tror man tjener mye mer på work-for-hire enn man har gjort på PD3 siden launch :wink:

1 Like

jeg er mest spent på hva timeraten for folkene er for 1/3 av selskapet er jo litt penger.

1 Like

Var vel 1/4 ? Uansett greit å få dekket utgiftene++ til ca 50 ansatte . Spørsmålet er om dette er nok til å unngå publisher på Baxter.

2 Likes

Tro om de kunne lage en betal dlc til payday2? Man kunne vinkle det med å si at det skulle vi aldri gjøre, men dere nektet å la spillet dø, så her er en love letter fra star til dere eller noe sånt

Det ville vel ikke vært så strategisk når de vil få folk over til PD3.

Omsatt 22m aksjer nå. Bare SEK 4,1 da, men 4,41x snittomsetning.

1 Like

Ja ser den, men foreløpig har den planen ikke fungert godt nok, så da kan andre alternativer vurderes. Det ville gitt helt andre inntekter enn en dlc til payday3

1 Like

Hadde mer forstått de negative punktene dine om dette tok bort ressurser fra egen utvikling, men tenker det er motsatt at profittmarginen fra wfh går inn i egne spill. Dessuten har de ferdig opplærte ansatte som kan flyttes over til egne prosjekter etterhvert

1 Like

Redeye oppdatering

Cons:
• There is some uncertainty regarding how this collaboration will affect Starbreeze’s
content roadmap for Payday 3 in 2025.
• It is unclear whether Project Baxter could face delays if additional personnel are required
for the Payday franchise.
• Starbreeze has not disclosed any royalty component in the deal, suggesting the main
benefit lies in marketing and brand exposure.
Pros:
• Engagement for Payday 3 remains low, with little indication of a significant revival unless
substantial changes occur. This partnership offers an opportunity for Starbreeze to
explore the free-to-play model on PC and consoles without financial risk.
• PUBG is the third most popular games on Steam, where Payday also has a strong
presence. By working with Krafton, Starbreeze can generate cash flow while testing a
new business model in a highly visible platform.
• If the Payday-PUBG integration is successful, it could pave the way for Payday to find a
broader audience and possibly a new long-term strategy.
• Krafton’s financial strength makes them a viable candidate for acquiring the Payday
franchise or Starbreeze itself if the collaboration proves successful. Redeye has long
identified Starbreeze as a potential acquisition target, with Krafton now emerging as one
of the most realistic buyers.
Financial Outlook
Despite the positive strategic potential, we are not adjusting our financial estimates at this time.
Shares of Starbreeze are currently trading at SEK0.17 per share. Our fair value range remains
SEK0.15–0.70, with a base-case valuation of SEK0.38 per share.

starbreeze-work-for-hire-partnership-with-strategic-potential - 2024-12-05.pdf (68,6 KB)

3 Likes

Den synes jeg var interessant :cowboy_hat_face:

1 Like