Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starte AS - Eiendom/Utleie - Erfaringer?

Heisann.

Jeg sitter på et hvelv av spørsmål når det kommer til å starte et AS innenfor eiendom/utleie. Jeg skriver derfor denne posten med forhåpninger om at det er noen her inne som har erfaring nok til å kunne komme med noen berikende innspill.

For å komme til saken:
Jeg har en enebolig bestående av 3 boenheter. Planen min er å bygge boenhet nr. 4 og kanskje til og med en femte. Dette får jeg bare se med tiden.

Ønsket mitt er å overføre eneboligen min til et AS hvor selskapet står som eier og forvalter av denne eneboligen med leieinntekter. Det er dermed blitt en “Butikk” sådan.

Ved å gjøre dette så har jeg adskilt privatøkonomien min fra businessen og står dermed fritt til å bruke min oppsparte egenkapital til å gå til innkjøp av en ny enebolig/leilighet grunnet gjelden som er overdradd fra akkurat meg til mitt AS.

I tillegg blir det billigere for meg å pusse opp og vedlikeholde boenhetene.

Per dags dato så er det kun 2 av 3 enheter som er utleid hvor jeg bor i den tredje og største av dem. Det vil dermed si at ved å leie ut den tredje enheten i tillegg så vil inntekten også øke til tross for beskatning.

Noe mer detaljer tror jeg ikke er nødvendig å oppgi.

Er det noen synspunkter der ute? Noen med erfaring? Er dette noe som er mulig å gjøre i praksis? Setter pris på all hjelp jeg kan få.

  • Kronerulleren

Først: Er det biten du leier ut nå mindre enn 50% av boligens størrelse, slik at du i dag slipper å skatte av leieinntektene?

Stemmer. De leilighetene tilsammen tilsvarer mindre enn 50% av boligens verdi hvor jeg bor. Dermed er inntekten der skattefri.

ASet må jo skatte av inntektene, har du regnet på om det vil lønne seg? Kanskje heller la ASet kjøpe en annen eiendom for å utvikle/leie ut, og beholde boligen du har nå privat?

1 Like

Den tanken er faktisk god. Men, det forutsetter en meget høy egenkapital som jeg ikke har for øyeblikket.

I tillegg kreves det en del vedlikehold og utbedringer som jeg ønsker å skrive av på skatten i den boligen jeg har nå. Det er liksom cluet her. Jeg vil utbedre billigst mulig. Til slutt skal alle mine eiendommer under samme selskap uansett.

Men, det kan virke som at jeg burde bli helt 100% ferdig med alle utbedringer og vedlikehold på min nåværende eiendom før jeg går til innkjøp av noe nytt. Blir litt vanskelig å “have it both ways”, kanskje.

Jeg har tanker om nettopp det samme. Bakgrunnen for å starte AS er å skille privatøkonomi fra business. Jeg har bare 1 leilighet nå, og har tanker om å skaffe meg flere. Jobber med å bygge meg opp egenkapital, eller drive firmaet sammen med andre.

Her er info jeg har fått av andre som har mer peiling på dette enn meg.

  • Dokumentavgift til staten (kan evt. unngås ved å ikke endre navn på skjøte, men det forutsetter at banken er trygge på at du har reel kontroll over selskapet)
  • Må betale skatt på gevinsten av salget hvis man ikke har opparbeidet seg nok botid. Man får fradrag på vedlikehold av boligen imens man har evt. har bodd der. Og omkostningene ved kjøpet av boligen.
  • kr 6000,- for å stifte selskapet
  • kr 30 000,- må inn i aksjekapital, kan brukes fritt.
  • Kjøpe revisortjeneste for å lage en “sak/bekreftelse” (vet ikke helt)

En revisor må inn i bildet her for å lage en “bekreftelse”? Trenger vel også en megler, og banken må være med på dette. Det er her jeg er litt usikker på hvor jeg skal starte, og hva jeg bør tenke på og hva jeg skal gjøre. Men tenker det er viktig at taksten bør argumenteres inn lavest mulig slik at man ikke må betale for mye skatt. Tar gjerne noen tips og råd til hvordan denne prosessen gjøres steg for steg :slight_smile:

Finnes det forresten noen metoder å overføre en bolig til et AS uten å utløse skatt?

Verdt å ta med i beregningen:

Tror muligens du må betale leie privat til ASet (til markedspris), hvis du selv skal bo i huset. Hvis ikke må du skatte av fordelen. Ikke sikker, men dette bør du sjekke opp.

Det stemmer at du må skatte av dette hvis du bor der selv og betaler under markedspris.

Størrelse har ikke noe å si. Det er utleieverdien som skal brukes.

Det kanskje viltigste i mine øyne er hva du vil måtte betale i renter og hvilke andre betingelser du får fra banken når det er AS som står som eier.

AS vil som regel måtte ha en langt høyere egenkapital (sannsynligvis minst 30%, kanskje 40%), dessuten en langt høyere rente enn det du har som privatperson. Jeg tipper du minst må betale 5% rente.

Det kommer selvsagt an på banken, men jeg ville startet med å kontakte banken og få klarhet i disse tingene. Jeg startet fantisk eget AS for å drive med eiendomsinvesteringer; la inn bud på mange enheter men fikk det aldri til å gå opp økonomisk når prisen gikk opp. Det endte med at jeg la ned firmaet.

2 Likes

Takker for et riktig godt innspill. Dette kommer jeg til å ta til etterretning og gjennomføre innen kort tid.
Skal også ta kontakt med en revisor i forkant av oppstarten for å høre hva som vil lønne seg mest i form av hvilket type AS jeg bør velge for å ha flest fordeler. Vil også høre om mulighetene der finnes for flytting av verdi/gjeld fra privat til selskap.

2 Likes

hei,det sies at en kan leie ut 3-4 leligheter før en bør starte et eget A/S.

hvis jeg skulle startet med min første utleieleilighet,-hadde denne vært en god start?

lav fellesutgift er det første som jeg noterer meg,-og at leiligheten er i fin stand,-også fasaden utvendig ser “OK” ut,for å være fra 1933.

1 Like

Det var billig!

ja,men det hadde vært perfekt med en garasjeplass også,-men da hadde prisen nok bikket lett over 2 mill,-det florerer av “restaurerte” leiligheter i,-og rundt stavanger som ikke har noe fornuftig plass å parkere hverken bil eller motorsykkel,-parkeringsplass er hellig hos meg :pray:

hm,fant en MED parkering,men ikke så sentralt og størrelsen er mindre(som gjør at det kan tenkes at leieboer vil til stadighet søke etter større utleieleiligheter?),-men igjen lave fellesutgifter.

:thinking: