Heisann.
Jeg sitter på et hvelv av spørsmål når det kommer til å starte et AS innenfor eiendom/utleie. Jeg skriver derfor denne posten med forhåpninger om at det er noen her inne som har erfaring nok til å kunne komme med noen berikende innspill.
For å komme til saken:
Jeg har en enebolig bestående av 3 boenheter. Planen min er å bygge boenhet nr. 4 og kanskje til og med en femte. Dette får jeg bare se med tiden.
Ønsket mitt er å overføre eneboligen min til et AS hvor selskapet står som eier og forvalter av denne eneboligen med leieinntekter. Det er dermed blitt en “Butikk” sådan.
Ved å gjøre dette så har jeg adskilt privatøkonomien min fra businessen og står dermed fritt til å bruke min oppsparte egenkapital til å gå til innkjøp av en ny enebolig/leilighet grunnet gjelden som er overdradd fra akkurat meg til mitt AS.
I tillegg blir det billigere for meg å pusse opp og vedlikeholde boenhetene.
Per dags dato så er det kun 2 av 3 enheter som er utleid hvor jeg bor i den tredje og største av dem. Det vil dermed si at ved å leie ut den tredje enheten i tillegg så vil inntekten også øke til tross for beskatning.
Noe mer detaljer tror jeg ikke er nødvendig å oppgi.
Er det noen synspunkter der ute? Noen med erfaring? Er dette noe som er mulig å gjøre i praksis? Setter pris på all hjelp jeg kan få.
- Kronerulleren