Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Statsbudsjettet 2024 - Småprat

Handler vel om evnen til å kunne drifte AS Norge uten ekstraordinære høye inntekter av kortvarig art.

1 Like

Kortvarig art? Spesielt gass vil Norge sko seg på en god stund vil jeg tro.

En lykkelig dag for havbruksnæringen i Chile, Skottland og Island.

2 Likes

Standard svar er alltid at barnehager, skoler og velferd koster. Hva politikkere gjør er noe helt annet. Kommune og Stat eser ut for å sikre velgermasse samt øke lønn og goder til seg selv

5 Likes

Hvorfor setter man den opp 40% fra dag en? Burde være en men forutsigbar hevning. Typ 15%-30%-40%.

4 Likes

Poenget er at et plutselig skifte i geopolitiske forhold, og dertil økte inntekter, ikke kan være styrende for pengebruken til regjeringen. Da nærmer man seg bananrepublikk-tilstander. AS Norge går allerede 300 milliarder i underskudd årlig om man ser bort fra tilskudd fra oljefondet.

Derfor bør man kutte utgifter, ikke øke skattene. Overskuddet fra 2021 og i år vil påvirke økonomien positivt i lang tid, så det går fint ann å ta dette til etteretning når man lager et statsbudsjett.

Jeg anser meg ikke på noen måte som en liberalist, men de siste 1.5 årene er det blitt gjort veldig mye rart. “Staten vet best” holdningen er veldig påtrengende.

5 Likes

Har noen borgerlig regjering gjort det? :stuck_out_tongue:

Ser ut til å hovedsakelig være konjunkturavhengig? Perioden markert i gult er sosialistisk, resten borgerlig.
image

ref: Jevn økning i offentlige utgifter - SSB.

Regjeringen til Bruntland på 90-tallet kuttet faktisk statsbudsjettet tre år på rad.

Helt på sin plass med kraftigere beskatning av storskala oppdrettsnæring. I tillegg til å gi tilbake både lokalt og nasjonalt vil en slik beskatning gi enda bedre incentiver for å få merdene på land.

Samtidig så burde man se på å kutte i offentlige utgifter. Kanskje spesielt på felt som kultur og idrett hvor det i dag foregår utrolig mye rart. Og kanskje sløyfe all pressestøtte med det samme - så og si alt er bak en betalingsmur uansett så her kan forbrukeren velge selv.

8 Likes

Du tror at dette knøttdepartementet med 22 mrd av nesten 1580 mrd kan gjøre noen forskjell? Og si meg hvilket dep som ikke driver med mye rart.

Du kan jo eventuellt finne en favoritt å kutte her:

Forøvrig interresant å se totalt inn fra formueskatt.
Så bra vi bruker så mye tid på det da.

4 Likes

Det du ser der (om formuesskatten), er statens del. Kommunene stikker av med 13,5 mrd ca. Uansett ikke store beløpene.

4 Likes

Det finnes ingen grunn til å drive landbasert oppdrett i Norge.

  • Dyr arbeidskraft
  • Høyt skattenivå
  • Ekstreme energipriser

Viktig nå at eierne flagger ut fort som fy, slik at man vinner tilbake noe av den tapte konkurransefordelen.

1 Like

Det kommer an på hvordan man definerer de ulike inntekter som mer eller mindre kortvarige. Norge er jo først og fremst en råvarenasjon. Ingen kan spå de fremtidige priser for de fleste av våre råvarer.

Når man f.eks. hevder at man nå må dekke inn over 40 milliarder i strømstøtte, så er vel det et av de grelleste eksempler på kreativt regnskap. Staten tjener jo langt mer på de økte strømprisene enn det de gir tilbake i strømstøtte! Likevel forsøker de å bløffe oss om at strømstøtten belaster statens regnskap og dermed må tas inn i økte skatter…

5 Likes

Staten har heller aldri tjent mer på gass. Hvorfor regnes ikke disse inntektene med ?
(De defineres som midlertidige)

Det kommer an på hvor mange milliarder de har sølt bort på dårlige avtaler.

Men med et gigantisk budsjetthull å fylle, hadde ikke regjeringen tid til å vente på skatteutvalget som skal levere sine forslag om bare noen få måneder.

Men min spådom er at det vil være upopulære kutt nok igjen til andre også. Alle skal få.

-Torbjørn Røe Isaksen

Må si jeg har sansen for hva han skriver :stuck_out_tongue:

EDIT: bare så det er sagt, hvis noen tar en kikk på hva England gjør nå og ser hvordan det ser ut med en ekspansivt budsjett, så kan man forsåvidt være glad for å bo i Norge. Jeg tror det blir direkte utrivelig der borte de neste årene. Har masse kusiner, fettere, onkler og tanter der borte som nok kommer til å merke dette hardt.

4 Likes

Enig med deg! Om ikke Olje er “safe heaven” nok fra før, så er den i allefall det nå, makan til regjering og forslag…Skulle nesten tro at de vil gå av nå ;-). Lykke til!!

1 Like

Jeg tror AP-velgere som har penger i fond er veldig takknemlige for at forskjellene blir mindre i dag.

6 Likes

Regjeringen og Norges Bank legger opp til en økonomisk politikk i kjente spor, dog med en liten twist, som antagelig kan kalles ny-keynesiansk.
Det nye nå er en omvendt motkonjunkturpolitikk. Det innebærer at man gasser på i de gode tidene og økser til beinet i de dårlige.

Aldri tidligere har vel Norge opplevd en så kjapp og massiv inndragning av kjøpekraft som i 2022 og hva vi blir forespeilet for 2023.

3 Likes