Alle skal med, alle skal ned!
Med 33 milliarder inn kunne man kanskje kuttet formueskatten? Hvor mye tar Staten inn på den?
16,5 mrd ca. i 2021.
De må vel opprettholde den av valgtaktiske årsaker. Misunnelsesdriften holder de røde ved makta.
Jeg vil heller forvente at de øker formueskatten
Altså, jeg har mer sans for de skattene de innførte nå enn formueskatten. Begge deler er kanskje litt å dra på?
“Misunnelse” blir i visse leire kamuflert som “rettferdighet”.
Jeg skal i hvert fall få en god latter hvis skatteutvalget anbefaler å gjeninnføre arveskatt, og forslaget automatisk legges bort fordi politikerne ikke vil begå politisk selvmord
Norges bank (og regjeringen stortinget og masse økonomer) har skylapper der de bare ser på inflasjon, uten evne til å se at det er forskjell på importert inflasjon og ekstremvekst innenlands. Og når alle sentralbanker setter opp renten samtidig, og alle regjeringer struper pengebruken (etter to år med kunstig åndedrett pga korona), blir det full krasj. Jeg synes det er svakt håndverk når man viljestyrer utfor stupet.
Det svake håndverket var den hjernedøde pengebruken som førte oss hit - hjulpet fram av medier og velgere som krevde mer mer mer mer og MER støtte !
Og bare så det er sagt: Høyere rente i Norge har ingen påvirkning på importert inflasjon eller krigsutfallet i Ukraina.
For et hylekor!
Jeg setter i alle fall pengene på Norge som øker skattene fremfor England som kutter dem.
Henger vel sammen med at forbruket fortsatt er høyt selv om prisene er høye. Folk har generelt fått for god råd rett og slett.
Dette snur nok brått ganske snart. Ser det allerede på båt og bilsalg.
Så du tenker at lav rente her hjemme og høy rente i EU/USA ikke fører til svakere krone?
Støtter deg her.
Dagens økning rammer i hovedsak 3 børsnoterte lakseselskap som har hatt megaprofitt.
At vindmøller på land blir svært ugunstig er bra. Og resterende er småran av kommunene.
Mitt problemet er at de ikke fjerner en skatt når de legger en til. Mange viktige bransjer i norge som kunne trengt litt stimuli. Den norske stat har ikke behov for mer penger.
Det var det de lovet.
Hvis de hadde fjernet formueskatten kunne jeg forstått dem.
Spot on den der👍
Men er det ikke slik at den ikke rammer landanlegg? I tilfelle vil jo skatten stimulere til mer miljøvennlig oppdrett.
Norges bank har inflasjonsmål. For øvrig har ikke krona styrket seg det spøtt, tvert imot passerte dollaren 11