Aksjeanalyse av Storebrand
Storebrand har fanget oppmerksomheten til toppinvestorene på Shareville og har blitt en av de mest kjøpte selskapene i den siste måneden. Dette skyldes blant annet den imponerende økningen på hele 12% i aksjekursen samme dagen som selskapet kunngjorde sin tredjekvartalsrapport. Rapporten viser sterke resultater, med et driftsresultat på 605 millioner kroner og et konsernresultat på 983 millioner kroner. Selskapet har også levert en avkastning på 13,5% det siste året.
Storebrand har satt seg ambisiøse mål for fremtiden. De har økt sitt avkastningsmål på egenkapital (ROE) fra 10% til 14%, noe som viser deres sterke ønske om å oppnå høyere lønnsomhet. Videre har de satt seg et ambisiøst mål om å oppnå et konsernresultat på fem milliarder kroner innen 2025, en betydelig økning fra tidligere målsetninger. Selskapet planlegger også å øke utbyttene til aksjonærene og har intensjoner om å gjennomføre tilbakekjøp av egne aksjer med et årlig mål på 1,5 milliarder kroner, med en langsiktig målsetning om 12 milliarder kroner innen utgangen av 2030. Dette representerer en økning fra tidligere planer om 10 milliarder kroner i tilbakekjøp av egne aksjer innen 2030.
Bakgrunnen for disse utvidede målene er selskapets sterke vekst og marginforbedringer i alle sine forretningsområder. Storebrand har også diversifisert sin portefølje ved å tilby forsikringsprodukter, innskuddspensjon, kapitalforvaltning og andre finansielle produkter i hele Norden. I tillegg har de dra nytte av høyere rentenivåer, som har bidratt positivt til selskapets inntjeningsevne.
Selv om InvestWiser for øyeblikket gir selskapet en nøytral rangering, har aksjen opplevd betydelig momentum i kursutviklingen. Med tanke på forventet inntjening, er P/E-estimatet for 2024 satt til 10, noe som er lavere enn dagens P/E på 14. Storebrand er for tiden det tredje største finansselskapet på Oslo Børs, med en markedsverdi på over 40 milliarder kroner, og rangerer litt over gjennomsnittet i forhold til sin sektor på InvestWiser sin modell. Selskapet har en pris til bok verdi på 1,4 og har utdelt en utbytteyield på ca. 4% det siste året. Hvis selskapet fortsetter å levere i tråd med forventningene, kan dette føre til en enda sterkere rangering.
Det er viktig å merke seg at dette ikke utgjør en kjøpsanbefaling, men kun en kort analyse av Storebrand. Investorer bør gjennomføre grundige analyser og vurderinger før de tar investeringsbeslutninger.