Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Subgen AI

PRESISERER at dette ikke skal leses som noen kjøpsanbefaling, kun som en tråd på en mulig spennende case der jeg ønsker innspill / kommentarer. Gjør ALLTID egne vurderinger.

Lager en tråd på en spennende case hvor Subgen AI gjennom reverse takeover tar over Magnasense (MAGNA) sin notering på Nasdaq First North GM i uke 47-25.

I 2024 omsatte Subgen AI 280 millioner kroner, eller 25 millioner euro, med en ebitda-resultat på 56 millioner kroner.

Første halvår -25i år økte omsetningen med 40 prosent og ebitda med 92 prosent, dette i følge CEO Lorenzo Serratosa til DI Digital.

Tar bort Grok-delen med dybdevurdering da dette er anbefalt av moderator (Evilfreud)
Anbefaler som alltid at en gjør egne søk / vurderinger før investering

1 Like

Hei Lars Erik. kan du forklare hvordan man kjøper denne og tar del i en evt oppside? Skal man magna? Da risikerer man 98% utvanning? Subgen kan man vel ikke trade?

1 Like

Skjønner ikke helt bytteforholdet. Magna er nå priset til 30 mill sek etter oppgang på 100%+, mens Subgen AI prises til 200 mill Euro.

Hva får jeg egentlig hvis jeg kjøper en magna-aksje i dag?

1 Like

Aksjonærene i Magnasense får ca 2 % av aksjene i det nye selskapet ser det ut til

Greit om man skriver med egne ord og ikke bruker ai generert oppsummering. Gir liksom ikke superbra inntrykk når man ikke klarer å skrive hvorfor dette er en god aksje selv.

Bettet er at de 2% skal bli mer verdt enn 30 milliarder sek?

SUBGEN tar over MAGNA i en reverse takeover.

Kjøper en aksjer i MAGNA denne uke er dette SUBGEN-aksjer neste uke da selve transaksjonen skjer denne uke. MAGNA skifter altså ticker / eier og SUBGEN oppnår notering på Nasadq Firsth North som en konsekvens.

Ved konverteringen skjer det en splitt der 1000 aksjer blir 1 aksje. Selskapet vil også reprises da selskapet etter konvertering er SUBGEN og deres iboende verdier. SUBGEN er i sammenheng med transaksjonen vurdert til 200MUSD. En kan fnne mye data om transaksjonen f.eks. inne på Nordnet, eller inne hos selskapet selv:

Jeg skal ikke mene noe om en bør kjøpe aksjen, en må alltid gjøre egne vurderinger.

1 Like

30 millioner SEK

Ja jeg forstår det du skriver. Jeg bare prøver å få klarhet i bettet. Oppsiden her ligger i at 2% av den nye subgen skal være verdt mere enn dagens verdi av magna? Dvs at bettet er å kjøpe magna idag og håpe på en høyere verdsettelse?

Vil oppfordre alle som tenker å gå inn caser som omhandler revers takeover, til å lese alle børsmeldinger med lupe da det ofte er mye rart som skal gjøres før transaksjonen er komplett.

NB Gjelder ikke spesielt i dette caset, men alle slike case

1 Like

2% av 200 mill euro er ca 44 mill SEK. Mot dagens Magna mcap på 30 mill SEK så ser det i forbifarten ut som penger på gaten? Hva er det jeg ikke ser?

Jeg tror Lars Erik har lest alt med lupe.

Kan nok vente på at Atlas skal selge sine 18 milliarder aksjer

The Settlement with Atlas in accordance with the Settlement Agreement is subject to approval by an Extraordinary General Meeting in Magnasense. The EGM, expected to be held in early November 2025, intends to resolve on, inter alia, changes to the Articles of Association and share classes in the Company, the Subgen Transaction and the issue of shares as part of the Settlement. In accordance with the Board of Directors’ planned proposals, the Company will have 498,987,606,931 class A shares and 519,449,763,052 ordinary shares after the Subgen Transaction and the Settlement, of which Atlas will hold 17,722,664,794 ordinary shares, equal to approximately 1.7 percent of the outstanding share capital of the Company.

1 Like

Dette skaper en klar kortsiktig oppside på 50–60x når markedet priser inn den nye verdien etter ticker-byttet og full integrasjon (forventet før jul).

Dette stemmer vel ikke overhode.

2% av 200 mill euro blir 46 mill sek.

Uansett en større verdsettelse blir det feil. Virker som grok tror at man kan få 50-60x.

1 Like

Atlas :joy::joy::joy::nauseated_face::nauseated_face:

Jeg har lest meg opp for min del, og ser en interessant case i et selskap med god omsetning og bunnlinje rettet mot offentlig forvaltning / helse innen AI.

Subgen skal nå reprises inn i konverteringen, og jeg ser lenger enn denne sektorbasert. Jeg har en fundamental tro på AI som et helt nødvendig verktøy for universell vekst, og jeg tror Subgen AI vil være sentralt posisjonert inn mot en sektor med økonomiske “lommer” som til tider virker uuttømmelige :slight_smile:

Problemet ligger i antall aksjer. Hvor mange aksjer er det i Magnasense før take over?

Ja da kjøper du magna aksjer og satser på at de 2 % blir mer verdt ikke sant?

Caset kort oppsummert:

Før reverse split (akkurat nå, 17. november 2025): Det er ca. 2,95 milliarder aksjer i selskapet totalt. La oss si at du har 3 500 000 av dem.

Etter reverse split 1:1000 (kommer før 30. november): Det blir ca. 2,95 millioner aksjer totalt i selskapet. Du får da 3500 aksjer igjen (3,5 millioner blir til 3500).

Altså: fra 3 500 000 aksjer til 3500 aksjer for deg, og fra 2,95 milliarder til 2,95 millioner totalt i markedet. Prisen per aksje blir 1000 ganger høyere, så verdien din er akkurat den samme rett etter splitten – men så kommer reprisingen av market cap når ticker blir SUBG og markedet skjønner hva de faktisk eier.

Slik leser jeg caset, har naturligvis forespurt all verdens tilgjengelig AI om tall og scenario for å finne feil, men så langt ikke klart å finne noen. Det er også litt derfor jeg lager tråden da jeg vil høre andres innspill.

Dette er ikke å forstå som en kjøpsanbefaling, jeg laget tråden da jeg mener at dette er en god aksje i et selskap med omsetning og faktisk bunnlinje inn mot en offentlig sektor med store behov for AI

1 Like

Det kan ikke være riktig iom at Atlas får konvertert gjeld til nesten 18 milliarder aksjer.

Det står også at Atlas vil eie 1,7 % av det nye selskapet. Det betyr vel at gamle aksjonærer i Magnasens får 0,3% av det nye selskapet ikke 2%