Jeg vet ikke om dette fins i andre topics, kunne ikke finne noe ved raskt gjennomgang. - Kan gjerne forskyves hvis dette passer inn et annet sted.
Jeg vil gjerne åpne en tråd hvor man kan diskutere sitt system og hvilke pitfalls man har funnet ved egen gjennomgang. Etter å ha lest bøkene hans (i tillegg til noen andre bøker rundt trading/investering) er jeg blitt en fan av Minervinis system i denne graden at jeg prøver å følge hans trendstruktur og religiøst følger hans bankroll management (sistnevnte er felles for mange gode tradingsystemer). For supplerende detaljer er det Babyrage som har blant annet diskutert systemt i detalj i den velkjente tråden. I fjor sensommer/høst da jeg kom på sporet tok dette nesten latterlig av i sluttfasen av bullmarkedet, men i år når markedet er mere choppy og jeg er blitt flinkere å loggføre så har jeg bemerket noen interessanter ting og jeg vil gjerne vite hvordan dere handtere dette.
Jeg har i perioden 08.01. til i dag 09.05. 106 trades på rullebladet (hvis jeg scale inn/ut av en aksje så er dette beregnet inn i samme trade - dvs 1 trade = minst 1 kjøp + 1 salg). Grunnet i at svenskebørsen handler mange flere papirer og fordi det var lite som fristet i Norge hittil, har jeg handlet i hovedsak (75% av kapital) i Sverige, via en norsk bank. Jeg handler bare i aksjer og ingen derivater/ETF/ETNs.
Den første uken i januar var jeg bare i cash og jeg tok opp handelen igjen den 08.01. med NEL. Justert for valutatap (SEK/NOK er ned ca 7% fra 01.01. ), kapitalkostnader (på det meste handler jeg 20% på margin), kurtasjer, dividender inkl. kildeskatt, og kostnader for infront terminal - så er jeg opp 5.9% totalt i portisen i NOK (0.8% er ikke realisert per i dag). Dette er brutto, før evt. realisering fra ASK. Dette er ingenting å skryte av gitt arbeidet som går inn i dette, men OBX/OSEBX er opp 1-2% i samme tidsrommet.
Så har jeg gått gjennom loggen av første kvartalen og til min overraskelse bemerket flere ting:
- Kjøper jeg aksjer som ikke er i en uptrend i hht til minervinis template (200SMA kan være flat i mitt tilfellet) så taper i under streken penger på dette, selv om dem ellers et signal med breakout, volum og vcper. Eneste unntak er tidspunktet dette ikke stemmer er der markedet snur brått som f.eks. i januar.
Dette er litt kontraintuitivt fordi mange aksjer som jeg handler med gevinst i en uptrend har gått lengst ved første break fra stage 1 (her snakker jeg om break ved aksjen >200SMA/150SMA som trender flat og aksjen <50/20SMA).
- Jeg taper penger på pullback kjøp - i 100% av tilfellene. Enten så blir jeg stoppet ut og aksjen deretter kommer seg, eller jeg blir stoppet ut riktig eller verre aksjen dropper gjennom stoppen. Her er jeg usikker om jeg gjør detter riktig - hvis jeg forstår Minervinin korrekt så venter han på en bekreftelse ved pullback fra en glidende gjennomsnitt ved en aksje som ellers følger hans kriterier. Jeg tar aldri en aksje på vei ned til eller ved brudd gjennom en SMA 20 eller 50.
Hadde jeg spart meg non-system handler og å kjøpe pullbacks hadde jeg hatt 17% mindre trades, men 33% mere gevinst!
-
Volum er ikke så utslagsgivende, i allefall trenger ikke breakout volumet være 2x 50dagers gjennomstnitt eller >10 down days. Det stemmer at en perfekt trade i hht systemet innebærer en non-news volumspike, men jeg har hatt gode breakout trades som ikke går med mye volum. Følger man Minervini sine offentlige trades via twitter, så følger han ikke denne regelen selv lengre… Det er heller viktig at positive dager har større volum en negative dager mot slutten av basen (går ofte hånd i hånd med volume contraction pattern).
-
Likviditet er et problem - til tross for at Minervini og andre mener det ikke er det. Jeg tror denne teorien er fra en tid på 80 og 90 tallet der man kunne pent sitte gjennom en lang trend etter en breakout. Mange smallcap/merkur/spotlight aksjer som har rasant utvikling etter første breakout handles med turnover <1mill NOK/dag og jeg har opplevd en god del ganger at jeg ikke kommer meg inn uten å ekstendere aksjen så langt over basen at min risikomanagement gjør det uattraktiv, eller at jeg sitter fast i aksjen og må til slutt dumpe kursen med 5% for å komme meg ut i ett (og jeg handler for 5-10% av daglig omsatt volum i såfall).
Hvordan handtere dere dette? Min broker tilbyr algos for slike tilfeller, men dette koster betydelig mere enn vanlig kurtasje.
Så vil jeg gjerne høre deres erfaringer. Evt. tipps og tweaks fra dere som har fulgt et system over lengre tid.